Nästa artikel
Citroëns nya sjusitsare presenterad
Nyheter

Citroëns nya sjusitsare presenterad

Publicerad 28 juni 2013 (uppdaterad 1 juli 2013)
Likt vanliga Citroën C4 Picasso kommer den mer storvuxna Grand C4 Picasso detta år i en ny tappning – som tappat över 100 kg.

Tidigt i år förhandsvisades nya Citroën C4 Picasso av konceptbilen Technospace. I början av april var det sedan dags för den produktionsklara versionen att presenteras.

Följaktligen kommer nu också den förlängda versionen av bilen, med tilläggsnamnet Grand och sju sittplatser, i det uppdaterade formatet.

Precis som sitt mindre syskon är Grand Picasso byggd på PSA-koncernens nya plattform EMP2 vilket står för ”Efficient Modular Platform 2” och i praktiken innebär att bilen har blivit 100-110 kg lättare än sin föregångare beroende på utrustning.

Den nya bilen har samma yttre dimensioner som bilen den ersätter, med en längd av 459 cm, men axelavståndet har förlängts till 284 cm. Detta ska ha resulterad i det blivit lättare att ta sig in till den bakersta sätesraden samt att bagageutrymmet har kunnat utökas med 69 liter till 645 liter, om den tredje raden är nedfälld.

Under huven på bilen hittas också en nyhet i form av en ny dieselmotor kallad BlueHDi med 150 hk och koldioxidutsläpp av 110 g/km (med automatlåda 117 g/km). Snålast är dock en 1,6-liters dieselmotor som släpper ut 98 g/km.

En 6-stegad automatlåda finns tillgänglig till BlueHDi-motorn, annars finns också en uppdaterad halvautomatisk 6-växlad låda och en traditionell 6-växlad manuell låda att välja på.

Stopp/start-system är standard till alla dieselmotorer.

Diskutera: Vad tycker du om nya Citroën Grand C4 Picasso?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-06-28 14:43
Raphael

Ja vi får väl se vilka alternativ om det som kommer att gälla i Sverige för den förlängda. Jag läste någonstans att 60 - 70 procent av kunderna till vanliga C4 med diesel väljer EGS-lådan. kan ha varit Vi Bilägare faktiskt som rapporterade det jag är lite osäker nu - en journalist som uttryckte förvåning över att så många valde den lådan... Jag är inte övertygad över att de förlorar kunder pga skriverier i tidningarna, förhoppningsvis provkör kunderna innan köpet. :)

Nu får vi väl se hur många som ens är intresserad av den svagare dieseln i Sverige, 115 hästarn drar ju nästan lika lite och i Sverige gillar man starkare motorer. Citroën Sverige räknar med att den 7-sitsiga med diesel blir storsäljare, enligt provkörningen av den kortare modellen i Teknikens Värld. Teknikens Värld tyckte den var för högt växlad och att fjädringen var för mjuk. Typiskt fransk säger jag, så gärna för mig. :)

Den förra C4 Picasson togs inte in till Sverige med den svagaste dieseln. Nya är visserligen över 100 kg lättare, men ändå - jag är tveksam till om den svaga har stor efterfrågan i Sverige.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-28 15:30
Lars58

Citroen får nog aldrig till nåt alternativ/modell som tilltalar mig. Förbrukningssiffror på 0,38/0,40 är ju som vi vet knappast överensstämmande med verklig förbrukning.

#a • Uppdaterat: 2013-06-28 16:31
Raphael

Jag kör min Picasso på deklarerad förbrukning. Jupp, min genomsnittsförbrukning tangerar den deklarerade förbrukningen för blandad körning. Och detta utan att jag ens anstränger mig. Om jag anstränger mig och tänker på att köra snålt, då kommer jag under. Nu har jag visserligen 60% landsväg och 40% stad i genomsnitt istället för tvärtom som deklarerad förbrukning utgår ifrån, men jag kan som sagt komma ner i ännu lägre när jag tänker på att köra snålkörning.

Med tanke på detta så tror jag att jag har en god möjlighet att även med en ny Picasso komma nära den deklarerade förbrukningen.

Om jag skulle köra mycket på 120 vägar så spricker siffrorna, men det finns inga 120 vägar i närheten av mina trakter. Det är främst 70 - 100 km/h landsvägar och en kortare sträcka 110. Plus att jag håller mig till hastighetsbegränsningen, jag kör mjukt och lugnt - vilket jag menar passar denna biltyp ypperligt. :) Jag dristar mig till och med att säga att familjebussar inbjuder till ett sådant körsätt. :)