Nästa artikel
Citroën DS4 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Citroën DS4 – rapport från provkörningen

Publicerad 6 maj 2011 (uppdaterad 6 maj 2011)
Citroën DS4 är en bil som sticker ut i trafiken, men fokus på design har också inneburit kompromisser. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Christian Ellmark var på torsdagen i Barcelona för att bekanta sig med nya Citroën DS4.

– DS4 är en kupéliknande variant av C4, en korsning mellan suv och kupé, säger Christian Ellmark.

– DS-serien är Citroëns lyxserie och sedan tidigare finns DS3, som baseras på C3. På bilsalongen i Shanghai visades också nyligen DS5. DS4 bygger som sagt på C3 med samma bottenplatta, chassi, motorer och växellådor.

Design tycks vara fokus?
– Ja, det kan man säga. Den ser lite speciellt ut och gillar man designen kommer man säkert att bli intresserad av att köpa bilen. Många kommer att tycka att formerna är fräcka.

– DS4 är också tänkt att tillföra andra köpare som tidigare inte tittat på Citroën. Tanken är att i första hand attrahera dem som kör eller är intresserade av Volvo C30, Audi A3 och BMW 1-serie.

– Men man siktar också på dem som tittar på crossovermodeller, som Mini Countryman och Nissan Juke. DS4 är dock ingen renodlad suv, det finns till exempel ingen fyrhjulsdrift. Man sitter lite högre, hjulhusen är markerade men bilen är mycket mer sportkupé än suv.

Hur är den att köra?
– Förutom den turboladdade toppmotorn på 1,6 liter och 200 hästkrafter finns samma motorer som i C4. Toppmotorn ger en hel del kraft, den känns stabil och effektiv, men det blir aldrig riktigt roligt. Växellådan är en förklaring, den är inte mer än medelmåttig.

– Fjädringen är märkligt hård och bilen upplevs ibland som stötig i stadstrafik, till exempel om man kör över farthinder. Det är också lite förvånande att stolarna fram har en så kort sittdyna. Citroën är ju känt som ett komfortmärke.

Har formgivningen inneburit några kompromisser?
– Ja, eftersom bakpartiet sluttar mycket blir insteget till baksätet riktigt dåligt, det är svårt att ta sig in utan att smutsa ned byxorna. Väl på plats i baksätet sitter man okej. Takhöjden är lite knaper, men så är det ju i sportkupéer.

När kommer DS4 till Sverige?
– Efter sommaren, i augusti eller september. Den billigaste varianten blir bensinmotorn utan turbo på 1,6 liter och 120 hästar som kommer att kosta mellan 215 000 och 220 000 kronor.

– Senare kommer även en miljöbilsklassad DS4 med en dieselmotor på 110 hästar som drar 0,44 liter/mil, med CO2-utsläpp på 114 gram/km.

Blir modellen framgångsrik?
– Det är en kul bil som är trevlig att köra. Man har naturligtvis kupémodellens nackdelar med det opraktiska baksätet, men det är definitivt en bil som sticker ut.
 
Läs hela provkörningen av Citroën DS4 i Vi Bilägare nummer 8/2011. Tidningen finns i butik från 24 maj.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS4?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-06 15:05
janke1

urläcker och inte så jättedyr

#2 • Uppdaterat: 2011-05-08 20:11
Peugo

Fick provköra en DS4 och nog är den läcker! Fjädringen var hård men på ett positivt mjukt sätt (tog ojämnheter mjukt) -> perfekt! 200 hästars motorn fungerade bra ihop med den manuella lådan och lyxbilskänslan i bilen är verklig. Styrningen kändes mer som en Peugeot, dvs exakt och snabb, än en Citroen.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-10 14:59
.nef

Korkad biltyp, "crossover" inte bra på något eg.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-10 16:05
Raymond K (ej verifierad)

.nef
Behöver en biltillverkare sälja fler bilar så skapar man en ny bilmodell och intalar alla kunder att just dom behöver denna bilmodellen. Därför finns det folk som behöver denna bilen som kallas "crossover"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.