Nästa artikel
Klassiska bilmärken: Citroën
Märket

Klassiska bilmärken: Citroën

Publicerad 11 november 2010 (uppdaterad 24 november 2010)
Få, om ens något annat bilmärke än Citroën, kan stoltsera med att ha skapat tre verkliga milstolpar. Först kom B7/B11, senare kallade Gangster-Cittror, sen följde 2CV och så kom den magnifika Paddan i mitten av 50-talet. Dock började inte Citroëns framgångssaga med en teknisk triumf, såvida man inte räknar de förnämliga kugghjul som lade den ekonomiska grunden för biltillverkningen.

André Citroëns anor kan spåras ända bort till Polen men det var i Frankrike han verkade och det var där han avled, fattig och nerbruten, just som hans epokgörande modell med framhjulsdrift började nå verklig framgång. Ja, det är verkligen en sorglig historia.

Ljusreklam på Eiffeltornet
1919 byggdes den första Citroën-bilen och den var i stort sett så konventionell som en bil kunde vara vid denna tid. Stela axlar, fyrcylindrig sidventilmotor och treväxlad låda med spaken i mitten.

Alltihop krönt av karosser byggda på trästomme. Bilarna såg inte oävna ut – det var uppenbart att herr Citroën förstod att anlita duktigt folk till alla delar av verksamheten.

Så bra lyckades lanseringen att man redan 1921 byggde 10 000 bilar. Citroën blev en föregångare när det gällde marknadsföring. Sålunda fick hans halvbandvagnar enorm uppmärksamhet när de genomkorsade Sahara 1922–23, vilket ingen bil tidigare lyckats med.

Under många år hade Citroën en anslående ljusreklam på Eiffeltornet – det är klart att bilarna såldes i stora antal!

Ända fram till 1934 byggde Citroën helt konventionella bilar men det året lanserades den framhjulsdrivna modell som skulle byggas ända till 1957. Det var en relativt stor vagn med självbärande kaross, utmärkta vägegenskaper och ett utseende som tilltalade de allra flesta.

Åtskilliga versioner tillverkades på flera hjulbaser. I begynnelsen var alla bilarna fyrcylindriga men efter några år presenterades B15 med sexa. Förutom fyrdörrarsvagnarna såldes även mycket eleganta cabrioleter och coupéer, dock inte efter andra världskriget.

Kultbil med nio hästkrafter
På Paris-salongen hösten 1948 presenterades den i mångas tycke gräsligt fula 2CV. Det var en fantastisk liten bil med självbärande konstruktion, sammankopplad längsgående spiralfjädring och fyrväxlad, helsynkroniserad låda.

Självklart var bilen framhjulsdriven. 2CV klarade lätt terräng och vägde nästan ingenting. Den var inte snabb och de första motorerna (tvåcylindrig luftkyld boxer) gav bara nio hästkrafter, men en kultbil var född!

1954 begåvades de sexcylindriga vagnarna med nivåreglering och vätskefjädring, en finess som var en av de mest intressanta på nästa stora satsning, DS- och ID-bilarna som först visades 1955.

”Paddan” kom de att kallas i Sverige och kvaliteten de första åren var usel – men vilken fantastisk bil det var! Komforten var fullkomligt sagolik, och inte bara för att mattorna tycktes decimeterdjupa (sådana fuktsamlare de kunde bli!). Citroën har sedan dess inte lyckats göra en mer komfortabel bil, och ingen annan heller.

Snabb och smidig var Paddan också – 1959 vann en Citroën Monte Carlo-rallyt.

1961 lanserades AMI-6, som var en utveckling av 2CV. Utan tvekan var det en av världens fulaste bilar, men det spelade ingen roll; försäljningen gick bra ändå.

Samma motor i 32 år
Citroën må ha varit nyskapande på många sätt men aldrig när det gällde motorerna. Först 1967 avlöstes den motor som satt i ID och som använts sedan 1935. DS-modellen blev efterhand starkare och snabbare och fick dessutom från 1968 ett litet annorlunda utseende framtill.

Då begåvades bilen nämligen med ett strålkastararrangemang där lyktorna rörde sig på kommando av ratten. Fiffigt men inte först i historien.

SM hette den tämligen fantastiska GT-vagn, som Citroën lanserade 1970 efter att ha blivit delägare i Maserati. Motorn var samma sexa som satt i Merak. Konstruktionen var avancerad men dessvärre föga pålitlig.

Flera mindre bruksbilsmodeller kom också under 60- och 70-talen, men mest revolutionerande var nog att Peugeot tog över Citroën i mitten av 70-talet, ungefär samtidigt som Paddans efterträdare, CX, var på väg att lanseras.

En liten krumelur på slutet: Citroën-bilar har byggts i åtskilliga länder, bland annat i det forna Jugoslavien. Där kallades bilarna för Tomos, precis som de inhemskt byggda Puch-mopederna!

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-11 19:35
Focus

2 CV var en underbar liten bil. Den var till skillnad från de andra Citroen-bilarna otrolig okomplicerad. Ville man komma åt något på eller lyfta ut motorn tog man bort framskärmar och motorhuv med några enkla handgrepp, sen kunde en man lyfta ut motorn efter att ha lossat några bultar. Övrig service var också enkelt gjord. Ingen hastighetsmaskin, men mycket hållbar. Var man kom väckte bilen uppmärksamhet.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-11 21:20
lubos (ej verifierad)

Angående 2CV så fanns det en variant vid namn Sahara, som hade två drivaggregat, dvs förutom framhjulsdrivningens motor/transmission så fanns det ett likadant baktill! Bilen hade för enkelhetens och driftsäkerhetens skull även dubblerat kopplingspedaler, växelspakar mm. Jag vill minnas att någon av de svenska motortidningarna gjorde ett test av bilen när det begav sig! Terrängförmågan lär ha varit utmärkt!

#3 • Uppdaterat: 2010-11-12 08:15
lauda (ej verifierad)

Jag är inne på min första Citroën (min 12-e bil så jag har verkligen mycket att jämföra med, Honda, Peugeot, Alfa, Mitsubishi, Skyline, osv) och kan bara säga, VILKEN BIL. Bättre familjebil finns inte, den säckar aldrig ihop som nästan alla andra bilar gör, gungar inte så man blir sjö sjuk vid hög last på semester resor (ofta på 400-600 mil, ofta +200 mil i streck på ca 24 timmar, långa nätter på autobahn;), ACC är tyst och behaglig, (o)ljudet är låg, service intervaller långa (3000 mil eller 2 år), den billigaste bil som jag har haft att äga! Tryck på sport knappen och fjädringen blir små sportig, bagage utrymmet är enorm, jag köpte den 2 år gammal, 3000 mil för 110 tusen, det du! PS Enda felen hittills har BOSCH standard parkerings sensorer varit, togs på garanti. Tyska delar vet du ;(

#4 • Uppdaterat: 2010-11-12 10:18
simon_d (ej verifierad)

Tyvärr blir Citroen mer och mer som vilka bilar som helst, de har förlorat sin säregenhet. Bättre bilar nu, tycker nog många. Tråkigare, tycker jag! XM var sista modellen som kändes speciell, och redan den var inte nog Citroen enligt fantasterna.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-14 10:31
truebeliver (ej verifierad)

och så har ju citroen alltid legat före! titta på bilden bara cittran från tidigt 20 tal till exempel med hel pressade plåtfälgar! när andra åkte omkring med eker hjul av träd.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-14 15:31
lubos (ej verifierad)

Apropå Citroens tekniska försprång erinrar jag mig att de på 40-talet lanserade en motor för kommersiella fordon med extra bränsesnål teknik. Otto-mottorn kräver ett minsta förhållande mellan bensin och luft om ca 1:14 för att tändning och förbränning ska fungera. Citroen lancerade en motor där en liten del av förbränningsrummet erhöll denna blandning och där tändningen sedan initierades och spred sig till den stora delen av förbränningsrummet som matades med en mycket snålare blandning! Hur detta fungerade i längden och hur det utvecklade sig har jag tyvärr ingen vetskap om.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-14 22:44
expert1 (ej verifierad)

Enligt legenden sägs att när konstruktörerna tog fram cv2 krävdes att en bonde skulle kunna köra över en åker med en korg ägg utan att äggen gick sönder.
Än idag är citroen kända för sina fina fjädringssystem och komfortabla karosser, men tyvärr inte för elektronikproblemen och alla andra skitproblem som drabbat citroen kunderna.

#8 • Uppdaterat: 2010-11-15 13:13
Roger S (ej verifierad)

2CV och ID/DS är två av bilhistoriens allra största ikoner. Helt i klass med T-Ford och VW-bubblan.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-31 16:26
elviss

Den bästa bilen som citroen har gjort är GS. Någon som kommer ihåg den, jag hade en kombi i min ungdom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.