Nästa artikel
Bilfrågan: Kylfläktens huvuduppgift?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kylfläktens huvuduppgift?

Publicerad 18 mars 2013 (uppdaterad 18 mars 2013)
"Upptäckte att den elektriska kylfläkten startar och stannar hela tiden trots att det är kallt ute." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har nyligen köpt en Volvo V60 -13. Min tidigare bil var en V70 -07. Det är flera saker som har blivit elektrifierade sedan dess. P-broms, oljesticka, temperaturlampa som tänds när det går varmt men jag har ju ingen aning om hur arbetstemperaturen är.

Det senaste jag upptäckte var att den elektriska kylfläkten startar och stannar hela tiden trots att det är så pass kallt ute att den inte borde starta överhuvudtaget. Kontaktade Volvoverkstaden och där säger man att det är normalt. Huvudarbetet för fläkten var inte att kyla motorn utan att kyla intercoolern. Då får man väl räkna med att byta kylfläkt lite oftare?

Vill tillägga att båda bilarna är dieseldrivna. Jag tycker nog att man har passerat gränsen för hur mycket man får datorisera en bil. Räknar med dyra verkstadsbesök framgent.

Stig Johansson

SVAR:
Kylfläkten startar inte för att i första hand kyla intercoolern (laddluftkylaren) men däremot för att aktivera luftkonditioneringen. Denna har till uppgift att inte bara kyla utan även att avfukta kupéluften vilket är viktigt för komforten och siktförhållandena.

Enligt Volvo är fläkten dimensionerad för att klara denna uppgift. Luftkonditioneringen hjälper inte till att sänka förbrukningen men anses av de flesta vara en viktig detalj i bilens komfortutrustning. Temperaturmätare anser inte Volvo vara viktig. Bättre med en lampa som tänds om temperaturen skulle bli för hög.

Ju färre instrument föraren har att övervaka desto högre trafiksäkerhet enligt Volvo. Andra biltillverkare anser dock att detta instrument fortfarande är motiverat.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Volvos säkerhetsbälten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-20 01:27
snabb95

Precis som Stig Johansson säger så startar aldrig kylfläkten på våra V70 2001 och 2008. (Den senare med laddluftkylare.) Inte ens på sommaren när man kör kylkompressorn startar fläkten. Är det under noll gr C går det inte att starta kompressorn hur gärna man vill, det betyder att den står stilla nästan hela vinterhalvåret.

Fläkten behövs inte så länge bilen rör sig för då räcker fartvinden mer än väl även på sommaren oberoende hur varm det är. Om man däremot står stilla i en kö så länge så att freontrycket ökar över 12 bar så startar fläkten.

Jag vet att på Ford Mondeo m.fl. bilar startar fläkten så fort kylkompressorn startar oavsett temperatur och behov. Det är givetvis onödigt och väldigt dumt.

Att vara utan temperaturmätare är inte bara dumt det är helt IDIOTISKT. Att visa temperaturen i displayfönstret skulle inte kosta något men vara långt mer värdefullt än att se oljenivån eller att ha regnsensor för vindrutetorkaren t.ex.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-20 22:27
Roger Skagerström

Regnsensor är väl bra mycket bättre än en mätare som man bara har nytta av i de få fall man vill köra wäser men måste vänta på att motorn blir varm? För hur ofta överhettas en bil i dagens läge? Blir det för varmt så får man en varning ändå.

#a • Uppdaterat: 2013-03-21 09:16
snabb95

Så talar den som varken är det minsta intresserad av teknik eller förstår vad som påverkar en motors livslängd.