Nästa artikel
Volvo köper tillbaka cabrioletfabrik
Nyheter

Volvo köper tillbaka cabrioletfabrik

Publicerad 24 mars 2011 (uppdaterad 24 mars 2011)
Volvo avslutar samarbetet med Pininfarina och tar över fabriken i Uddevalla. Verksamheten fortsätter med tillverkning av C70.

Italienska Pininfarina har sedan 2003 ägt 60 procent av bilfabriken i Uddevalla som tillverkar cabrioletmodellen Volvo C70. Nu meddelar Volvo Personvagnar att Pininfarina ska köpas ut.

I maj 2013 ska Volvo stå som ensam ägare.

– Vårt joint venture med Pininfarina har varit mycket framgångsrikt, med stora fördelar för bägge parter. När vi nu avslutar vårt samarbete är det i samförstånd och i en tid med nya utmaningar för bägge företagen, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo, i en kommentar.

Går på halvfart
Uddevallafabriken har en kapacitet för att tillverka 20 000 bilar per år men går nu på halvfart med en årsproduktion nära 10 000 bilar. Försäljningen av C70 har dalat.
 
Pininfarinas vd Silvio Pietro menar att bilindustrin förändrats under de senaste åren och att företaget nu ska rikta om verksamheten.
 
– Pininfarinas framtid kommer att vara baserad på design och produktutveckling, hållbar mobilitet och varumärkesutveckling. Det är orsaken till att vi nu, efter många års framgångsrikt samarbete med Volvo Personvagnar, tar oss an framtiden med andra förutsättningar, säger han i en kommentar.

I dag arbetar 600 anställda i fabriken i Uddevalla.

Diskutera: Vad tror du om framtiden för Uddevallafabriken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-24 11:53
Fundersam

Visst kan det vara bra att Volvo tar över ägandet helt, men de viktiga frågorna är väl snarare: Vad ska Volvo fylla fabriken med för produktion? Hur ser det här ut i relation till satsningarna som ska göras i Kina?

#2 • Uppdaterat: 2012-08-27 02:31
qiongzi (ej verifierad)

Burberry Outlet Getting yourself set up online with Burberry Sale social media is now becoming an absolute necessity for any Burberry Outlet, whether based in a physical location or Burberry Sale explicitly online. This article will Burberry Outlet Online show you how to effectively market your company using this new marketing Burberry Sale. It's not as hard Burberry Outlet Online as you might think it is. Burberry Outlet.When you are using a Burberry Outlet Online blog for social media marketing, Louis Vuitton Outlet keep your readers interested. Michael Kors Outlet Keep your blog fresh with articles that educate your readers or inspire them in some way. Louis Vuitton Sale Put effort into your blog, Michael Kors Outlet Online as it is the face of your business in that medium. Louis Vuitton Sale The better your blog, the bigger your potential for success. Michael Kors Outlet Store Do not neglect a website because you have never heard of it or because you do not think you can use it.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.