Nästa artikel
Saab överklagar på måndag
Nyheter

Saab överklagar på måndag

Publicerad 9 september 2011 (uppdaterad 9 september 2011)
Victor Muller går en kamp mot klockan. På måndag, den 12 september, lämnar Saab in en överklagan mot tingsrättens avslag om rekonstruktion.

Samtidigt som fackförbunden förbereder sig för att begära biltillverkaren i konkurs meddelar Saab att en överklagan ska lämnas till hovrätten, direkt efter veckoslutet.

I ett pressmeddelande på fredagen skriver Saab att man inte samtycker med tingsrättens tolkning av situationen. För att övertyga hovrätten kommer måndagens ansökan att innehålla mer tydlig information om möjligheter till finansiering, enligt Victor Muller.

Muller säger i en intervju med P1 Morgan att han är beredd att gå hela vägen till Högsta domstolen. Han påstår också att Saab har tillräckligt med pengar för att betala de anställda, men att det inte går eftersom löntagarna enligt lag inte får prioriteras före fordringsägarna.

Tingsrätten skriver i sitt avslag att det är oklart om och när kinesiska myndigheter kommer att godkänna affären med kinesiska biltillverkaren Youngman och återförsäljaren Pang Da. Muller menar dock att han fått positiva signaler och att ett beslut bara är veckor borta.

Om Saab lämnar in överklagan på måndag, den 12 september, ska hovrätten hantera ärendet skyndsamt. Tills vidare är Saab inte skyddat från konkurs.

Diskutera: Har Saab chans att överleva?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-09-14 08:19
amoC

@Gunnar 44: Vad jag förstår så var väl tanken att skulderna skulle betalas till fullo. Sen kan man ju tro vad man vill om det. Men underleverantörerna säger ju själva att allt är bättre än en konkurs, eftersom de då inte får några pengar alls.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-14 11:16
Gunnar 44

Kanske den del av underleverantörerna som är helt beroende av Saab som köpare. Men de som har flera att leverera till, kanske resonerar annorlunda?
Har man produktion för flera bilmärken, kan man nog ta den förlusten, sälja ut utrustningen och fokusera på fabrikat som säljer bättre globalt. Den gruppen kanske är mer intressead av en konkurs och ev. köp av anläggningen. GM powertrain vill nog inte att deras nya plattform (Opel Astra och nya Saab 9-3) ska komma i Kinesernas händer. Den plattformen är ju den nyaste som GM förfogar över, och återfinns hos ett flertal Amerikanska och Koreanska bilmärken.

#a • Uppdaterat: 2011-09-14 12:23
amoC

CLEPA har ju sagt att underleverantörerna är med på det. Och jag förstår inte vad någon skulle tjäna på att få ingenting i stället för någonting, oavsett beloppets storlek. Blir det konkurs kan ju det likaväl bli så att kineserna köper allting, som att GM gör det.