Nästa artikel
Chevrolet Uplander - mindre miljöskadlig än många tror
Provkörning

Chevrolet Uplander - mindre miljöskadlig än många tror

Publicerad 19 januari 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Chevrolet Uplander är mindre miljöskadlig än många kanske tror. Tack vare att den mullrande V6:an går på E85, blir klimatpåverkan mindre än för miljöbilsmärkta dieselbilar i mellanklassen! Generösa utrymmen och trevliga finesser gör dessutom Uplander intressant för storfamiljen.
Det är märkligt hur en så stor kluns som Chevrolet Uplander kan vara så lättkörd i stadstrafik. Vändradien är visserligen gigantisk och 5,19 meters totallängd kräver sin parkeringsficka, men lättgående styrning, smidig automatlåda och hög sittposition gör ändå Uplander till en utmärkt stadsbil! Rejäla backspeglar tillsammans med parkeringshjälp bak gör sitt till för att få Chevyn att trivas i betongen.  

På landsväg går Uplander mjukt och behagligt. Upp till ca 90-100 km/timmen är den riktigt tyst men i motorvägsfart slår vindbrus, väg- och motorljud in i kupén.  
Allt är intrimmat för komfort och det framgår väldigt tydligt att amerikanarna inte alls är intresserade av den typen av köregenskaper som många européer gillar. Styrningen saknar helt vägkänsla och som förare får man väldigt lite information om till exempel väglag. I den svenska broschyren står det att Uplander är standardutrustad med "sportchassi". Vi törs inte tänka på hur mjuk bilen är i den amerikanska standardutgåvan. Lyckligtvis är Uplander utrustad med antisladdsystem som standard.

Motorn mullrar skönt men den fyrstegade automatlådan känns ålderstigen. Visserligen växlar den mjukt men vid omkörningar tar den väl lång tid på sig att växla ned och sätta fart på ekipaget. Och med en modernare sex eller sjustegsautomat skulle det gå att sänka såväl motorsurr som bränsleförbrukning i högre farter.

Förarmiljön får knappt godkänt. Framstolarna är delvis elmanövrerade men ryggstödets lutning justeras med spak mellan (alltför stora) fasta lägen. Instrumenten är hyfsat läsbara men reglagen utspridda och ibland ganska otydliga.   

Utrustningen är ett virrvarr av nyttigheter och stolligheter. Vår testbil var i topputförandet LT Premium (pris 354 900 kr) vilket inkluderar elmanövrerade skjutdörrar på både höger och vänster sida (bra) samt fjärrstart via tändningsnyckeln (stolligt). Med den finessen kan man starta motorn utifrån med hjälp av en knapptryckning på nyckelns fjärrkontroll. Till exempel för att varmköra bilen en kall morgon utan att behöva lämna huset. Problemet är väl bara reglerna om högst en minuts tomgångskörning…

LT Premium är som standard utrustad med DVD-anläggning som gör det möjligt att visa film i baksätet. Tillsammans med generösa sittplatser, gott om förvaringsfack och mugghållare samt bra värme och ventilation ger det förutsättningar för långa och lyckade bilresor. En Chevrolet Uplander kan säkert rädda husfriden hos många barnfamiljer där dagens långresor mest upplevs som en plåga.  

En nackdel i det provkörda utförandet är att insteget till det bakersta sätet är komplicerat. Eftersom kaptensfåtöljerna i mitten inte går att fälla, måste man klättra mellan stolarna för att ta sig in till sätesraden längst bak. Väl där finns det någorlunda utrymme även för normalväxta vuxna.  

Bagageutrymmet är avsevärt rymligare än i de flesta europeiska konkurrenter. En veckohandling eller weekendbagage ryms utan tvekan. Behöver man ytterligare utrymme går det naturligtvis att fälla ned eller lyfta ur de bakre sätesraderna.

Den sista frågan då, är detta en miljöbil eller en miljöbov? Den statliga miljöbilsdefinitionen säger "miljöbov" all den stund förbrukningen vid bensindrift överstiger normens 0,92 liter per mil.

Under vår provkörning landade vi på en snittförbrukning av 1,51 l E85/mil. Det motsvarar ett utsläpp av fossil koldioxid på 104 gram per km! Ur klimatsynpunkt är alltså denna dunderklump att föredra framför nästan alla miljöbilsklassade bensin och dieselbilar!

Visst kan hög förbrukning orsaka en del förtret om bränsletanken är liten och tankstoppen många. Uplanders tank rymmer hela 95 liter, vilket med vår förbrukning ger en räckvidd på ganska normala 63 mil.

Chevrolet Uplander har inte krocktestats av Euro-NCAP men lyckats bra i amerikanska tester.

Prismässigt ligger den bra till jämfört med konkurrenterna. Tack vare möjligheten att köra på E85 får den som har en Uplander som tjänstebil dessutom 20 procents rabatt på förmånsvärdet. Bilar inregistrerade före den 1/1-2009 slipper dessutom betala trängselskatt i Stockholm till den sista juni 2012.

Relaterade bildspel

Chevrolet Uplander

Pris, kr från: 299 000
Modell: Sjusitsig (provbilen sexsitsig), femdörrars MPV.      
Säljstart: Nu.  
Mått, cm: L 519/B 183 /H 183
Tjänstevikt, från: 2 080 kg.
Motor: V6 flexfuel-motor för E85 och bensin. Cylindervolym: 3 880 cm3. Max effekt: 240 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 240 Nm från 4 800 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 97 km/tim (60mph) på 10,5 sek. Toppfart 179 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning *: 1,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 215 g/km.
Konkurrenter: Chrysler Grand Voyager, Kia Carnival, Renault Grand Espace, Citroën C8.   

*) Vid bensindrift

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-01-19 13:44
Citat (ej verifierad)

Svensk spannmålsetanol minskar klimatpåverkan med 80 procent jämfört med bensin. Det visar en ny rapport av docent Pål Börjesson. Den svenska etanolen är därmed i klass med den brasilianska. 2008-07-08
- Undersökningen visar tydligt att den vetebaserade etanol vi tillverkar i Sverige är lika klimateffektiv som den brasilianska. Pål Börjesson är en auktoritet på området och hans rapport bör få åtskilliga aktörer att tänka om, säger Erik Herland, näringspolitisk chef på Lantmännen Energi.
Pål Börjesson, docent vid Lunds Tekniska Högskola, har studerat den svenska spannmålsetanolens klimatpåverkan. Och studien visar att den svenska etanolen minskar påverkan med 80 procent i jämförelse med bensin - framför allt tack vare effektiv odling.
- I etanoldebatten framstår det ibland som om det är grödan som avgör klimatnyttan. Så är det inte. Det avgörande är istället hur effektiv odlingen är och vilka lustgasutsläpp den har, vilket bränsle som används i etanolanläggningen, hur effektivt biprodukter tas tillvara och vilken typ av mark som används för odlingen, säger Erik Herland.
Pål Börjesson har angett ett flertal kriterier i sin studie för att säkerställa att "finetanol" produceras. Bland annat ska etanolanläggningarna drivas med biobränslen och biprodukter ska tas tillvara effektivt. Och studien ger positiva besked.
Pål Börjesson skriver i sin studie att: "Idag kan svensk spannmålsetanol betraktas som finetanol eftersom flertalet av kraven ovan är uppfyllda vilket leder till en cirka 80 procents reduktion av växthusgaser jämfört med bensin".
Samtidigt slår rapporten fast att den svenska spannmålsetanolen kan förbättras - bland annat genom effektivare grödor.
- Vi antar förstås utmaningen, som är helt i linje med de gröna näringarnas klimatlöfte. Självklart bör jordbrukets maskiner i framtiden gå på de bränslen som jordbruket framställer, så att vi kommer ur dagens beroende av fossila bränslen, säger Erik Herland.

#9 • Uppdaterat: 2009-01-19 13:50
Kenneth (ej verifierad)

Många nya arbetstillfällen i Sverige
Etanol går att framställa från pappersindustriavfall, skog- och jordbruk och fler framställningssätt är under utveckling. Sveriges skogar växer i dag snabbare än vad vi hinner skörda, och 10% av den odlingsbara marken ligger i träda för att förhindra en alltför stor överproduktion av säd. En inhemsk etanolproduktion skulle tillvarata dessa oanvända resurser och ge många nya arbetstillfällen i Sverige.
Naturvårdsverkets miljöexpert ger etanol grönt ljus
Etanolbilarna boomar. Det är en bra signal från Sverige till omvärlden, säger Naturvårdsverkets expert Mats Björsell.
Mats Björsell vill avföra en del myter från dagordningen, som att Brasiliens högeffektiva sockerrörsodlingar (som är råvara till etanolen) skulle utgöra ett hot mot regnskogen i Amazonas.
- Sockerrör är en otroligt bra gröda för att binda solenergi*), det blir ju dessutom socker direkt medan cellulosan i svensk produktion måste brytas ner till socker innan den kan jäsas till etanol, säger Mats Björsell.
De långa transporterna anser Mats Björsell inte heller är något betydande problem. Stora tankers är väldigt effektiva och ger låga transportkostnader med små miljörisker.
- Dessutom gillar jag etanol ur ett globalt rättviseperspektiv. Många av Afrikas länder har goda förutsättningar för sockerrörsodling, tekniken är enkel och billig, och kanske kan världens etanolbehov lyfta delar av Afrika ur fattigdomen.
*)En hektar sockerrör ger ca 6000-8000 liter etanol samt 5000-6000 kWh elektricitet per år.
Läs mer om Brasiliens etanolproduktion: Biofuels in Brazil, The Ethanol Experience
Samt en Holländsk universitetsrapport om social och miljömässig hållbarhet av sockerrörsetanolproduktionen i Brasilien:
Sustainability of Brazilian bio-ethanol

#a • Uppdaterat: 2009-01-19 15:55
Slukar mat. (ej verifierad)

Ha ha. Vilket skämt. Vem tror på att något som går på sprit är bra bara för att det släpper ut mindre per liter. Finns inget bättre än vätgas. Och det finns redan en enkel manick du kan sätta i motorn som gör att din nuvarande bensin eller dieselbil drar 40-50% mindre. Besök sidan http://www.hyway1.com. Framtiden är redan här. Och den är inte dyr...