Nästa artikel
Klimatmål kräver chockhöjt bränslepris – över 40 kronor per liter
Nyheter

Klimatmål kräver chockhöjt bränslepris – över 40 kronor per liter

Publicerad 10 december 2013 (uppdaterad 11 december 2013)
Priset för bensin och diesel måste höja till över 40 kronor per liter om Sverige ska klara regeringens klimatmål, enligt en ny rapport.

Regeringen har som mål att Sverige ska ha en fordonsflotta som inte är beroende av fossila bränslen. 2030 ska inga bilar tankas med drivmedel som bensin och diesel.

För att nå dit krävs kraftfulla ekonomiska styrmedel, enligt en färsk rapport från Konjunkturinstitutet. I rapporten, som lämnades till regeringen på tisdagen, slår institutet fast att koldioxidskatten måste höjas med 900 procent.

En sådan chockhöjning skulle innebära att priset för en liter bensin eller diesel ökar till över 40 kronor, jämfört med dagens priser som varierar mellan 14 och 15 kronor.

Forskarna vid Konjunkturinstitut noterar också i rapporten att Sverige är det enda landet inom EU som siktar på en fossiloberoende fordonspark till 2030.

Diskutera: Kraftigt höjd bränsleskatt – rätt eller fel?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-12-10 14:30
PREVIA

Och i Venezuela kostar bensinen 60 öre för en Gallon ca 3,8 liter och i Saudiarabien är det dyrt där motsvarande mängd bensin kostar nästan tre kronor.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-10 15:07
Bultis

Hur mycket is det finns ska vi nog vara försiktiga med att uttala oss om men visst är det som flera påpekar att lilla präktiga Sverige kan nog inte ensamma rädda världens klimat. Människan är som Mistro skriver inte direkt positivt för klimatet och att höja bensinpriset till 40 kr/l skulle förmodligen få många att tveka att köra bil och kanske att klimatmålet skulle uppnås men det skulle väl samtidigt innebära ett politiskt självmord för lång tid framöver för de som tog det beslutet. Så näe, vi kan nog vara lugna.

#a • Uppdaterat: 2013-12-10 15:43
klas.j.n

Varför är vintercykling i Stockholm en dum idé Meganmannen?
Jag cyklar till jobbet dagligen året runt trots att jag har tillgång till bil. Funkar utmärkt.
Om fler gjorde det oavsett om det är i Stockholm eller ej så skulle både miljö och folkhälsan må bra av det.
Problemet sitter bara i folks huvuden och latheten.