Nästa artikel
Chevrolet Cruze Station Wagon – rapport från provkörningen
Direktrapport

Chevrolet Cruze Station Wagon – rapport från provkörningen

Publicerad 26 juni 2012 (uppdaterad 27 juni 2012)
Den nya kombiversionen av Chevrolet Cruze är en trivsam bil som ska konkurrera med ”value for money”. Men den saknar känslor.

Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig i trakterna kring tyska Köln och provkör nya Chevrolet Cruze kombi, även kallad Cruze Station Wagon. Cruze har tidigare funnits som halvkombi och sedan men har aldrig sålts i några större mängder på den svenska marknaden. Något Chevrolet nu hoppas det ska bli ändring på. Chevrolet Cruze kombi presenterades på Genèvesalongen i mars och ska slå sig in på marknaden som GM:s lågprisalternativ till Opel Astra som är mer premium.

– Bilen delar till stor del uppbyggnad med Opel Astra. Även två av bensinmotorerna som finns tillgängliga och en dieselmotor kommer från Astra. Jag har kört Cruze kombi med 1,4-liters turboladdad bensinmotor och med en 1,7-liters diesel, säger Tommy Wahlström.

Hur är Chevrolet Cruze kombi att köra?
– Jag tycker den är rätt trivsam och går ganska tyst, även om man märker att den kan vara lite bullrig när man rullar över grövre asfaltspartier, så det kan hända att den upplevs som mer högljudd på de svenska vägarna. Men bilen är rymlig och chassit är bra. Hela bilen utstrålar däremot mer transport än känsla. Det här är en enkel basbil för folk som inte är intresserade av bilar utan mer av att ta sig från punkt A till punkt B. Det är ingen dålig bil men den gör inte mycket väsen av sig på något sätt.

– Den är trevligare att köra med dieselmotor samtidigt som den är lite bråkigare. Och med dieseln klarar den precis miljöbilsgränsen med 119 gram koldioxid per kilometer. Bensinmotorn känns snällare och går väldigt fint och lugnt, men med denna klarar den inte miljögränsen.

Är den rymlig?
– 590 liter går in i bagageutrymmet men bakluckan är rätt sluttande så vill man ha in kantiga grejer kan det bli problem. När man fäller baksätet fälls endast ryggstödet så det kan aldrig bli plant i lastutrymmet vilket är rätt dåligt. Men annars känns den luftig och rymlig för att vara en mellanklassbil.

– I övrigt har bilen ett helt nytt infotainmentsystem som de kallar MyLink vilket gör det möjligt att ansluta en smartphone till bilen. Men de verkar ha glömt att anpassa det till Iphone, så om du har en Iphone kan du överhuvudtaget inte använda systemet. Vanliga Cruze har också fått väldigt bra betyg i krocktester, vilket bådar gott för säkerheten men desto sämre är att inga autobromssystem eller liknande kommer att finnas tillgängliga till den här bilen.

Hur tror du att den står sig mot konkurrenterna?
– Konkurrenterna är bland annat Ford Focus, Kia Cee’d, Opel Astra och Skoda Octavia. Att den inte klarar miljöbilsgränsen med bensin är ett handikapp jämfört med Ford till exempel vars nya trecylindriga bensinmotor klarar gränsen. Chevrolet Cruze kombi ska ju konkurrera med priset, men jag undrar samtidigt om den egentligen är särskilt billig om man ska ha en del extrautrustning.

Så vad kostar bilen och när kommer den hit?
– Priset blir 167 900 kronor och den lanseras i Sverige i september.

Diskutera: Vad tycker du om nya Chevrolet Cruze kombi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-26 13:47
Oomkullrunkelig

Den är ju snygg, bortsett från fronten som ser deformerad ut redan från fabriken.

#2 • Uppdaterat: 2012-06-26 15:09
Jozzi

Visste ni att det har funnits ett amerikanskt bilmärke som också hette Chevrolet?

#3 • Uppdaterat: 2012-06-26 15:36
Hackenbush

Fronten ser helkonstig ut. Den här är helt ointressant att köpa.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-26 16:09
saabnisse

Jag begriper inte varför den ska heta Chevrolet?
En gång i tiden var det amerikansktillverkade bilar av ganska hög kvalité, men det är förstås länge sedan.

Det blir ju inte en Cheva bara genom att man sätter tapetmönstret på grillen!

Det här är en Daewoo, det är väl inget att skämmas för.
Koreanerna har ju visat att de kan göra bra bilar.

#5 • Uppdaterat: 2012-06-26 16:39
Tobo

Jes:
Nu var det ju Tommy Wahlström som provkörde bilen och tyckte bilen utstrålande mer transport än känsla, Alexander Öbom förmedlade ju endast Tommys upplevelse.

Saabnisse:
Namnbytet från Daewoo till Chevrolet är ur svenskt perspektiv lite knäppt, då tidigare vagnar från Chevy historiskt sett har varit statusbilar ("premium" för att använda modern vokabulär) här i Sverige.
I hemlandet (USA) har ju alltid Cheva varit prisvärda bruksbilar typ Opel här i Europa och det är väl den positioneringen man strävar efter worldwide numera.
Med tanke på Cruze stora framgångar internationellt så tycker jag nog man lyckats med det.
Därmed inte sagt att de inte kunnat göra samma sak om bilen hetat Daewoo, se bara hur framgångsrika Hyundai/Kia varit de senaste åren.

#6 • Uppdaterat: 2012-06-26 16:42
mrplot

"Men de verkar ha glömt att anpassa det till Iphone."
Äntligen en tillverkare som förstått att huvuddelen av mobilanvändarna inte använder en iPhone. Tack.
http://tinyurl.com/6mo54xy

#7 • Uppdaterat: 2012-06-26 16:47
Thommys

Chevrolet må varit standardbilar i USA, men jämfört med de från Europa på den tiden det begav sig var det allt rätt mycket mer. Det är mer dessa skillnader man saknar idag bakom namnet Chevrolet.

Men däremot när man är i USA så får man mycket mer bil för pengarna och utrustning där till än vad vi får här även idag. Men det gäller samtliga märken, inte bara deras egna.

#8 • Uppdaterat: 2012-06-26 17:57
Raphael

Daewoo ägs av GM och är en asiatisk Chevrolet. Precis som Opel ägs av GM och är en europeisk Chevrolet. Man skulle kunna döpa om Opel till Chevrolet. Det är ju ändå Chevrolet som ägt Opel sedan 1920-talet och haft ett kraftigt inflytande på bilarna. Ford är lite av ett unikum här, för de har ju kvar namnet Ford även för sina europeiska bilar - som inte har särskilt mycket gemensamt med Ford-bilarna i USA. Ford i Europa är bilar utvecklade för den europeiska marknaden, med fabrik i Europa och med designcenter i Europa. Ska de då verkligen heta Ford då? Ja varför inte, det är ju Ford som äger det hela. Och därför skulle man mycket väl kunna kalla Opel för Chevrolet, för det är ju Chevrolet som äger det hela. Chevrolet fast designad i Europa och tillverkad i Europa. Och Chevrolet i Asien är designad i Asien och tillverkad i Asien, med många delar gemensamt med Chevrolet i Europa (Opel). Motorerna är från Opel, plattformen är från Opel, flera reglage och detaljer är från Opel. Varför inte kalla det för en Opel?

Det finns helt enkelt ingen logik i bilvärlden längre när det gäller namn.

#9 • Uppdaterat: 2012-06-26 17:59
Raphael

Märkligt att Sveriges mest sålda telefon inte stöds, och stöds inte iPhone så stöds inte heller iPod. Därmed är det många kunder med bärbara musikspelare som inte kan använda den i sin nya stereo. Jösses säger jag bara...
Är detta ett slags motvalls gentemot Ford som stödjer Apples musikspelare?

#a • Uppdaterat: 2012-06-26 22:23
saabnisse

Shogun, och varför lät då inte GM dem göra det?
Kanske för att Saabs fabrik inte låg i Korea, men det är klart, hade den gjort det då hade ju Saab hetat Chevrolet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.