Nästa artikel
Sittställningen påverkar risken för whiplash
Nyheter

Sittställningen påverkar risken för whiplash

Publicerad 15 maj 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Kvinnor löper tre gånger större risk än män att drabbas av en invalidiserande skada vid påkörning bakifrån. Detta beror delvis på skillnader mellan könen vad gäller sittställningen, visar Bertil Jonsson i den avhandling han försvarar vid Umeå universitet 23 maj.

Avhandlingen belyser olikheter i sittställning mellan kvinnor och
män i en bils olika säten som kan utgöra en delförklaring till de
observerade riskskillnaderna. Kvinnliga förare justerar förarstolen
annorlunda jämfört med manliga förare; kvinnor sitter högre och närmare
ratten och med mera upprätt ryggstöd.


Män har större avstånd mellan bakhuvudet och nackskyddet (sk.
backset) jämfört med kvinnor både då bilen står stilla och under
körning. Om föraren håller händerna på rattens övre del ökar även
(backset)-avståndet till nackstödet jämfört med i passagerarpositionen.
Höga backset-värden är en känd riskfaktor för nackskada vid påkörning
bakifrån.


Nackens rörelseomfång i horisontell förflyttning bakåt (sk.
retraktion) är lika mellan könen, men påverkas av sittställningen.
Hopsjunken sittställning ger ökat avstånd till nackskyddet och minskar
samtidigt nackens fria rörelseförmåga bakåt (retraktion). När denna
överskrids uppkommer sannolikt skadorna.


Nuvarande krockdocka som används vid utveckling av exempelvis
fordonsstolar och nackskydd överensstämmer väl med normalstora män,
dock ej med kvinnor. Detta gäller speciellt för kroppslängd. Inte
heller testmetodiken beaktar skillnader mellan könen, samt skillnaderna
i sittställning mellan och förarplats och passagerarplatsen fram.


Avhandlingen påvisar behovet av ytterligare forskning om
sittställning och skaderisk, samt utveckling av testmetoderna och av en
kvinnlig krockdocka vid bakpåkörning. Resultaten ger underlag till
utvecklandet av nya testmetoder och skyddssystem i framtida fordon som
ytterligare skulle kunna minska risken för nackskada vid påkörning
bakifrån.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-05-17 17:55
Danne (ej verifierad)

Märkligt att inte bilitllverkarna löst whiplash-problemen. Varför inte lämna de statiska nackstöden och istället ta fram typ krockkudde-nackstöd, integrerade i förarstolen. Det borde inte vara så svårt att lösa.

#2 • Uppdaterat: 2008-05-20 03:11
Per Karlsson (ej verifierad)

Och jag som trodde att en mer upprätt sittställning var fördelaktig. Jag får inte ihop detta. Det står: "Män har större avstånd mellan bakhuvudet och nackskyddet (sk. backset) jämfört med kvinnor... Höga backset-värden är en känd riskfaktor för nackskada vid påkörning bakifrån."

Kan någon klargöra detta?

För övrigt ser jag fram emot at EuroNCAP börjar mäta påkänningarna vid krock bakifrån.

#3 • Uppdaterat: 2008-05-30 20:19
Björn (ej verifierad)

Jag tänkte precis samma sak som Per. Jag får inte heller ihop det där...

#4 • Uppdaterat: 2008-06-16 23:13
Kristine (ej verifierad)

Förstår inte heller ..... trodde att ju närmare huvudet var nackstödet desto mindre blev skadan vid påkörning bakifrån.....

#5 • Uppdaterat: 2008-06-23 22:59
Bertil Jonsson (ej verifierad)

Kort avstånd mellan bakhuvud o huvudksydd ger minskad risk i de flesta studier (äller båda könen). Men vad jag visat är att kvinnor löper en tre ggr större risk att skadas vid samma krockvåld. Kvinnor sitter troligen mera "hopsjunkna" pga kortare kroppslängd vilket ÖKAR risken för ytterlägesbelastning av nackens leder. Detta är en av flera möjliga riskfaktorer som förklarar den kvinnliga överrisken jämfört med män.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.