Nästa artikel
Hyundaiägare mest lojala bilköparna
Nyheter

Hyundaiägare mest lojala bilköparna

Publicerad 18 januari 2012 (uppdaterad 18 januari 2012)
Äger du en Hyundai? Då är sannolikheten troligtvis stor att du är lojal till märket när du byter bil, visar en ny amerikansk undersökning.

Hyundai har de mest lojala bilägarna i USA, visar den senaste lojalitetsundersökningen från undersökningsinstitutet J.D. Power. Studien är en av världens största undersökningar av bilmärken.

64 procent av Hyundaiägarna köper ytterligare en bil av samma märke när det blir dags för bilbyte. Det är betydligt högre än genomsnittet, som är knappt hälften (49 procent).

Hyundai är tätt följda av Ford och Honda, som delar andraplatsen med sina 60 procent. Därefter finns även BMW, Kia, Toyota, Chevrolet och Mercedes i närheten av 60 procent.

Undersökningens resultat är dock allt annat än smickrande för svenska biltillverkare. Volvo placerar sig bland de märken som har minst lojala bilägare med 30 procent. Samtidigt placerar sig Saab, kanske inte särskilt överraskande med tanke på hur det gått för företaget, allra sist med sju procent.

Hela topplistan:
1. Hyundai, 64 %
2. Ford, 60 %
2. Honda, 60 %
4. BMW, 59 %
4. Kia, 59 %
6. Toyota, 58 %
7. Chevrolet, 57 %
7. Mercedes, 57 %
9. Lexus, 54 %
10. Cadillac, 52 %
11. Jeep, 51 %
12. Nissan, 50 %
13. Mini, 49 %
13. Ram, 49 %
15. Subaru, 48 %
16. Land Rover, 47 %
16. Volkswagen, 47 %
18. GMC, 46 %
18. Infiniti, 46 %
20. Acura, 45 %
20. Audi, 45 %
22. Porsche, 42 %
23. Lincoln, 40 %
24. Buick, 38 %
25. Mazda, 34 %
26. Mitsubishi, 33 %
27. Jaguar, 31 %
28. Volvo, 30 %
29. Chrysler, 26 %
30. Scion, 24 %
31. Dodge, 21 %
32. Suzuki, 20 %
33. Saab, 7 %

Diskutera: Hur ser du på undersökningens resultat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-01-18 16:47
FLAC

Jänkarna dras ju med en viss aversion mot frallorna också, efter något tjafs om att de inte fick tillräckligt helhjärtat stöd vid någon av de senaste krigsinsatserna. Det skulle visst bojkottas både franska viner och andra varor så det kanske inte är mödan värt...?

#9 • Uppdaterat: 2012-01-18 17:00
hultarn

Är väl inte så underligt att det inte går att sälja sydeuropeiska bilar i USA, de är ju avsedda för folk som väger under 150 kg i snitt...

Och som Raphael säger: varför satsa enorma summor på koncept som inte passar in i resten av verksamheten?
USA-marknaden är dessutom protektionistisk, och tänker man inte uppföra en fabrik där, så lär man få svårt att ta sig in. Och varför satsa på en redan överhettad marknad?

#a • Uppdaterat: 2012-01-18 18:14
Raphael

Shogun, det stämmer att alla biltillverkare är intresserade av att sälja bilar men det handlar också om resurser och ekonomi. Den amerikanska smaken skiljer sig så väsentligt åt från europeisk smak att det kostar mycket pengar att ta fram modeller och lösningar enbart för den amerikanska marknaden. Att utveckla produkter enbart för den amerikanska marknaden kostar enorma investeringar, pengar som fransmännen inte har.

Om vi tar koreaner exempelvis, så kör de gärna omkring i sedanbilar och därför har både Hyundai och Kia stora sedanmodeller att erbjuda sydkoreanerna - och som av en händelse råkar amerikanare också vara intresserade av stora sedaner, så då har ju sydkoreanerna en fördel i att smaken på deras egen hemmamarknad och smaken i USA stämmer överens! Sedan gillar sydkoreaner SUV:ar, och Hyundai och Kia har SUV:ar att sälja hemma - och amerikanarna gillar också SUV:ar.

För exempelvis franska tillverkare är det inte så enkelt, fransmännen gillar kompakta bilar och helst halvkombis, eller mindre minibussar a'la Scenic och Picasso. Och så gillar de riktigt små bilar också. Plus att de gillar dieslar!
Att sälja en personbil med diesel i USA går inte! Amerikanarna förknippar diesel med lastbilar. Fransmännen som satsar mesta av sina resurser på dieselmotorer, särskilt i sina större modeller, har därför inget att erbjuda USA-marknaden.

Låt oss titta på Peugeot då, för att ta ett exempel. Vad kan de erbjuda USA? Ja, enda bilen som skulle kunna gå att sälja är nya 508:an för den är ju inte så liten som de andra. Den finns som sedanmodell. Och detta är den enda i Peugeots utbud som går att sälja i USA. Peugeot gör inga pickups eller stora SUV:ar. Och några andra sedan-modeller än 508:an finns inte i utbudet.

Renault? Laguna finns som halvkombi eller nästan kombi. Kom igen, inget av detta intresserar amerikanare. Mégane och Clio är för små. Scenic är en för liten minibuss när amerikanare vill ha stora feta crossovers.

De har en stor sedan tillverkas i Sydkorea av Renault-Samsung motors, och den kan de sälja i USA. Men att bygga upp en försäljningsorganisation enbart för en enda modell, det håller inte!

Alfa Romeo kommer utnyttja Chryslers återförsäljarnät för sin kommande stor sedan, så där finns redan nätet och att använda en existerande säljorganisation kostar ju mycket mindre än att bygga upp en helt ny, därför vågar Alfa satsa. (Alfa Romeo och Chrysler ingår i samma bilkoncern). Plus att Alfa utvecklar en cross-over ihop med Jeep...

Alfa drog ur den amerikanska marknaden för de hade för få och illa anpassade modeller för den amerikanska marknaden. Den enda som såldes någorlunda var Alfa Spider. De andra modellerna var för små plus att Alfa inte erbjöd automatlådor till sina bilar då. (det var under 80-talet som de drog sig ut). Går inte att sälja bilar utan automatlåda i USA...
De gjorde ett försök med Alfa 75 Americana, men - V6:a i en kompakt sedan i all ära, ändå för liten och utan automat... går inte!

Nu när Alfa delar bädd med Dodge så kan det bli annorlunda...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.