Nästa artikel
Subaru lanserar gasbilar: Subaru Outback och Legacy Boxer-CNG
Nyheter

Subaru lanserar gasbilar: Subaru Outback och Legacy Boxer-CNG

Publicerad 11 januari 2012 (uppdaterad 11 januari 2012)
Subaru är snart redo för lanseringen av världens första fyrhjulsdrivna gasbilar. Tillverkningen sker i Trollhättan.

Som Vi Bilägare tidigare har rapporterat tillverkar Subaru gasbilar i Trollhättan. Produktionen har pågått sedan den 2 januari. Det är världens första fyrhjulsdrivna gasbilar, Legacy Boxer-CNG och Outback Boxer-CNG, som snart är redo att lanseras.

Subaru Outback är i praktiken en höjd version av Leagcy, en 5-dörrars kombi i D-segmentet, med självjusterande fjädring och 20 cm markfrigång.

Gastanken är byggd av kompositmaterial, vilket kombinerar låg vikt med säkerhet. Räckvidden på gas är 40 mil, som tillsammans med bensindrift ger bilarna en total räckvidd på 110 mil.

Motorn i de båda bilarna är en 2,5-liters Boxer-CNG med direktinsprutning. Den ger 167 hästkrafter vid 5 600 rpmoch 229 newtonmeter vid 4 000 rpm. Växellåda är automatiska Lineartronic.

En Legacy Boxer-CNG med full utrustning och automatlåda kostar 337 900 kronor. Leveransen av de första bilarna blir i början av februari.

Diskutera: vad tycker du om Subaru Outback Boxer-CNG och Legacy Boxer-CNG?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-11 12:33
Martin Karlsson

Helt okey bil. Bra med gasdrift om man har möjlighet att tanka där man bor. Möjligt att Subaru Legacy Outback kunnat bli en bil för oss om vi inte nyss bytt och om utseendet varit lite annorlunda. För inte är designen någon höjdare. Det skulle vara som Subarus koncept bil från Tokyo Motor Show den bilen var en höjdare i alla aspekter vad gäller design i mina ögon! Hoppas nästa Outback får det utseendet.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-11 12:35
Swenssons

Jag har själv en Subaru fast med diesel å tycker att det är bra att de kommer med en miljövänligare gasmodell. Annars e jag inte speciellt begaistad i Subaru eftersom de bla har en plastig och billig, gnisslig, intredning och så törstig dieselmotor i föhållande till storleken.

Hoppas att den går att köra på biogas. Här i Halmstad / Falkenberg och Göteborg och på västkusten generellt finns det rätt många biogasmackar bla på vår soptipp som dessutom säljer biogas till allmänheten. OKQ8 och Shell har åxå biogas.

Ps Biogas och etanol är verkligen ett par av framtidens bränslen ds

#4 • Uppdaterat: 2012-01-11 13:33
mcregor (ej verifierad)

Förstår inte vissas rädsla för etanol som drivmedel. Det är ett förnyelsebart drivmedel vilket man inte kan säga om petroleum-baserade drivmedel. Allt förnyelsebart som kan vara ett alternativ till bensin/diesel borde välkomnas. Har erfarenhet av alla dessa 3 bränslen och det enda tråkiga med E85 är väl att man får tanka oftare - annars har det fungerat bra. Samt att inte "marknaden" uppskattar E85-bilar utan nedvärdrar dom vid inbyten. Tycker tvärtom att flera bensinmotorer borde vara E85-klara.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-11 13:47
hultarn

Biogas borde väl vara det smartaste alternativet, CNG ett sämre.

Etanol har flera nackdelar, men faktum är ju att vi allihop kör mer eller mindre på etanol.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-11 14:33
mcregor (ej verifierad)

Etanol har ju den uppenbara fördelen att vi har infrastrukturen klar i form av mackar/pumpar runtom i landet. Försök gärna köra med gasbilar norrut - f n är det inte enkelt. Men visst - det berör ju andra länder än vårt eget och där kanske det finns gastillgång mera allmänt. Men skall det vara nån vits så är det väl biogas vi talar om antar jag.

#7 • Uppdaterat: 2012-01-11 14:39
McTar

Om jag köpt bil idag skulle denna vara ett alternativ. När man både får gasdrift och fyrhjulsdrift, får man kanske pruta på känslan i kupen.

#8 • Uppdaterat: 2012-01-11 15:20
Freddedw

Förklara görna för mig varför biogas är bättre än CNG (Compressed Natural Gas)? Naturgas borde vara biogas ;-)

#9 • Uppdaterat: 2012-01-11 16:04
erito

Bilen vill jag ha! Speciellt som "tjänstebil" med reducerat förmånsvärde.

Ang. etanol är att bränna ljuset i bägge ändarna (eller i tre ändar)
Det viktigaste vi måste göra är att sluta avverka växtlighet. Fotosyntesen är det enda som kan omvandla koldioxid till syre och vatten. Det kan bara växter (och vissa alger m.m.).
Kan man pumpa upp etanol från reserver i jorden så är det jättebra, men det kan man inte i dagsläget. Alltså är det bättre att pumpa upp olja och gas och bränna det samtidigt som vi låter så mycket växter och träd (även majsväxter) stå kvar och jobba med sin fotosyntes. Det är INTE SMART att odla växter som får väldigt kort livslängd för att sedan använda en energikrävande process att göra bränse utav dessa. Detta bränsle (etanol) släpper ut minst lika mycket co2 som om du eldar olja. Det gör inte biogas.

Snälla, läs på innan ni skriver om ni vill bli seriöst bemötta.

:)

#a • Uppdaterat: 2012-01-11 16:34
Swenssons

Det du skriver e inte seriöst om etanol. Se jorden som ett växthus där all den luft som finns där ligger ovanför marken å för att inte rubba andelen luft som finns ovan marken får man bara använda det som finns ovan marken. OM man tillför gaser genom att bränna tex ölja ÖKAR mängden gaser ovan marken alltså i atmosfären. Inte bra! Enda sättet att lösa detta e att köra på biobränslen som är tillverkade ovan marken. Det är här som tex biogas och etanol kommer in. De tillför inga nya gaser tex CO2 till atmosfären. Varför? Jo de ingår redan i jordens kretslopp å tillför alltså inga nya gaser i luften å det är därför som vi ska sluta köra på olja dvs disel och bensin och tanka etanol å biogas istället. Comprendo?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.