Nästa artikel
Hårdare utsläppsgräns ett måste?
Nyheter

Hårdare utsläppsgräns ett måste?

Publicerad 25 mars 2013 (uppdaterad 26 mars 2013)
Hårdare EU-krav på bränsleförbrukningen i nybilar kan vara ett måste för att folk ska ha råd att köra bil i framtiden, menar BEUC.

I takt med att oljepriserna fortsätter att stiga blir det också allt dyrare att köra bil. De kraftigt stigande bensinpriserna skapar oror bland bilförarna då kostnaderna för att köra bil blir allt mer kännbara.

Nu går den europeiska konsumentorganisationen BEUC ut med att hårdare krav på bilarnas utsläpp kan bli en nödvändighet för att folk ska fortsätta att ha råd att köra bil. Enligt BEUC räcker inte de krav som EU-kommissionen just nu försöker få igenom.

BEUC uppmanar nu EU att sätta utsläppsgränsen för nybilar på 70 gram koldioxid per kilometer senast år 2025. Det skulle innebära att gränsen blir ännu hårdare än de 95 gram per kilometer år 2020 som EU-kommissionen redan har föreslagit.

Bensin- och dieselpris oroar bilägarna
Undersökningar visar att bränslekostnaderna är det största orosmomentet hos bilägarna. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att de typiska europeiska bensinpriserna har ökat från en euro, motsvarande 8,38 kronor med dagens växelkurs, per liter till 1,6 euro, 13,41 kronor, sedan 2005. Dieselpriserna har samtidigt ökat från 93 cent till 1,5 euro.

BEUC tror att hårdare utsläppsgränser skulle göra bilägarna mindre känsliga för ökande oljepriser. Konsumentorganisationen menar också att det högre priset för snåla bilar kommer att betala sig inom tre år av bilägandet, i form av lägre bränsleutgifter.

USA har redan satt en utsläppsgräns på 93 gram koldioxid för 2025. EU arbetar just nu på hur en gräns på 95 gram till 2020 ska kunna implementeras i praktiken.

Diskutera: Tror du att hårdare utsläppsgränser behövs av ekonomiska skäl?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-25 14:26
hultarn

Intressant att man strävar efter att sänka (den teoretiska...) förbrukningen samtidigt som man premierar onödigt tunga bilar.

Men, det är väl olika byråkrater som sitter och fipplar...

#2 • Uppdaterat: 2013-03-25 15:51
Swemba

70 gram Co2 per kilometer? Varför inte 50 gram? Eller noll, så kan vi driva bilarna med rosenblad och kärlek i stället ... Det går ju inte bara att sätta upp fingret i luften och hitta på en gräns.
70 gram Co2 per kilometer? Då pratar vi antingen microbilar eller bilar med pluginhybridteknik eller liknande som i sig är så pass mycket dyrare i inköp att den besparing man gör på bränsle är försumbar i jämförelse ... och det var ju en förbrukningsgräns av privatekonomiska skäl vi pratade om.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-25 17:30
KaptenOberkommando

Det är så otroligt korkat allt detta. BEUC fokuserar tydligen endast på bränslepriset och bränsleförbrukningen men väljer tydligen att bortse från alla skatter och all moms som ländernas regeringar så elegant lägger på oss och successivt ökar. Och nu är det i Sverige dessutom på tal om betalvägar som en ytterligare börda. Men om vi nu håller oss bara till bränslepriset så måste skatten sänkas - men det klart, det går ju inte ... Då blir det för billigt att köra bil och då körs det mer i stället ...

#4 • Uppdaterat: 2013-03-25 17:49
Arbu11

Swemba, du kanske missat att på 12 år så kan det hända en hel del... För 12 år sedan, vad hade man för mobiltelefoner? För 12 år sen, fanns Volvo V60 pluginhybrid? Hade man upptäckt materialet grafen? Det är 12 år, jag tvivlar inte en sekund på att bränsleförbrukningen kommer minska, och likaså priset på pluginhybrider. Vad kostade en SSD-disk för bara några år sedan?

#5 • Uppdaterat: 2013-03-25 18:44
Raphael

Detta tror jag öppnar för biogas!

#6 • Uppdaterat: 2013-03-25 19:00
snabb95

Trots den höga skatten (som ytterligare måste höjas om bilarna drar mindre) är bränslekostnaden (oavsett bensin- eller dieselmotor) mycket liten i förhållande till den totala bilkostnaden.

När USA inom kort blir oljeexportör i stället för importör, p.g.a. utvinning i oljesand kommer råoljepriset inte att stiga efter inflation.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-25 19:23
Per_K

För nya eller ganska nya bilar är värdeminskningen den stora posten. Om bränslepriserna ökar blir det förstås kännbart för de som äger törstiga bilar, den dagen det är dags att sälja eller byta. Det kan i sin tur leda till att man väljer att behålla bilen i stället för att byta, särskilt om man har kort körsträcka. En allt för snabb prishöjning på bränslet kan alltså bli kontraproduktiv ur miljö- och säkerhetssynpunkt.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-25 20:43
månssons

Jag tror att det enda som kan sänka utsläppen är hybrider och liknande. Jag menar, VERKLIG förbrukning har väl inte minskat ett skit? En storbilskombi med bensinmotor drar väl fortfarande sådär 0,8-0,9 liter milen blandad, precis som för 10 år sedan. Deklarationerna är en annan femma, de har sjunkit rejält men det säger ju inte nånting alls om verklig förbrukning.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-26 09:10
1storstark

Månsons: Vår styrande tror på siffrorna! Vem vågar berätta att det bara är bluff. Berätta bara inte att jultomten är en uklädd människa - det kan bli för mycket för en stackars byråkrat.

#a • Uppdaterat: 2013-04-01 13:21
saabnisse

Hörde alldeles nyss på Bosse Bildoktorn där en enmansuredarstolle på trafikverket förklarade sitt förslag på att veteranbilar, alltså 30 år och äldre, inte ska få köras mer än max 800 km/år därför att de enligt EU-normer är så stora miljöförstörare.
Han grundade sin gräns på att snittet som museifordon körs ligger på 8000km/år.
Själv hade stollen flugit till Thailand och det är naturligtvis mer miljövänligt!
Lyssna gärna på P4 "Bosse bildoktorn".

Men det kanske bara var ett dåligt aprilsmämt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.