Bild
Nästa artikel

Testvärden: Tesla Model 3, BMW 3-serie och Volvo S60

Test

Här kan du läsa mer om bilarnas utrustning, säkerhet, mediefunktioner, modellfakta med mera.

BMW:s skärm är smal. Det gör det svårt att få en riktig överblick över menysystemet. Bilden visar väderappen. Den typen av funktion saknas i Tesla.
Liggande 15-tums skärm ger bra överblick, exempelvis när man bläddrar genom Spotifys musikkatalog. Spalten till vänster visar bilens hastighet och funktioner.
Samma typ av skärm som i 90-serien. Ikonerna till bilens säkerhetsfunktioner kan flyttas så att de funktioner som används ofta blir mer tillgängliga.

Rostskyddsprognos

BMW

 De bakre hjulhusens innerskärmar är av filt, fram gäller plast. Bra slitskydd bakom innerskärmarna, vällimmade skarvar (bild 1). Skärmkanterna och övergången mot innerskärm är bra. Innerskärmarna har en utformning som minskar risken för blästring. Underredet är inklätt av plastsköldar med god passform och genomtänkt placering. Sparklådorna är släta utan nedåtvända skarvar och likt baklucka och dörrar finns ett skyddande vaxlager. Hjulupphängningarna fram är av aluminium liksom fjäderbensholkarna. Bakvagnen är av stål. Bromssköldarna är av rostfritt material. Motorhuv och framskärmar av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4

 

Tesla

 Tesla använder en hybrid mellan aluminium och stålplåt. De bakre hjulhusen och bakåt är av aluminium, så även förstärkningsbalkar innanför sparklådorna samt delar av bilens främre krockstruktur. I övrigt används olika typer av stål. Dörrar och motorhuv är av aluminium. Att blanda aluminium med stål kan vara proble-
matiskt då galvaniska strömmar kan ”äta upp” aluminium på mycket kort tid. Bilden (2) visar tröskellådans förstärkning av aluminium. Skummet som skymtar har en ljuddämpande effekt. Historiskt sett har skumfyllda karossdelar inte varit någon succé då även icke absorberande material med tiden tenderar att bli fuktiga.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3

Volvo

p Likt syskonet V60 har S60 en motorhuv av aluminium, övriga karossdelar är stålplåt. Aluminium används i länkarmar fram, undre länkarmar bak, krockstrukturen fram och i fjäderbensholkarna fram. Bakluckan har tätade skarvar på sidorna och i framkant medan bakkanten (mot bakrutan) inte är tätad, men det är inte en utsatt plats. Ingen invändig behandling av bakluckan. Innerskärmar av plast fram, filt bak. Under de senare finns dåligt tätade skarvar (bild 3). Bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts. Underredet täcks av plastsköldar. Under sköldarna finns slitskydd på vissa utsatta ställen. Balkarna saknar invändig behandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3

BMW 330i M Sport
Tesla Model 3 Dual motor Long range
Volvo S60 T5 R-design
BMW 330I M SPORT
Tillverkningsland

Tyskland

Motor

Längsmonterad 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 94,6/82,0 mm. Volym 1 998 cm3.

Effekt/vridmoment

Max effekt 258 hk (190 kW) vid 5 000–6 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 550–4 400 v/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 600 v/min.   

Hjulupphängning

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänk.

Hjul

Fram: Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R19. Bak: Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/35 R19.

Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,4 m. 2,2 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda

Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,8 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner

B: 320i, 184 hk, 360 500 kr. 330i, 258 hk, fr. 405 500 kr. D: 318d, 150 hk, 338  600 kr, 320d, 190 hk, 352 500 kr.

 

Tesla Model 3 Dual Motor Long Range

Tillverkningsland   USA
Motor  

Tvärmonterad fyrpolig asynkron elmotor med Holbachmagneter. Bak: Tvärmonterad sexpolig synkron elmotor med Holbachmagneter.

Effekt/vridmoment  

Fram: 211 hk (155 kW). Bak: 265 hk (190 kW). Max vridmoment 527 Nm. Max effekt över 30 min: Fram 88 hk (65kW). Bak 120 hk (88kW). Max vridmoment över 30 min: i.u.

Kraftöverföring  

Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Reduktionsväxel.

Hjulupphängning  

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänk.

Hjul  

Fälgbredd 8,5 tum, däck 235/40 R19.

Styrning  

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m. 2,1 rattvarv.

Bromsar  

Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda  

Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 4,6 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner  

tandard Range Plus, 265 hk/415 km räckvidd, 531 700 kr. Dual Motor Performance, 476 hk/530 km räckvidd, 723 200 kr.

 

Volvo S60 T5 R-DESIGN
Tillverkningsland USA
Motor

Tvärmonterad 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 82,0/93,2 mm. Volym 1 969 cm3.

Effekt/vridmoment

Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800–4 000 v/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 800 v/min.   

Hjulupphängning

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänk.

Hjul

Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R19.

 
Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11 m. 2,9 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda

Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,5 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner

Bensin: T5, 250 hk, 398 900 kr, T6 Twin Engine, 340 hk, 538 900 kr. T8 Twn.Eng., 390 hk, 568 900 kr. T8 Twn.Eng. Polestar, 405 hk, 637 900 kr.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.