Nästa artikel
Toyota FT-EV II - utan pedaler, växelspak och ratt
Nyheter

Toyota FT-EV II - utan pedaler, växelspak och ratt

Publicerad 9 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyotas nya konceptbil FT-EV II har en minst sagt intressant insida. Förare styr bilen med Drive-by-wire-teknik där alla reglage och spakar finns på styret.
FT-EV står för Future Toyota Electric Vehicle - en passande bokstavskombination. Den nya konceptbilen som ska visas på Tokyos bilsalong senare i oktober är baserad på Toyota iQ och är helt eldriven. Till storleken är den till och med mindre än iQ, men är fortfarande fyrsitsig.

Maxfarten är enligt Toyota 100 km/h och fulladdade batterier rullar bilen i 90 kilometer.

Drive-by-wire
Förutom den dubbla vindrutan som ska förbättra framåtsikten är det mest intressanta "cykelstyret". Föraren ska utan konventionella pedaler och växelspak kunna styra bilens alla funktioner enbart genom styret och olika instrument därpå.

Tekniken kallas Drive-by-wire och möjliggör mindre frontstorlek. Om bilen eller dess teknik kommer att återfinnas i framtida Toyotabilar återstår att se.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-10 19:58
PREEVIA (ej verifierad)

"Tekniken kallas Drive-by-wire och möjliggör mindre frontstorlek."
Drive-by-wire används redan i första modellen av Prius för bla styra förbräningsmotorns trottel, elmotorernas styrning osv.Man begär med en elektrisk signal med tex gaspedalen om hur mycket mer kraft man vill ha från olika motorer sen ser en dator till att man får den begärda kraften från någon eller några motorer, elektriska eller bränsledrivna.Samma med bromsandet av bilen där en dator räknar ut var det behöver bromsas någonstans, av en återladdande generator eller via någon eller några skivbromsar.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-10 23:53
Ola (ej verifierad)

Bilen ser för djäv*** ut!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.