Nästa artikel
Volkswagen E-Up – svenskt pris
Nyheter

Volkswagen E-Up – svenskt pris

Publicerad 9 oktober 2013 (uppdaterad 9 oktober 2013)
Så här mycket kostar den första elbilen från Volkswagen. Om batteriet skulle ta slut – var lugn. I priset ingår två bärgningar.

I månadsskiftet mellan november och december lanserar Volkswagen den helt eldrivna modellen E-Up. Redan nu går den att beställa och priset är 266 500 kronor.

Det priset är mer än dubbelt så högt jämfört med en vanlig Volkswagen Up som kostar från 109 900 kronor. Men då ska man också komma ihåg att det handlar om en elbil som har betydligt lägre bränslekostnader – 1,2 kronor per mil enligt Volkswagen – och som dessutom får den så kallade supermiljöbilspremien på 40 000 kronor.

Priset kan också jämföras med andra elbilar som Nissan Leaf (245 590 kr), Mitsubishi I-Miev (289 900 kr), Citroën C-Zero (289 900 kr) och Peugeot Ion (281 000 kr).

E-Up är utrustad med ett batteri av typen litiumjon som har en kapacitet på 18,7 kWh, det ger en räckvidd på upp till 16 mil enligt den europeiska körcykeln. Batteriet är placerat under baksätet och stjäl därmed inget utrymme för bagage eller passagerare. Hur lång tid det tar att ladda batteriet via ett vanligt vägguttag är dock oklart.

Elmotorn levererar 82 hästkrafter till framhjulen och vridmomentet på 210 Nm är, som brukligt i en elbil, tillgängligt direkt från start. Prestandan är däremot inte svindlande. Accelerationen upp till 100 km/tim går på 12,4 sekunder. Toppfarten är 130 km/tim.

En lite udda detalj är att den som köper en E-Up får två fria bärgningar under de två första åren, vilket kanske kan komma till hands om krämen i batteriet tar slut.

Diskutera: Vad tycker du om priset för Volkswagen E-Up?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-09 13:09
saabnisse

Man måste vara en verklig miljöfantast för att inbilla sig att det går ihop ekonomiskt.
226500:- för att åka med el jämfört med 109900:-!
116600:- som ska köras in, jojo.
Om man räknar med en praktisk bränslekostnad i tätort på 7:- /mil för den bensindrivna och 2:-/mil för den eldrivna kommer det att ta 23000 mil innan man når brytpunkten!
Det stämmer naturligtvis inte helt, kostnader för service m.m. blir ju väldigt mycket högre för den bensindrivna.
Men nog blir det svårt att försvara om man enbart tänker på pengarna.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-09 13:57
tedsvensson

Satt precis och läste om Tesla S, det får den här bilen att mest likna en liten leksaksbil. Inget verkar bra med den här bilen, varken pris, utrymmen eller räckvidd. Kanske när Golf släpps som elbil.
Men det är en spännande framtid, ser fram emot när Volvo släpper fler hybrider. För jag tror man får börja där.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-09 14:15
Christer_2

Inget specifikt om denna bil men elbilar rent allmänt.
Jag har aldrig sett en diskussion om varken elbilar eller elhybrider där man ställer sig frågan om hälsoaspekter på eldriften och magnetfält. De tidiga modellerna av V70 II (ca 2001-2002) fick ju kritik för höga magnetfält och Volvo tog på sig att bygga om dem. (Batteriet satt ju tydligen bak och kablaget gick nära passagerare.)

Likaså vill jag minnas att det för 10-20 år sedan konstaterades att lokförare var överrepresenterade vad gäller hjärntumörer. Alla känner väl också till spörsmålet om hur hälsosamt det är med mycket prat i mobiltelefon utan handsfree.

Hur är det då med elbilar och hybrider som både har generator/transformator/elmotor.
Så till tekniskt insatta på forumet, och det finns ju en del. Är detta beaktat eller är det bortglömt när det är "miljövänligt"???

#4 • Uppdaterat: 2013-10-09 14:23
Ingenjören

Ang. magnetfält:
Alla bilar genomgår s.k. EMC-tester där man mäter upp magnetfält utanför och inne i bilen. Det är god design att skärma av kablar och att tvinna dem för att de inte ska stråla för mycket, samt att hålla dem korta. I en elbil är strömmarna så stora att det inte finns något val!
På elbilsforumet hade en medlem mätt i en Nissan LEAF och fått mycket låga nivåer, jämförbart med en stadspromenad.

Kostnaden: Om man drar bort supermiljöbilspremien och räknar med att e-Up kostar 1,2 kr/mil, samt att Bensin-Up kostar 8 kr/mil blir totalkostnaden likvärdig efter 17 000 mil.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-09 14:31
saabnisse

Ingenjören, du räknar alltför optimistiskt.
Du måste räkna med ett snittpris på minst 1:50 för el när bensinen kostar 14:-.Men det spelar ingen roll, står man ut 17000 mil i den här är man värd beröm!

#6 • Uppdaterat: 2013-10-09 14:50
mcregor (ej verifierad)

Förstår dock inte (ja, nog förstår jag men priset är fel) vad ViB fått priset på Leaf ifrån - alltså 245.590 kr.
Den allra enklaste modellen av Leaf INKL batteri kostar enligt Nissans hemsida 314.890 kr - en "viss" skillnad. Det utförandet lär säkert inte heller många köpa utan troligen är det de utföranden som kostar från 341.000 kr till 369.000 kr (+ tillval) som kommer att säljas. Och jämfört med dessa priser är ju inte E-Up så fruktansvärt dyr trots allt. Men helt säkert kommer vi att se fallande priser på eldrivna fordon när allt flera tillverkare äntligen kommer med sådana. T ex borde väl Chevrolet Spark EV kunna dyka upp här också....

#7 • Uppdaterat: 2013-10-09 15:11
caterpillar950

Det är ju det här som är problemet, ännu en elbil som egentligen ingen vill ha räckvidd klart under 100 miles (16 mil) pris som är dubbelt så hög som samma bensinbil helt klart för dyr, inte prisvärd. att jämföra med (såklart) tesla s som är billig, prisvärd etc om man jämför i det segment som dom konkurrerar (ja mycket pengar är det för teslan, men dyr är den inte :-) )

#8 • Uppdaterat: 2013-10-09 15:18
S-E S

Det får nog bli en Huyndai El-antra för mig.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-09 15:29
mcregor (ej verifierad)

...och för Raphael blir det väl en Renault E-Space...:)

#a • Uppdaterat: 2013-10-09 20:07
Hackenbush

266.000 för denna leksaksbil avskräcker för köp.
Om de tror att 2 bärgningar på 2 år skall få folk att jubla och överväga ett köp är de allt bra naiva.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.