Nästa artikel
Cadillac CTS-V Sport Wagon – rapport från provkörningen
Direktrapport

Cadillac CTS-V Sport Wagon – rapport från provkörningen

Publicerad 6 september 2011 (uppdaterad 7 september 2011)
Gröna Bilister får säga vad de vill, Cadillac CTS-V Sport Wagon ger föraren en kick. Vi Bilägare kör världens snabbaste kombi.

Vi Bilägares Håkan Bäcklund befinner sig nu i Berlin för att köra Cadillacs racerkombi.

– Top Gear i USA har kallat den här bilen ”universums snabbaste kombi”. Cadillac själva nöjer sig med ”planetens snabbaste kombi”, säger Håkan Bäcklund.

– Den här bilen gör 308 km/tim med en sexväxlad manuell låda. Den är ruggig. Det finns till och med en mätare för G-krafter, jag kom upp till 0,72 på skalan. Man trycks bakåt. Det är tamejfan det värsta jag kört.

– Den gör noll till hundra på 4,0 sekunder. 564 hästar. Kompressormatad V8. Den är snabbare än både Mercedes E 63 AMG och BMW M5 Touring. Jag har inte sett de officiella siffrorna, men förbrukningen ligger på minst 1,5 liter per mil.

Hur var komforten?
– Den går som ett kassaskåp på vägen, det känns som att man kan provocera den hur mycket som helst i kurvorna. Men den har också Magnetic Ride Control som justerar fjädringen efter behov. Så det går att åka ganska komfortabelt.
 
Ser den vräkig ut?

– Nej, nej. Den ser inte vräkig ut, den ser ut som en kombi. Inte så jätterymlig bak, men satan vad det går.
 
– Baksätet är lite kort, det finns inte så mycket stöd för låren. Men herregud, vem tänker på det när man kör? Det här är en riktig körmaskin.
 
När kommer den till Sverige?

– Den kommer till Sverige under hösten och det ryktas om att priset blir 90 000 euro, alltså över 800 000 kronor. Men som Cadillac säger: det här är en bil för folk som har nått sina mål och vill visa det. ”Salesmans bullshit”. Men ändå, jag är imponerad.

– Sen får Gröna Bilister säga vad de vill. Det var en kick att köra den här bilen.

Läs hela provkörningen av Cadillac CTS-V Sport Wagon i ett kommande nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac CTS-V Sport Wagon?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

CTS:en är första Caddyn på väldigt länge som jag känner habegär inför. Denna toppversion har i många tester hyllats som en fullvärdig konkurrent till tyskarna avseende prestanda och väguppträdande. Dessutom klart billigare, (iaf i USA).

Sen gillar jag designen skarpt. Sedanen och kombin är kanon och Coupén är bara skitläcker! Otroligt att GM kunde samla sig och få till en sån här pärla. Visst, den är inte så värst politiskt korrekt men det gör den ju bara ännu roligare..

#2 • Uppdaterat: 2011-09-06 18:15
Serber

Denna bil är ju skitball synd att Cupén är så ful bara, 4-dörrars hade jag nog satsat på eller kombin.
Cadillac visade med samarbetet med Saabs 9-4a att dom kan bygga fina bilar och det här lär inte vara något undantag heller.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-06 19:03
bilteknikern (ej verifierad)

Snabb kombi, löjligt...

#4 • Uppdaterat: 2011-09-07 00:09
Jozzi

Lika löjligt som bakhjulsdrivna s.k. "premium"-bilar.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-07 00:26
Roger Skagerström

Löjliga kan ni vara själva ;)

Jänkarna börjar lära sig att göra bilar som går att svänga med. Trevligt. Ser ju inte ens billig ut, utöver den lätt Insignia-inspirerade brädan.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-07 14:34
BWoogie

En riktigt onödig bil, men nog skulle det väl vara roligt och reta Svensson litet !

#7 • Uppdaterat: 2011-09-07 15:24
Raymond K (ej verifierad)

Den här bilen är inte mer onödig än en 2.5 tons fyrhjulsdriven suv som de flesta ändå enbart kör omkring på asfalt med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.