Nästa artikel
Premiärtur i Volvos nya laddhybrid
Reportage

Premiärtur i Volvos nya laddhybrid

Publicerad 1 juli 2011 (uppdaterad 1 juli 2011)
Volvo och Vattenfalls laddhybrid V60 fick mycket uppmärksamhet på den internationella miljöbilsmässan Michelin Challenge Bibendum. För första gången gavs också möjlighet för journalister att köra bilen och den korta provturen gav mersmak.

– Okej då provar jag att axa lite, varnar jag kollegorna i baksätet och Volvoteknikern i passagerarstolen bredvid mig.

Vi svänger just ut på en raksträcka längs den korta testbana på Berlins klassiska men nu nedlagda flygplats Tempelhof, där årets upplaga av den turnerande miljöbilsshowen Michelin Challenge Bibendum hålls.

Denna gång var eventet större än någonsin. Över 280 fordon och 6 000 deltagare invaderade Tempel-hof i slutet av maj. Tekniska paneldiskussioner, utställningsmontrar, föreläsningar och en ändlös rad av presskonferenser avlöste varandra så som det kan vara på den här typen av sammankomster.

Vad som gör Michelin Challenge Bibendum unikt är att här finns möjlighet att provköra många av de nyheter som visas. Därför satt jag bakom ratten på en av de 25 byggda prototyper till den laddhybrid Volvo ska börja sälja i slutet av nästa år.

Volvo V60 Plug-in Hybrid är utvecklad i samarbete med Vattenfall. Bilen har en femcylindrig dieselmotor på 215 hk under huven och en elmotor på 70 hk på bakaxeln. Under bagagerumsgolvet ligger ett litiumjon-batteri som ger ström för att driva bilen på enbart el i upp till 50 km men som tyvärr också inkräktar på V60:s redan trånga bagageutrymme. För att få plats med det vätskekylda batteriet krävs sex centimeter högre lastrumsgolv.

När batteriet är tömt startar dieselmotorn och bilen fungerar sedan som en traditionell hybrid, det vill säga bromsenergi lagras i batteriet och används sedan för att hjälpa till när bilen accelererar eller körs i låg fart under kortare sträckor.

Ska ge kickar
Men V60 Plug-in Hybrid erbjuder ett tredje alternativ. Framför växelspaken sitter en väljare med tre knappar märkta Pure (ren eldrift), Hybrid och Power. I det sistnämnda läget samverkar drivsystemen för optimala prestanda. I kurvan före raksträckan på Tempelhof har jag tryckt in Power-knappen.

Jag ser i backspegeln hur kollegorna famlar efter kurvhandtagen när den sexstegade automatlådan kuggar ner, bilen sätter sig på bakhasorna och den 1,9 ton tunga laddhybriden drar iväg. Från 0–100 km/tim tar färden 6,9 sekunder enligt Volvo. Det känns ännu snabbare, tack vare att elmotorn skjuter på med hela sitt vridmoment, 200 Nm, redan från start.

Man kan naturligtvis ifrågasätta nyttan av den typen av kapacitet hos en miljöbil men Karl-Johan Ekman på Volvo förklarar att V60 Plug-in Hybrid inte ”bara” ska ses som en bil med låga utsläpp utan också som en bil som ska ge adrenalinkickar.

– Det här är tre bilar i en. Det är du som förare som själv väljer vilken förbrukning du vill ha!

Volvo uppger ännu ingen officiell förbrukning i Power-läget. I den nya europakörcykeln för laddhybrider drar V60 Plug-in Hybrid 1,9 l/100 km och släpper ut 49 g CO2/km. Modellen är nästan färdig för produktion.

Vad som återstår är viss utveckling av programvara och tekniska detaljer men de stora dragen ligger fast. Det bli elektronikjätten LG som levererar batteriet som ska fungera under hela bilens livslängd.

– Kunden måste uppleva det trovärdigt, säger Karl-Johan Ekman. Om vi skulle hamna i en situation där batterierna måste bytas, skulle vi kunna förstöra hela bilens rykte.

Bränslecell på väg tillbaka
För övrigt handlade mycket om elbilar på mässan. Och kombinationen vätgas/bränsleceller som efter några års frånvaro från den internationella miljöbilsarenan, nu åter vädrar morgonluft.

Till stor del tack vare de planer som dykt upp i Tyskland att använda vätgas som lagringsmedia för överskottsel från vindkraftverk. Denna vätgas skulle då också kunna användas som drivmedel i bilar.

Michelin visade bland annat en prototyp av elbilsenergicentral, där batteriet kompletterats med en kompakt bränslecell och en liten vätgastank. Anordningen har samma mått och vikt som den typ av batteriinstallation som används i många av dagens elbilar, men tack vare bränslecellen blir dess räckvidd fördubblad och vikten halverad. Att fylla vätgastanken går dessutom på några minuter jämfört med de sex till åtta timmar som krävs för att ladda batteriet.

Arrangören Michelin utnyttjade naturligtvis evenemanget för att slå ett slag för sina lättrullande däck och visade också flera framtida lösningar för hur man skulle kunna sänka rullmotståndet ytterligare för såväl person- som lastbilar.

Under de senaste 20 åren har rullmotståndet kunnat sänkas med cirka 40 procent, uppger Michelin. Fortfarande orsakar det dock cirka en femtedel av genomsnittsbilens bränsleförbrukning. I morgondagens energieffektivare elbilar kommer däckens inverkan på förbrukningen att bli än mer påtaglig. Därför pågår forskningen för fullt för att finna lösningar och material för sänker motståndet ytterligare.

Gav perspektiv
På Opels presskonferens gav tillslut företagets vd Karl-Friedrich Stracke perspektiv på det här med miljöbilar och alternativa bränslen.

– I världen rullar nu cirka 900 miljoner bilar, nästan alla av dem drivs av fossila bränslen. Den konventionella förbränningsmotorn kommer också att vara helt dominerande ur ett globalt perspektiv år 2020!

Roligast att köra på mässan? Tveklöst den elmotoriserade balansbrädan Segway. När jag med darrande knän stannade i depån efter tio minuters galet åkande tänkte jag: en sån vill jag ha!

Till skillnad från många andra av de eldrivna fordon som visades i Berlin så finns dessutom redan Segway att köpa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.