Nästa artikel
Tesla kung i Norge
Nyheter

Tesla kung i Norge

Publicerad 2 oktober 2013 (uppdaterad 7 oktober 2013)
Elbilar säljer bra i vårt grannland, så bra att en elbil var den mest sålda i september. Tesla Model S slog både VW och Toyota.

Elbilen Tesla Model S är Norges mest sålda bil i september. Den senaste försäljningsstatistiken visar att modellen såldes i 616 exemplar, vilket är 5,1 procent av den totala marknaden på 12 168 bilar. Det rapporterar TT.

Den Norska bilmarknaden ökade sin försäljning med 9,3 procent under september, jämfört med samma månad förra året. Man är dock fortfarande långt från den svenska bilförsäljningen på 24 388 nya bilar.

Volkswagen Golf var Norges näst mest sålda bil under september, med 4,6 procent av marknaden. Därefter följer Toyota Auris på 4,2 procent.

Att elbilar säljer mycket bättre i vårt grannland än här hemma har den enkla förklaringen att Norge satsar stort på elbilism. Förutom skattelättnader och gratis vägtullar och parkeringsavgifter får förare som kör elbil åka i kollektivtrafikens körfält.

Diskutera: Vad krävs för att sälja fler elbilar i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-02 17:36
king of the road

Och SKODA KUNG I FINLAND .... Nämligen Skoda Octavia mest sålda i september, mycket mera last vänlig än Tesla....

#2 • Uppdaterat: 2013-10-02 17:59
Leif Larsson (ej verifierad)

Våra grannländer har inget behov av att köpa en Volvo.
Bara Svenskar som gör i tron att de stödjer svensk bilindustri.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-02 19:28
Teslaförare

För att sälja fler elbilar behövs antagligen nattlig tillgång till eluttag även för dem som inte har eget garage, kanske ha motorvärmaruttag på även på sommaren?

Bussfil, fri parkering mm som i Norge verkar ju vara en hit, några år tills det blivit för fullt. När en kritisk massa elbilar uppstått kan man ju återgå till det normala.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-02 19:37
Raphael

Det är de statliga subventionerna för elbilar i Norge som gör dem ekonomiskt nåbara för människorna. Men visst är det något ironiskt att de norska oljepengarna går åt till att öka andelen elbilar. :)

#5 • Uppdaterat: 2013-10-02 21:22
Swemba

Med en subvention på 500,000 kr skulle jag också kunna tänka mig att köpa en Tesla :-)

#6 • Uppdaterat: 2013-10-02 21:45
saabnisse

Den norska staten var väldigt vänligt inställd till Think och tänk hur det gick!
Det förefaller omöjligt för elbilar att etableras utan extremt statliga subventioner.
Och det går inte ändå!
Även om Tesla är en snygg bil, till skillnad från de flesta konkurrenter, tror jag ändå inte att det är rätt elbil att ge så kraftigt statligt stöd.
Här tror jag Think varit bättre.

Jag tror inte på rena elbilar och det har inte med elbilstekniken att göra utan enbart infrastrukturen.
Är man från statens sida så usel att bygga upp infrastrukturen för gasdrift, det finns än idag problem att tanka gas, dåligt med tankställen och dåligt med gas, kan man inte räkna med att man får mer intresse för elbilar, men nu tänker jag förstås på Sverige.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-02 22:35
Teslaförare

Man ser i inläggen att många kämpar för att bevisa att Tesla inte kan finnas trots att det redan gör det. Ni borde istället vara glada att ni äntigen kan få lite renare luft. Den omtalade så kallade infrastrukturen stavas till stor del vanliga vägguttag.

Världen kan delas in i två delar, de som provkört Tesla och de som inte har gjort det. Den del som provkört vet att det inte finns någon återvändo.

Det bästa beviset är kanske att de nått mycket högt och rusar på försäljningslistorna i USA trots att där inte finns några ekonomiska eller politiska incitament, tvärtom -bensinen är ju nästan gratis och många amerikanska politiker gör allt som står i deras makt för att stoppa Tesla.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-02 22:56
Pattebb

Teslaförare: 7500$ i skatterabatt kallar du det inga incitament?? Och de flesta stater har fritt åkande i HOV lanes (samåknings fil) och flera skatt rabatter (kollade på en i Washington) som t ex ingen moms m.m Och pris i Norge är från ca 445000, och i Sverige från ca 600000, men är det meningen att staten ska ha så stora rabatter för människor som har pengar att betala en sådan bil??

#9 • Uppdaterat: 2013-10-03 09:39
Mistro

Nu är ju inte bilen så mycket dyrare än andra bilar i Norge (efter skattelättnader) och skall man jämföra med bilar som har liknande prestanda så är den t.o.m väldigt prisvärd.
Som "Teslaförare" är inne på så förstår inte heller jag varför motståndet är så massivt?
Som Jay Leno säger så blir det ju "mer bränsle över" för alla andra om fler kör Tesla. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=LoFVO31CbE0

Visst är bilen så dyr i Sverige att få har råd med den men den är ändå viktig för utvecklingen utav vanliga bilar framöver.
Ingen har sagt att just Tesla S skulle vara idealisk för medelsvensson,..vi pratar liksom om en sportbil ( om än en väldigt praktisk sådan )
Detta är alltså en bil för de som har råd så varför reagera negativt?
( vem bryr sig om en Ferrari kostar 10 miljoner? )

Här har vi en bil som inte är byggd utav de största bilbyggarna men fungerar utmärkt ändå,..en bil som inte skulle gå att tillverka!
De flesta som köper en sådan bil har säkert några andra värstingbilar i sitt garage också men vad spelar det för någon roll? ( kanske en för varje årstid )

Tesla är nog den största anledningen till att det trots allt nu händer någonting alls på elbilssidan och de kommer senare att hyllas för detta.
Tesla skall även enligt uppgift ha en bil på gång för "gemene" man och det blir kul att se hur en sådan skapelse kommer att se ut och kosta.
Först vid denna version kan vi prata om att sälja fler elbilar i Sverige. Priset måste alltså reduceras till nivåer kring vad en vanlig Bensin/Diesel bil kostar.

#a • Uppdaterat: 2013-10-03 15:34
Swemba

Det finns väl inget massivt motstånd mot elbilar? Däremot finns det rent objektivt flera tillkortakommanden hos elbilen jämfört med "vanliga" bilar.
T ex:
Priset - De är för dyra, trots att de säljs med förlust
Prestanda - dålig räckvidd
Laddtider
m.m.

Självklart finns det även fördelar, men bevisligen tycker väldigt många att nackdelarna än så länge överväger fördelarna.

Personligen tror jag aldrig att den rena elbilen någonsin kommer att få ett stort genombrott. Hybrider av olika slag känns betydligt mer realistiskt. Den fossila motorn och fossil utvinning har dessutom massor kvar att ge.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.