Nästa artikel
Styr stereon med ögonen
Nyheter

Styr stereon med ögonen

Publicerad 31 juli 2012 (uppdaterad 31 juli 2012)
Firman Harman, som levererar bilteknik, utvecklar ett system som låter dig styra bilens funktioner med dina rörelser.

Att förare då och då tar uppmärksamheten från vägen för att svara i telefon, höja volymen på stereon eller styra luftkonditioneringen är trafikfarligt. Därför försöker många biltillverkare i dag att utveckla funktioner som underlättar för föraren att styra bilens elektronik.

Företaget Harman, som tillverkar elektronik till just bilar, ger sig också in i utvecklingen och planerar ett system som genom att registrera förarens rörelser ska låta denne styra elektroniken utan att släppa blicken från vägen.

Det rör sig om ett system som genom infraröda sensorer registrerar förarens ansikte och händer. Till exempel ska en nickning till vänster höja volymen på stereon och en blinkning sätta på och stänga av den.

Om, och när, systemet kan implementeras i bilar är ännu oklart. Dock lär man behöva lösa så att systemet kan skilja ut ofrivilliga rörelser från frivilliga kommandon innan systemet kan bli aktuellt.

Diskutera: Hur ser du på projektet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-31 14:22
HiTek

Nej nej nej nej, inte mer av denna kunna-styra-allt-med-minsta-rörelse teknik! Måste allt bli så sci-fi hypat?

#2 • Uppdaterat: 2012-07-31 17:29
Hackenbush

Undrar hur detta kommer att funka med förare som har tics eller lite spasmer.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-31 18:35
Förstikön (ej verifierad)

@hackenbush: Exakt min tanke!

#4 • Uppdaterat: 2012-07-31 22:49
Roger Skagerström

Suck. Ja för systemet kommer ju absolut inte vara tillval. Eller gå att stänga av. Även bilen med FM-radio utan CD kommer ha detta.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-01 02:35
Roy J

Jag gillar nytänkande - innovationer i gamla Saabs anda. Men där brast det väl lite i marknadsföringen emellanåt.
Däremot går jag inte på vad som helst. Det finns ju också marknadsnissar som vill lura på oss "nyheter" helt utan värde.

Minns när kameraformatet 110 kom. Tunna, avlånga kameror som lätt gick ner i en ficka - men innehöll för smal film för att ge mer än dålig bildkvalitet till en synnerligen hög bildkostnad.
Eftersom jag är både teknik- och fotointresserad så var det en och annan som undrade varför jag inte nappade på det nya, inte minst som jag jobbade på ett kameraföretag (som i och för sig hade den bästa optiken i sammanhanget.
Just för att jag är teknikintresserad så inser jag emellanåt "nyhetens" uselhet.

Vad tycker jag då om detta?
Ögonstyrd autofokus lanserade Canon för 20 år sen. Den fungerade riktigt bra - i det sammanhanget.
Volvo, Lexus med flera har konstruerat olika förarövervakningssystem som varit mycket bra tänkta.
Om de här idéerna med rörelsestyrning ska funka, så vill det till att rörelserna ifråga verkligen sitter i ryggmärgen så att man inte ändå sitter där och koncentrerar sig på helt andra saker än trafiken. Det kan ju knappast vara säkerhetsfrämjande att behöva läsa manualen...

Ansiktsigenkänning i kameror (inklusive dem i telefoner) blir allt vanligare - och bättre.
Min smartfån kan röststyras - om jag kommer ihåg det exakta kommandot och uttalar det på någorlunda skaplig engelska.
Kan det inte räcka med att utveckla just röststyrning så att apparaten ifråga "förstår" olika formuleringar. Det räcker då med att trycka på en lätt åtkomlig knapp och tala om vad man vill.

Förresten är väl rubriken direkt missvisande.
Det är väl just ögonstyrning man vill bort ifrån. De ska ju koncentrera sig på trafiksituationen.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-01 10:38
trasten

Eftersom många förare kör huvudlöst så kommer nog en hel del radioapparater förbli tysta!

#7 • Uppdaterat: 2012-08-01 13:03
Hackenbush

Där har Roy en god idé.
Röststyrning för tekniken i bilarna skulle vara mycket bättre då man kan prata och kolla trafiken samtidigt. Kunde man sen dessutom göra så att röststyrningen klarade Svenska så skulle det vara väldigt bra.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-01 22:20
Hackenbush

Det var mest på skämt men för att prata allvar tror jag inte att man skall i första hand styra saker i bilen med ögonrörelser eftersom man far ju runt med ögonen under tiden man kör och det framförallt vid stadskörning och att sitta och vifta med nävarna för att styra något när man behöver nävarna till att växla eller att använda blinkers (jo jag vet, blinkersanvändandet har snart upphört helt) men att styra med rösten verkar vara bra kanske. Men man undrar ju då vad det är för fel på att styra en del saker med knappar på ratten som så många har idag? Vad man mest gör är väl att höja eller sänka volymen på radion? ACC sköter ju sig själv. GPS programmerar man innan körningen startar. Talar i telefonen gör man väl inte förrän man stannat bilen eller?

Det finns viktigare saker än detta att jobba med då det gäller bilar. En sak borde vara att se till att man kan byta glödlampor själv igen utan att behöva lämna in bilen för detta och betala tusenlappar för det.
Att förbättra verkningsgraden i bilmotorerna.
Att göra bilar av idag servicevänligare, för att betala 4000-12000 kr för ett kamremsbyte är ju horribelt.
Varför jobba med kosmetik som detta med ansiktsrörelsestyrning när det finns så mycket annat att få rätt på först, eller är vi så ytliga idag att det kosmetiska på bilen är mer värt än det praktiska underhållet?

#9 • Uppdaterat: 2012-08-02 03:33
Roger Skagerström

Harman sysslar dock inte med det.

Sanningen är att dagens bilar är funktionsmässigt så pass fulländade att man måste hålla på med "småpillet". Servicevänligare bilar lär vi nog inte se. Till att börja med är de så pass avancerade att det nog är bra i vissa fall, så inte en massa bönner försöker sig på saker. Sen räknar nog tillverkarna med att vi accepterar att bilen är avancerad och i fallet med lampbyten - att effektiv packetering går före bytessmidighet. Det är dock ett mindre problem, då de flesta bilar troligen kommer ha LED-ljus ganska snart. LED i kombination med xenon gör att man, om man inte har otur, aldrig behöver byta lampor.

En annan bitter sanning är nog att verkstäderna behöver de stora jobben för att klara sig. Anläggningarna måste vara stora och fina för att det ska se bra ut, och specialverktyg och liknande är dyrt. Ett ekorrhjul vi inte lär komma ur.

Köper man en bil med xenon, led och kamkedja kan man dock känna sig hyfsat säker mot dyra servicear :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.