Nästa artikel
En god bok sänker farten
Krönika

En god bok sänker farten

Publicerad 11 augusti 2011 (uppdaterad 11 augusti 2011)

Min största läsupplevelse någonsin är Torgny Lindgrens Till sanningens lov. Inte för att det är en av hans bästa böcker. Den är inte ens med på tio i topp-listan över min favoritlitteratur och jag kan svårligen redogöra för vad den handlar om nu tjugo år senare, men jag minns upplevelsen.

Det var min första talbok. Jag skulle köra bil från Borlänge till Luleå, och det som på papperet såg ut att bli en bedövande tråkig inlandssafari, blev en litterär upplevelse jag fortfarande bär med mig.

Det var mer snö än på många år och dessutom föll det flingor stora som dalande paltar i slowmotion på resan norrut. Jag var helt enkelt tvungen att köra mycket långsamt, och den lugna hastigheten, i kombination med vädret, gjorde bilkupén till ett behagligt uppvärmt lästempel som mumlande gled genom det snötäckta landskapet. Jag hade ingen tid att passa så det blev ultimata omständigheter för att ta till sig en god berättelse.

Väl framme i Luleå hade jag ett kapitel kvar, så jag satt kvar i bilen utanför Stadshotellet och lyssnade färdigt den timmen som återstod.

Det gör mig lycklig bara att tänka på det här minnet, och jag undrar om det inte borde göras mer för att locka till läsning (lyssning) i bilen. Det är svårt att föreställa sig något mer trafiksäkerhetsfrämjande och fartsänkande än en god bok. De som ligger och sicksackar i 120 km/tim på Essingeleden skulle behöva en lugnande röst ur bilstereon som alternativ till morgonradions raljerande prat och hetsande musik.

Vad sägs om att kombinera dagsböterna för vårdslöshet i trafik med lyssningsplikt i sex månader på Allan Edwalls inläsning av Nalle Puh?

Tänk dig en överstressad karriär-hanne som ligger en meter bakom någon stackare på motorvägen och blinkar. Bilen som är inställd att reagera på alla avstånd under tio meter vid hög hastighet slår automatiskt på den lagstadgade lyssningsplikten och ur högtalarna strömmar: ”En dag när Christoffer Robin och Nalle Puh och Nasse satt och pratade tillsammans, sa Christoffer Robin i förbigående just som han svalde ner den sista munsbiten av det han åt på.

– Jag såg en Heffaklump i morse, Nasse.” Bara Allan Edwalls milda röst skulle lugna ner vem som helst, och lägg till det att man snart ska få höra historien om Heffaklumpen, ja, man varvar ner helt enkelt.

Kanske bör jag förekomma insändarna till detta utmärkta magasin genom att tillägga, nej jag menar inte riktigt allvar med detta förslag. Det är en slags milt skruvad överdrift jag har rätt att använda som krönikör men samtidigt tror jag uppslaget inte är sämre än mycket annat.

Något måste i alla fall göras åt dem som ligger i nacken på bilen framför, och ser alla på vägen som en utmanande slalomport. De förstör så oerhört mycket i trafiken, långt mer än vad olycksstatistiken kan påvisa.

Det är oerhört provocerande och en ensam sådan frifräsare kan göra femhundra bilister mellan Norrtull och Arlanda så förbannade att de själva blir en trafikfara. När de äntligen kommit hem är de dessutom en hotande härdsmälta som kan dra med sig hela familjen i ett praktgräl om vems tur det är att gå ut med hunden. Min nya bakrutedekal (med pyttesmå bokstäver) är beställd: ”Ta det lugnt, jag läser. Det borde du också göra”.

Fakta: Paris

Yta: 105 km2

Invånare: 2,1 miljoner.

Restid från Arlanda: 2,5 timmar.

Länkar: Turistguide till Paris: en.parisinfo.com

Louvren: www.louvre.fr/en

Karta över Luxembourgträdgården: sv.map-of-paris.com/parker,-trädgårdar-och-kartor/jardin-du-luxembourg-karta

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-11 10:36
Gösta_L

Ja, varför inte.
Allt som kan främja trafiksäkerheten är värt att prova.

Varför inte prova en standardiserad lösning där böcker och poesi med dokumenterat lugnande effekt sänds ut till samtliga bilister. Exempelvis via det statliga radionätet.

Dagens moderna vidunder till bilstereoapparater kan säkerligen automatiskt ändra frekvens när denna sändning går ut. Och samtidigt blockera de otaliga kanaler med stressande reklamblask.

Väl hemma kan kanalvalet vara fritt, men i bilen bör kanalvalet styras för att främja trafiksäkerheten, och därmed nollvisionen.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-11 17:07
Roger Skagerström

Jo för man blir ju mycket lugnare när man mot sin vilja tvingas höra på något ;)

Börja med att göra det straffbart att köra för sakta ;)

#3 • Uppdaterat: 2011-08-11 19:49
FLAC

Pretentiös poesi gör bara mig aggressiv, så på mig skulle det få motsatt effekt... lika irriterad som jag blir på de nötter som ligger och fisåker, inte minst när de närmar sig en fartkamera och för säkerhets skull lägger sig 30 km/h under gränsen. tror de man har det tillgodo vid nästa kamera??

#4 • Uppdaterat: 2011-08-11 23:17
Erik T

e nog inne på rogers linje, det är nog svårt att bestämma vilken kanal bilisten ska lyssna på, går ju lika bra att lyssna på radio(eller egen musik) med mobilen kopplade till bilsterion tex.
men förhoppningsvis var det en stor portion sarkasm i göstas inlägg.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-12 00:51
plyshnalle (ej verifierad)

Jag håller med. Faktiskt så tycker jag att Nalle Puh vore en utmärkt lösning. En annan att motorn bara ska gå med 20 procent av effekten en timme efter en sådan idioti körning. Eller varför inte fräsa upp ALL asfalt och ersätta med rull grus?

#6 • Uppdaterat: 2011-08-12 10:41
Focus

Jag har svårt att tänka mig att ens den bästa talbok skall kunna göra något åt dem som gör sitt yttersta för att bevisa att de inte kan köra bil genom att ligga 10-20 m. bakom i t.ex. 110 km/tim. De har inte någon kunskap om hur man gör en säker omkörning genom acceleration i eget körfält istället för att segdra.

#7 • Uppdaterat: 2011-08-12 10:49
adandersson (ej verifierad)

Håller alltid hastighets angivningen på skyltarna.50är 50 km/h osv. Blir alltid omkörd då svensken tydligen struntar i hastighetsbestämmelserna. En typisk bilist måste bara om, även om bilisten 200 meter längre fram ska köra av till en avfart eller dyligt. Varför ska så många bilister köra på detta sätt då tidsvinsten är marginell?

#8 • Uppdaterat: 2011-08-12 12:40
Raymond K (ej verifierad)

adandersson!
Jag tror inte att folk vill köra för fort utan de har förmodligen lite för tunga skor på sig.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-13 08:59
Henr1k

Bra idé, men det löser bara halva problemet. Vad gör man åt vänsterfils-sölare? Ligger man i vänsterfil och kör förbi bilar i högerfilen har man rätt att slippa bli slip-streamad, men ligger man och sölar i vänsterfilen och högerfilen är tom i två-tre busslängder så ser jag gärna att någon jagar bort denne.

#a • Uppdaterat: 2011-08-13 09:29
Onehp

Varje gång jag är ute på E4 eller E6 möter jag bilister som, utan överdrift, ligger 30km/h under "hastighetbestämmelsena" i mittfilen med en hel drös med bilar bakom som bli hindrade. Finns även varianten där den ligger 20km/h under och sitter klistrad i vänsterfilen.

Vaffö? Vaffö gör de på detta viset?

Svar: lyssnar på ljudböcker, kanske?

Det som medelsvensson behöver göra när de kör bil, är att syssla med att.... köra bil! Kolla speglarna! Flytta på f*nskåpet! Lämna inte stora gap som rymmer 15 till bilar när du ska köra förbi t.ex. vägarbeten under rusningstid!

En fin krönika, för visst är det så att vissa behöver lugna ner sig! Och tvärtom! ;-) ;-) :-D

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.