Nästa artikel
Bilfrågan: Nya regler om släpvagnsvikt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nya regler om släpvagnsvikt?

Publicerad 16 maj 2012 (uppdaterad 16 maj 2012)
"Jag har hört att släpvagnsvikter håller på att EU-anpassas. Vad gäller framgent och från vilket datum?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Mycket är bra i er tidning. Så även att ni i era tester anger släpvagnsvikt. Men, för vilken körkortsklass gäller angiven vikt? B-kort? Har hört att släpvagnsvikter håller på att EU-anpassas.

Vad gäller framgent och från vilket datum? Gäller de nya bestämmelserna enbart nya bilar eller även befintliga?

Tommy Sandberg

SVAR:
I tidningen anges endast den konstruktiva släpvagnsvikten, det vill säga den högsta vikt som tillverkaren godkänner. Någon referens till körkortsklass görs inte.

Ett nytt EU-direktiv om körkort träder i kraft den 19 januari 2013. Släpvagnsreglerna för förare med B-körkort förenklas genom att regeln ”släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt” tas bort, men i övrigt är det som vanligt.

En släpvagn på 750 kg totalvikt är alltid tillåten, och är släpvagnens totalvikt över 750 kg får bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiga 3 500 kg.

En betydelsefull nyhet för B-körkortsförare, som vill dra lite tyngre släp, införs med de nya reglerna. Det öppnas en möjlighet att genomgå ett körprov med bil och släpvagn och på så sätt förvärva en utökad B-behörighet, som kommer att framgå av en kod (96) på körkortet.

Utökad B-behörighet ger rätt att framföra fordonskombinationer bestående av personbil eller lätt lastbil med en tillkopplad släpvagn om dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter är högst 4 250 kg.

Körprov med bil och släpvagn ska kosta 700 kronor och kommer att utföras hos Trafikverket. Det som skiljer förarprovet för utökad B-behörighet från förarprov för BE-behörighet är:

1. Man behöver inte söka körkortstillstånd.
2. Man behöver inte göra något teoriprov.
3. Körprovet innehåller körning i stads- och landsvägstrafik, men inte det särskilda manöverprovet i körgård.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-05-16 21:48
amazing

Att Sverige är sena med att införa reglerna? Tror jag inte på.
Det här skall samordnas mellan alla EU-länderna och innan man hade enats om hur reglerna skulle se ut hade det gått flera år. Sen skulle man samordna hur körkorten skulle se ut så att det blir enhetligt. Ett land kan inte ensamt införa egna regler år 1 och sen andra länder komma med egna regler år 5 t.ex.
Att EU tillhör de snabba byråkratierna...glöm det!
Eftersom de nya reglerna inte varit spikade så värst länge kan inte så många andra länder heller ha hunnit införa dessa så mycket tidigare.

Till er som tycker det är så hemskt med gamla "vingliga" bilar och att det är dom som är det stora problemet på vägarna. Inget lär bli bättre bara för att folk får köpa sig en nyare bil och dra ännu tyngre släp. Rannsaka er själva, studera tidningsbilder och andra rapporter om husvagnsolyckor och släpvagnsolyckor. Titta på vad det är för fordon som är inblandade i olyckorna. Det är definitivt inga gamla bilar och gamla husvagnar. Det är nyare modeller i så gott som vart enda fall med avåkningar med släp. Konstigt va? Trots att det är nya stabila säkra bilar med antislingerkopplingar på vagnarna m.m. så åker folk av vägarna stup i ett.
Att det skulle vara gamla bilar som står för detta faller på sin egen logik, dom finns nästan inte kvar när det gäller husvagnskörning och den lilla minoritet som ändå finns kvar kan inte stå för alla dessa olyckor.

Folk kör ju rent ut sagt som idioter. Varför blunda för det? Det körs alldeles för fort, några 80 km/h duger inte åt folk. När man kör i den hastigheten blir man konstant omkörd av husvagnsekipage som bara skall stressa om och jaga fram. Hur man skall lasta husvagnen begriper dom sig inte på heller. Inte heller att man inte får lasta mer än ett visst antal kg, folk kör efter devisen att man lastar så mycket man får plats med helt enkelt.

Angrip problemen där dom finns och där det finns vinster att göra i olycksstatistiken istället för att sila mygg och svälja kameler.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-17 11:41
Roy J

För att kunna utnyttja den högre tillåtna totalvikten på 4250 kg behövs oftast en tyngre dragbil eftersom den tillåtna släpvikten för mindre bilar är så pass låg. Det känns förmodligen inte meningsfullt att genomgå ett prov bara för att kunna dra 50 kg mer bakom bilen.

Nu hoppas jag ändå att de flesta gör körprovet, trots att det är lite för enkelt. Det omfattar lansvägs- och stadskörning men inte manöverprov, dumt nog.
Har man den minsta anledning att dra släp så gör man provet! Om nu inte avgiften blir löjligt hög, förstås.

#a • Uppdaterat: 2012-05-17 18:47
fabiafabian (ej verifierad)

Jag gillar inte släpvagnar. De är så jävla efterhängsna!