Nästa artikel
Volvo V60 Plug-In Hybrid – pris, fakta och bilder
Nyheter

Volvo V60 Plug-In Hybrid – pris, fakta och bilder

Publicerad 13 december 2011 (uppdaterad 14 december 2011)
Nu presenteras produktionsfärdiga Volvo V60 Plug-In Hybrid. Laddhybriden börjar säljas i början av 2012 – med utgångspriset 560 000 kronor.

Volvo avslöjar nu flera detaljer om vad man själva kallar ”världens första laddhybrid med dieselmotor”. Serietillverkningen påbörjar i november 2012 och under första modellåret (2013) begränsas produktionen till 1 000 fordon. Norden tilldelas 30 procent av bilarna.

Modellen blir den dyraste Volvon någonsin, med ett pris som startar ”strax under 560 000 kronor”. Trots den tilltagna prislappen tror Volvo att upplagan snabbt blir slutsåld.
 
– Vi är övertygade om att de första tusen bilarna kommer att var sålda redan innan produktionen startar nästa höst, säger Volvos vd Stefan Jacoby i en kommentar.

Andra modellåret (2014) planerar Volvo att skruva upp produktionen till mellan 4 000 och 6 000 exemplar. Volvo spår att 80 procent av bilarna kommer att vara företagsbilar.

Kombinerar el och diesel
Framaxeln på Volvo V60 Plug-In Hybrid drivs via en sexstegad automatlåda av en femcylindrig, turboladdad dieselmotor på 2,4 liter som ger 215 hk och 440 Nm. Bakhjulen drivs i sin tur av en elmotor som utvecklar 70 hk och 200 Nm, försedd med ström från ett vattenkylt batteripaket av typen litiumjon som placerats under golvet i lastutrymmet.

Förutom att aktivera elektrisk fyrhjulsdrift med knappen ”AWD” kan föraren välja mellan tre körlägen. ”Pure” innebär att elmotorn ensam driver bilen med en räckvidd upp till 50 kilometer. ”Hybrid” är standardläget som låter el- och dieselmotor arbeta tillsammans till en förbrukning på 1,9 l/100 km och CO2-utsläpp på 49 g/km. ”Power” optimerar bilen för högsta prestanda, vilket ger en acceleration från 0 till 100 km/tim på 6,2 sekunder.

Ytterligare knapp att lägga på minnet är ”Save”, som gör det möjligt att spara batterikapacitet för senare användning. Och för att visa att V60 Plug-In Hybrid är just en laddhybrid har Volvo placerat särskilda emblem på framskärmarna och bakluckan.

Bilen får också ett bromssystem som arbetar i två steg. Inledningsvis börjar elmotorn bromsa bilen och först när mer bromskraft behövs aktiveras de mekaniska bromsarna. På så vis kan bromsenergi användas för att ladda upp batteripaketet. Laddning sker annars via vanliga vägguttag. Med 16A tar laddningen 3,5 timmar, med 10A blir laddtiden 4,5 timmar och med 6A tar en full laddning 7,5 timmar.

Inga analoga instrument
Volvo V60 Plug-In Hybrid kommer endast att säljas välutrustade och i kulören ”Electric Silver”. Bland standardutrustningen finns läderklädsel, elmanövrerad förarstol och parkeringssensorer. En nyhet i Volvosammanhang är att alla analoga instrument slopats i förmån för digitala motsvarigheter som visas på en LED-skärm.

Vissa av bilens funktioner kan styras via en applikation till mobiltelefonen. Bland annat ska man kunna starta kupévärmare och luftkonditionering för att spara ström till drivningen.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Plug-In Hybrid?

BROMSARNA LÄGGER AV: KNAPPEN KAN FUNKA!

Om bromspedalen inte svarar kan det krävas andra sätt för att få stopp på bilen. Börja med att pumpa på pedalen.

– Är det så att bilen har tappat trycket i bromssystemet på grund av för låg vätskenivå kan det hjälpa att pumpa, men det fungerar inte om det till exempel är ett allvarligt läckage, säger Anders Helgesson, biltestare på Vi Bilägare.

Nästa steg är att motorbromsa.

– Det bästa är att hålla huvudet kallt och motorbromsa genom att lägga i en lägre växel och låta fartminskningen ta sin tid, säger Anders Helgesson.

En gammal hederlig manuell handbroms kan användas för att sänka farten men även en elektrisk om man gör på rätt sätt.

– Det räcker inte att toucha knappen utan du måste hålla den intryckt. Då kommer bilen att bromsa på alla hjul, inte med full bromseffekt men med mycket bromskraft. Antisladdsystem och ABS-funktionen påverkas inte, man kan alltså bromsa bilen kontrollerat utan att få sladd. Någonstans under 10 km/tim kommer bilen sedan att klippa i bakbromsarna som med en vanlig handbroms, säger Anders Helgesson och lägger till att det kan vara värt att prova detta i kontrollerade former med sin egen bil.

Sista utvägen är att skrubba av farten mot något föremål eller att köra av vägen.

– Man kan ju försöka att krocka mot något billigt. Vajerräcken är kanonbra för att bromsa upp hastigheten men det blir mycket skador på bilen. Att köra ut på en åker är nog det bästa man kan göra, säger Göran Valentin, räddningslärare på räddningsskolan MSB Revinge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-12-13 13:08
Swenssons

Håller me, det är bara löjligt att sätta elmotorn till detta hutlösa pris i en V60. Den borde åtminstonde suttit i en XC60 eller XC70 för att något sånär hamna "rätt" i pris.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-13 13:31
Peugeote-Pär

På tok för dyr!!! Det kommer inte vara kö hos handlarna att köpa denna V60.

#a • Uppdaterat: 2011-12-13 14:24
KaptenOberkommando

Hmmm, här finns ju en del att fundra över.

1) "... med en räckvidd upp till 50 kilometer ...". Det här måste vara en av de absolut lömskaste försäljningsformuleringarna - "upp till". Denna formulering säger inte ett smack. Samma sak med bredbandshastigheter och annat. Förstår inte att det ska vara så svårt att lagstifta om att försäljningsargumentet MÅSTE vara "från" och sedan uppåt. Endast på det sättet kan kunsomenterna garanteras att man får vad man betalar för.

2) Och vet någon hur övriga siffror för "Pure"-läget ser ut? Topphastighet? Acceleration? Inte för att dessa uppgifter är överintressanta, men dock bra att ha koll på.

3) Och när det gäller "Hybrid"-läget med en förbrukning på 1,9 l/100 km och CO2-utsläpp på 49 g/km: Under hur lång körsträcka "räcker" de här uppgifterna? Hur det de ut efter 42 mils körning under en dag med 30 procents storstadstrafik och 70 procents "landsväg"?

Allt sådant här måste vara glasklart innan jag ens skulle överväga en sådan här bil.