Nästa artikel
Bilfrågan: Bristfällig halvljusautomatik?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bristfällig halvljusautomatik?

Publicerad 22 mars 2012 (uppdaterad 22 mars 2012)
"Hur kan Halvljusautomatik som innebär endast tända varselljus fram och inga bakljus godkännas i dagsljus?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hur kan man godkänna bilar med en halvljusautomatik som innebär att man i dagsljus endast tänder varselljus fram, inga bakljus? När skymningen kommer tänds halvljus och bakljus.

Här i Norrland (Jämtland) har vi besvär med snörök (vita döden) på vintrarna. Jag vill inte åka bakom en bil med släckta bakljus när man möter en timmerbil som river upp snörök.

Sören Halvarsson

SVAR:
Halvljusautomatik betyder inte samma sak i Sverige som på kontinenten. På de flesta marknader betyder det att halvljuset tänds automatiskt när det mörknar medan vi i Sverige vill att det ska tändas automatiskt så fort vi börjar köra. Den ansvarskännande bilisten tänder därför naturligtvis halvljuset manuellt när snöröken kommer, eller hur?

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-03-22 19:20
Mikkke

Åk in till verkstaden och be de programmera om ljusautomatiken. Audi har som standard dagljus tända både fram och bak, medan Skoda och VW bara tänder fram. Men det går som sagt var att programmera om.
Bör funka likadant på andra märken med.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-22 19:31
Focus

I mörker och vid nedsatt sikt får inte varselljus användas. Vad är problemet, är bilarna så konstruerade att man inte kan slå till ljuset själv och därmed få bakljuset att fungera? I så fall har automatiken tagits ett steg för långt.

#a • Uppdaterat: 2012-03-23 19:13
A BE-kort

Obs att det är enbart vissa bilar fr.o.m. 2012 års modell som har detta godkännande som Raphaeal skriver om. Är vi med i EU måste vi följa dess regler. Jag ser gärna att vi går ur EU av flera skäl....