Nästa artikel
Bilfrågan: Svart olja skäl för byte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Svart olja skäl för byte?

Publicerad 14 mars 2013 (uppdaterad 14 mars 2013)
"Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi. Vid kontroll visade sig att oljan är kolsvart, ska den inte vara rödaktig?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi A6 med automatlåda. Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi. Vid kontroll visade sig att oljan är kolsvart, ska den inte vara rödaktig?

När jag kört uppför på mycket krokiga vägar luktar det bränt, vet inte om det kommer från lådan. Bilen läcker ingen olja någonstans. Jag kan tycka att den växlar väldigt ofta mellan fyra och femman vid måttligt kuperad väg.

Min fråga är alltså: vad innebär det att oljan i automatlådan är svart? Ska jag byta olja och filter? Bilen har gått 18 000 mil.

Nets

SVAR:
Att oljan är svart behöver i sig inte innebära att det är något fel. Med ökande körsträcka kommer smuts och avlagringar att förändra färgen på oljan och även ge denna en viss lukt.

Missfärgning kan dock också bero på överhettning med åtföljande oxidation och färgförändring av oljan. Under alla omständigheter är det viktigaste att en verkstad får kontrollera växellådans funktion och i samband med det byta oljan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-14 18:49
hultarn

trasten: ja, det säger en del fabrikanter, men risken är att lådan redan hunnit ta stryk och riskerar byte av lådan i förtid.
Har bilen gått 18.000, som i det här fallet, så är det bättre att byta innan man får krångel.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-14 19:13
FullBrew

Byt om den är mörk men kan redan vara försent tyvärr?.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10696

Lite off men?
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=16213

https://www.flashback.org/t1801460

#a • Uppdaterat: 2013-03-14 19:26
doktor olle

Jag hade en A6 4.2 under ett par år och lärde känna en del folk med samma bil och läste en del bloggar om service och reparationer på dessa bilar. Det verkar som om lådan brukare rasa runt 20000 mil för de flesta som inte bytte olja och många "kännare" som var rädda om sina bilar bytte olja och filter varje 10000 mil i förebyggande syfte.

Håller med formula 11 med flera här. Anlednignen till att Audi inte rekommenderar byte är att servicekostnaderna blir för höga i början, ur marknadsförringssynvinkel. De ser lådan som en "black box" som byts när oljan är slut och lådan därmed havererar. Precis som man byter många andra komponenter på en bil iställer för att laga dem. Det är vad som avses med sealed for life.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.