Bild
Nästa artikel

Rosttest: Toyota Yaris Active 1.33

Rost

Toyota Yaris erbjuder totalt sett ett klent rostskydd och kan bli bättre på flera punkter.

PDF 2015/02 ViB Test: Skoda Fabia, Hyundai i20,Toyota Yaris

De är kanske inte störst, bäst eller vackrast men gör sitt jobb utan större krav på vare sig mat eller veckopeng. Nya Skoda Fabia, nya Hyundai i20 och storsäljande Toyota Yaris är verkliga vardagshjältar. PDF 12 sidor



Kaross av plåt, plasttank. Motorhuv och baklucka har väl limmade skarvar, men dörrarnas är sämre. Ojämn behandling på insidan av motorhuven. Innerskärmar av plast fram, inga innerskärmar alls bak – hjulhusen är helt plåtrena och har dessutom en mycket grus- och smutssamlande hylla i framkant (se bild till höger). Skärmkanten har också en vikning som samlar smuts. Underredet är helt plåtrent och under trösklarna löper plastsjok som samlar fukt och smuts. Ingen som helst invändig behandling av trösklar, längsgående balkar eller hålrum. Många av skarvarna i underredet är också helt utan tätning. Totalt sett ett klent rostskydd.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-03-06 12:05

Det låter ju mer som en 1:a, tycker jag. Fruktansvärt!

#2
2015-03-07 20:56

Den hyllan vid bakhjulet hade även den tidigare karossen. Den blev alltid full av småsten. Hur fel kan man konstruera en bil ur rostsynpunkt?

#4
2015-03-06 18:02

butt33...vad har denna dåliga konstruktion med VAG (förmodar du menarVW) att göra?

Det är mest häpnadsväckande att man inte förbättra konstruktionerna mellan modellserierna.

Hur ser det ut på din Starlet?

PS. Det är bara pinsamt att gasa sina egna inlägg!

#6
2015-03-06 18:30

LS600HL är väl egentligen bara en pumpad Starlet med bling-bling?
Men när det gäller rosttålighet gäller det ju att Toyota inte tillverkar bilar för den svenska marknaden, det skulle bli orimligt dyrt.
Från några år in på 1990-talet och till 2004 hade man ju ändå en kompletterande rostskyddsbehandling på bilar som kom till Sverige, men den ansågs tydligen inte lönsam, det blev billigare att lägga pengar på sin mirakelplåt som ju inte kan rosta!
Så varför ska ViB bråka om dåligt rostskydd?

#9
2015-03-06 19:50

butt33...och jag kör 5 Rolls Royce och 3 Ferrari.

Lätt att vara kung på Internet.

Grundregel no1...sitt inte och skryt om något som du inte kan bevisa. Tomma tunnor skramlar mest.

#10
2015-03-06 20:03

Saabnisse.

Ja, det kan man fråga sig. Bättre att fråga de som vet hur det verkligen ligger till.........i ämnet. Och inte bara gå efter en prognos som inte följs upp.........som det borde göras, då får man ett överraskande resultat om man pratar med de som jobbar med bilarna varje dag.........men som sagt så hänger det nog mycket på plåten som VIB inte vet något om än tydligen. Och ändå så skrotas både VW och Saab ut tidigare än nämnda märke i artikeln, så hur är de byggda för svenska och Norska förhållanden kan man fråga sig.........;o)

Så här ser det ut i Norge.
Märke/Genomsnittsålder vid utskrotning

Audi: 19,2
Bmw : 19,5
Chevrolet : 22,4
Citroen : 16,2
Daihatsu : 18,1
Fiat: 16,8
Ford: 17,7
Honda: 19,1
Hyundai:15,5
Jeep: 19,5
Kia: 14,6
Land Rover: 14,3
Mazda: 19,6
Mercedes-Benz: 21,1
Mitsubishi: 17,9
Nissan: 18,1
Opel; 18,0
Peugeot: 16,7
Renault: 15,7
Subaru: 19,4
Suzuki:15,8
Saab: 18,7
Toyota: 19,5
Volkswagen: 18,7
Volvo: 21,7

Häpp....... Saab överlevde inte ens i konkurrensen på världsmarknaden, bilarna var osäljbara ute i stora världen, det var bara några trogna här i Sverige som köpte. Och fick därmed sedan läggas ned.

#12
2015-03-06 20:09

Shogun: Intressant vore väl att veta hur långt bilarna rullat när de skrotades? Inte bara hur gamla de är...
Själv känner jag många som kör mycket långt per år, nästan samtliga kör Vw eller Volvo.
En entreprenör träffade jag idag, han hade kört 4000 mil med sin XC60 på fyra månader.
Jag tror dessa märken tillsammans med BMW och Mercedes rullar flest mil per år i snitt i Sverige

#13
2015-03-06 20:34

Tur jag kör Lexus då McTar..........;o) De märkena du nämnde renoveras ju mer löpande under tiden de rullar också, min egen erfarenhet. Och med fler anmärkningar på bilprovningen, också min egen erfarenhet. Och jag körde ungefär alla märkena lika långt varje år. Mercedes den sista jag hade rostade upp totalt efter ca 6år. Numera kör jag lite drygt 3000mil endast per år. Toyota är det överlägset mest problemfria märket av de märken jag/vi ägt av drygt 50 olika bilar av varierande märken. Detta är MIN sanning. Frugan kör idag längre än jag, hennes Kia Ceed har nu rullat 7000mil, kör ca 4000mil per år.

#14
2015-03-06 20:37

Bra att du är nöjd med din bil Shogun, otroligt nog är vi andra nöjda med våra också.

#15
2015-03-06 20:46

Hackenbusch.

Då får vi se hur nöjda andra ägare är som kör Skoda och andra märken i Autoindex mfl undersökningar under året i förhållande till varandra, intressant läsning ska det bli återigen.........;o) Hoppas att andra Skoda ägare är lika nöjd som du, det återstår att se.

#16
2015-03-06 20:47

De där smutshyllorna påminner mig om grannens Ford Sierra.

Känner att jag skulle kunna hålla med McTar här, redovisar men inte hur långt en bil rullat betyder inte åren någonting.

Prutt 33, lägg ner tramset och försök inte inbilla någon att du har en LS600HL. Ägare till LS600HL för bortåt två mille skulle inte sitta och tramsa som dig på ett forum.

#17
2015-03-06 20:49

Autoindex kan inte tala om ifall jag är nöjd eller inte, de kan visa ett genomsnitt bara.
Vilka bilar som Autoindex säger är bra eller inte ger jag fullständigt fan i.
Har aldrig och kommer aldrig att köpa bil efter vad som sägs i autoindex.
Jag köper bil efter mitt eget tycke, smak och ekonomi.

#18
2015-03-06 20:52

Shogun: Nu vet de flesta vad du tycker. Om du försöker framföra saklig statestik så haltar den.

Om en Toyota skrotas efter 19år och 20.000 mil och Volvo efter 21år och 23.000 mil i snitt, vilken bil är då bäst av dessa?
Är Volvon bättre då?

#19
2015-03-06 20:54

Shogun kan du inte lämna ut reg.nr på "din" Lexus? Den finns bara i din fantasi precis som BMW 5-serien du påstod dig äga.

Vad försöker du uppnå? Känner du dig viktigare här än i verkligen?

#20
2015-03-06 21:41

McTar.

Den haltar alltid när VW inte når upp till Toyota eller andra japanska märken, är inte det lite märkligt att det alltid är så så haltar undersökningarna......

Toyotan är den bättre bilen för den har inte renoverats i lika stor utsträckning som Volvon under motsvarande mil, det är det som är skillnaden mellan märkena när jag ägt bilarna.

SiggeNn mitt regnr är HEY495 och är en Lexus GS300 av 2008 års modell med snart 14000mil på mätaren, knappt inkörd alltså........;o) Äger också en äldre BMW 530 touring som står på frugan med regnr SUB566, vad är det som du vill uppnå? Här har vi inget att dölja..........;o) Sedan så undrar jag hur många olika pseudonymer man kan ha på ett forum med gott samvete.........;o)

Hackenbusch.

Så köper jag bil också, sedan är det ju alltid kul att jämföra vilka som var bäst i mitt eget ägande, liksom hur andra upplever sitt ägande i bla Autoindex och andra undersökningar runt om från världen........lägger man sedn ihop 2+2 av alla dessa så ser man en röd tråd vilka märken som är återkommande i toppen av någon underlig anledning i dessa undersökningar........;o)

#22
2015-03-06 21:30

Shogun: Är det så?

Slutsats av dina kommentarer:
Toyota är bättre än de bilar som skrotas tidigare än Toyota, oberoende av hur många mil de rullat.
Toyota är bättre än de bilar som skrotas senare än Toyota, pga att de inte lagas lika mycket.

Menar du verkligen allvar?!

#24
2015-03-06 21:46

Shogun...nä du påstod tidigare att du ägde en ny F10.

Undrar vad försäkringsbolaget tycker om att din son kör i "din frus" bil? Om du vill kan jag ringa och fråga
;-o

#25
2015-03-06 21:47

Shogun: Tips:
Ta inte upp statestik för att bygga trovärdighet när du inte når dit. Att sedan tycka något för att bevisa något är lika tokigt.
Tycka får du, men andra får tycka annorlunda.

Sedan en sak till. Varför nämner du bara vw?

#27
2015-03-06 21:52

De som läser detta i efterhand kan inte följa kommentarena i ordning då Shogun redigerar svar i efterhand, då kommer kommentarerna i fel ordning.

#28
2015-03-06 22:05

SiggeNn.

Ja, det är ju bara att ringa, det har du ju gjort förut till frugans jobb och blivit idiotförklarad.........;o) Frågan är nu vad du vill uppnå fortfarande?! F10 är såld sedan länge, den höll inte måttet på en bil i den klassen ska göra. Efter den har det blivit 2 Hyundai och en Kia Ceed.Så nu har man ännu mer erfarenhet av olika märken vilket aldrig är fel att få, eller hur.........så man inte bara fastnar för ett enda märke som en del gör.........då blir man lätt förblindad.

McTar.

Det är alltid känsligt med dessa tyska bilar..........de är ju hmm, bäst alltid ;o)

Har aldrig sagt något om att andra får tycka annorlunda, vill man ha något sämre i mina ögon så är ju det fritt fram...........försöker bara hjälpa de som vill ha ett så bekymmersfritt bilägande som möjligt och bli så nöjd som möjligt.

Ja, det är en brist på sidan att det blir så när man redigerar/kompletterar.

#29
2015-03-06 22:16

Shogun. I det här fallet är det rostskyddsexpert som ger betyget 2 för en Toyota.
Tydligen svårmsmält...

#32
2015-03-06 23:11

McTar.

Ja, det är svårsmält. Speciellt när det inte stämmer med verkligheten, detta är bara en prognos från VIB. Men får du någonsin reda på hur prognosen blev i verkliga livet för bilen? Nej! Och varför? Då är det bättre att prata med de som jobbar med bilarna hela dagarna som ser hur de ser ut under bilen. Och det gör jag kontinuerligt, det finns inga sådana problem som är att ta på allvar.
Troligtvis skulle de då skrotas tidigare än vad de defacto gör om man ser på listan från Norge vilka bilar som skrotas tidigast.

Skulle det vara så illa som VIB gör gällande vad gäller rost så borde de ju skrotas tidigare, eller hur? Det är något som inte stämmer med VIB rostprognoser vad gäller Toyota(och säkert andra märken också), det har jag hävdat under många år. Det är väl därför vi aldrig får se någon uppföljning på prognoserna hur resultatet blev, vi får heller inte se några reportage i tidningen med ägare till Toyota som borde stå på kö vid detta laget med sina upp rostade bilar. Men så är inte fallet. Vad vi däremot får se är upprostade Mercedes bilar med jämna mellanrum, nu i senaste VIB var det ytterligare en drabbad ägare som inte Mercedes tar ansvar för sin produkt.

Det VIB ser är att det inte finns så mycket klet/vax under bilen och dömer då ut rostskyddet, men det är inte så enkelt..........det verkar som den "magiska" plåten fungerar i verkligheten och det är där vi lever och de som jobbar med bilarna om dagarna som ser hur de (bilarna)drabbas. Skulle mina bilar ha sådana problem så skulle de säljas med en gång, så drabbades min sista Mercedes, jag har heller inte ägt en Mercedes sedan dess och kommer nog inte att gör det heller när Lexus finns, så tack Mercedes för att jag upptäckte Lexus när inte era bilar höll måttet längre.........och ni inte tog ansvar för er produkt.

Gäsp.

Här är råden gratis! ;o) Som jag sa så renoveras (fler delar byts mellan varven)på Mercedes mer under bilens livstid jämfört med Toyota och framförallt Lexus, det är min erfarenhet, de får också färre med anmärkningar hos bilprovningen än Mercedes som måste åtgärdas och kostar pengar. Det blir helt enkelt ett betydligt dyrare ägande, vilket kanske inte är förvånande. Mercedes är inte vad det har varit förr. Sedan så går jag inte efter någon tro, utan efter hur bilarna drabbas av fel etc.

#35
2015-03-06 23:45

Gäsp.

VW skrotas tidigare i Norge än Toyota av någon anledning. Och samma sak är det i Sverige.

#36
2015-03-07 00:04

O, här var det cirkus :)

Här kan man ju se hur det går för VW efter några år och då är det inte bakom några plastsköldar utan fullt synligt :)

Tyvärr är de inte ensamma utan som det verka så drabbas de flesta bilar av rost mer eller mindre

http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/vw-far-sankt-rostbetyg

#38
2015-03-07 01:18

Gäsp.

Visa då på att Mercedes rullar fler mil än Toyota? (Vilket de säkert gör då de oftare går som tjänstebilar etc.)

Jag går efter vad mina bilar utsätts för under mitt ägande. Jag körde lika långt varje år men ändå drabbades Mercedes av fler fel och reparationer, varför då? De sköttes exemplariskt med service enligt program etc.

Varför jag nämnde VW frågade du tidigare i ditt inlägg nr 30. Pga detta inlägg av dig nedan. Därför nämnde jag att VW skrotas tidigare än Toyota i Norge och det är samma i Sverige. Så varför kan vi inte diskutera VW likväl som vi diskuterar Mercedes och hålla oss till frågan?
Varför skrotas VW tidigare än Toyota?

"Gäsp 2015-03-06 18:41
Fabrikatet utfasas ju också tidigare än andra .. Om det är rost eller högtflygande topplocksbultar som avgör ska jag dock inte skriva under på."

Och detta inlägg nr33.

"Gäsp 2015-03-06 22:52
Toyota fasas faktiskt ur tidigare än Mercedes Shogun ... trots Mercedes genomsnittliga flera mil ..
Fakta du väl inte kan bortse från trots din tro?"

Som jag sa tidigare i ett inlägg så är det inte någon tro jag har, utan går efter vilka fel bilarna får under ägandet.

Att Mercedes skrotas senare beror på att ägarna reparerar en så dyr bil som MB trots allt är i större utsträckning än Toyota som är en betydligt billigare bil, vilket är ganska naturligt enligt mig. Men att Toyotan enligt min erfarenhet repareras mindre under samma tid och mil! Borde inte en Mercedes hålla bättre då det är en betydligt dyrare bil och borde hålla en betydligt högre kvalitet? Men är det verkligen det sett till vad du får för kvalitet för pengarna? Enligt mig får du inte det efter den erfarenhet jag fått.

Vad som är mera underligt är varför VW skrotas tidigare än Toyota då de är i samma prisklass ungefär. Och att Toyota har så mycket sämre rostskydd än VW enligt VIB, ändå skrotas VW ut tidigare, eller som du uttrycker dig,"Fabrikatet utfasas ju också tidigare än andra .." ;o) Och varför VW inte har lika nöjda ägare som Toyota i olika undersökningar runt om i världen, så ser det ut år efter år. Och det är ganska intressant varför man aldrig når Toyota i dessa undersökningar och varför inte det någon gång är mer variation på märkena i toppen av dessa undersökningar genom åren. Det är samma märken som i regel förekommer där (i regel japanska), och det visar på en sak enligt mig. Hög och jämn kvalitet och bra service som gör ägarna nöjda år efter år.

#39
2015-03-07 01:22

Simon no1.

Ja det är lite underligt att de märken som fått bra rostprognos av VIB är de som det blir reportage om i VIB och får sänkt betyg. Medans de som fått sämre rostprognos lyser med sin frånvaro i reportagen (läs Toyota/Lexus).

#41
2015-03-07 08:29

Butt33...avis. Knappast! Måttligt imponerad.

Enda man kan vara imponerad av är värdeminskningen på en sådan bil. Gissar du betalade kring 250' för den i Holland.

PS Om det inte är försent kosta på bilen en extra stor rostskyddsbehandling.

#42
2015-03-07 08:31

Godmorgon. Eftersom någon här efterlyser bevis på av vw rullar långt hittade jag denna gamla text, är nog ungefär lika idag:

http://www.bilpriser.se/bast-och-samst-hos-bilprovningen-2010

"Tre bilar av årsmodell 2007 utmärker sig med noll modellrelaterade fel, nämligen Mazda 3, Toyota Avensis och Volvo S40.
Andra bilar av årsmodell 2007 som utmärker sig med väldigt få modellrelaterade fel sett till den långa körsträckan är Audi A4, A6 och Allroad, Volkswagen Passat samt Skoda Octavia som alla hade körsträckor som låg flera tusen mil över medelbilens 6 373 .

#44
2015-03-07 08:57

Butt33....hur mycket du tycker den är värd och verkligt värde är två olika saker.

Har du betalt mer än 250' har du blivit grundlurad.

#49
2015-03-07 09:59

Jag lånade en text från tråden intill. Här kan ni själva avgöra vilka bilar som håller ihop i långa loppet och inte.

I motsats till enskilda små mätningar, med en radda slumpmässiga fel, så kartlägger den norska statistiska centralbyrån hela bilpopulationen varje år. Norrmännen är till och med så vänliga att de redovisar en totalpopulationsundersökning, d.v.s helt utan hjälp av skattningar. Listan nedan anger vid vilken genomsnittlig ålder som respektive bilmärke skrotades ut från marknaden (i Norge) under år 2013.

Läs själva:

Märke/Genomsnittsålder vid utskrotning

Audi: 19,2
Bmw : 19,5
Chevrolet : 22,4
Citroen : 16,2
Daihatsu : 18,1
Fiat: 16,8
Ford: 17,7
Honda: 19,1
Hyundai:15,5
Jeep: 19,5
Kia: 14,6
Land Rover: 14,3
Mazda: 19,6
Mercedes-Benz: 21,1
Mitsubishi: 17,9
Nissan: 18,1
Opel; 18,0
Peugeot: 16,7
Renault: 15,7
Subaru: 19,4
Suzuki:15,8
Saab: 18,7
Toyota: 19,5
Volkswagen: 18,7
Volvo: 21,7

Denna undersökning är total, d.v.s den beskriver det verkliga läget hos samtliga element i populationen och saknar alltså felmarginal då det inte är frågan om några skattningar. Och eftersom det är frågan om samtliga bilar i Norge som går till skrot så kan vi då också börja prata om verkliga skillnader (inte mer eller mindre kvalificerade "gissningar" som de flesta andra ägnar sig åt).

MVH AL

#50
2015-03-07 10:05

19,5 år hos toyota är bra och visar att de håller länge. Toyota säljer mest mindre bilar så då är 19,5 år ett väldigt gott betyg om man frågar mej.

#51
2015-03-07 11:07

c k, berätta gärna vilka Toyota och Lexus hybrider som drar 1 liter milen ?

#52
2015-03-07 11:38

Shogun - inte för det har med denna tråd att göra men vart tog den dyra och fina Hyundai Santa Fe som du köpte ny 2013 vägen ? Är den ersatt av en gammal GS300 -08 med en massa mil under hjulen ? Personligen brukar jag aldrig byta ner mig årsmodellmässigt och inte heller milmässigt... Var det nåt fel på Santa Fe'n som jag missat att du skrivit om i dessa spalter ?

#54
2015-03-07 13:14

Tänk på att LS600HL har en V8 på 5lit och med eldriften totalt 430hk riktig fyrhjulsdrift och vikt på över 2.5 ton så går den billigt!
En v70 är en moped dem emellan;)

#55
2015-03-07 14:08

Pi.

Nej, det har inte med detta att göra men eftersom du frågar så kan jag svara. Eftersom man hela tiden här misstänkliggörs vad man har för bilar och inte har,att man ljuger här etc, Man dömer andra efter sig själv svara jag på det.......;o) (Nu menar inte jag dig här Pi)Jag har ingen anledning att ljuga för mig själv eller andra om mina bilar och dess kostnader etc.

Santa Fen såldes och jag köpte mig en beg Lexus med garanti till 8år eller 15000mil nere i Malmö på Lexus. Pga att jag ev ska köpa mig en fastighet till och behövde kontantinsatsen till detta, tyvärr var jag för långsam vid denna tänkta affär. Men det kommer fler tillfällen.

För att gå till Santa Fe så var det en alldeles utmärkt bil under den korta tiden jag hade den så egentligen är det för tidigt att säga något om kvaliten i långa loppet anser jag. Men VIB tycker ju det räcker med 4000mil för att döma bilar i sina långtest.........och de drabbas av fel ändå under denna korta tid. Utom Toyota Auris som klarade sig med noll fel av de senaste testade långtestbilarna. Så då kan väl jag också döma bilen efter 4000mil endast......Även den i40 vi hade var utmärkt ända till älgkrocken. Jag har dock hört sådana som varit mindre nöjda än oss med i40 som haft småfel, vi hade inga under tiden vi hade den ca 4000mil ungefär som VIB långtest. Jo, vi hade ett fel kom jag på nu, det var skinnet på ratten som lossnade så ratten skulle bytas ut. Men det hann vi inte göra innan älgkrocken hände, men det var en sjuka som hände på flera i40 fick jag veta av servicekillen som jag jobbat ihop med tidigare och får inside information av honom. Inte ens backkameran gjorde en hostning och inte min arbetskamrats i 40 heller vilket ju verkar vara vanligt annars. Hans var dock en 2,0 bensin medans min var en diesel automat och sport version= väldigt dyr och fick göra en special beställning så vi fick vänta nästan ett halvår på bilen!

PS. Sedan ta bort denna urlöjliga gasa/bromsa funktion VIB eller se till att den fungerar som tänkt!! DS.

#57
2015-03-07 14:41

c k:
Vet du vad Lexus LS600HL är för bil?

Jag tvivlar eftersom du jämför den med en "simpel" bil som Volvo 740 .

#58
2015-03-07 14:43

Shogun - tack för svaret och sånt kan ju inträffa så inget märkligt i det. Men den garanti du fick på Lexusen är väl snart slut kan jag tro. Men vi får väl hoppas att den går bra även utan garanti.
Själv skulle jag nog ändå inte vågat mig på att köpa en sån bil med den ålder och mil du nämnt för bilar slits och går sönder oavsett vad det sitter för märke på motorhuven - och även en gammal Lexus lär väl inte ha varit helt gratis kan jag tro. Men smaken är lyckligtvis olika...

#60
2015-03-07 14:53

Shogun du hänvisar gärna till autoindex men kolla på http://www.autopedia.se/bilmarken/
I helhet på bilmärken kommer lexus 5 a med både seat o bmw före. Toyota är 16:e
Kollar du sedan på enskilda bilmodeller så är bästa toyota,rav 4a på 19:e plats.
Ingen Lexusmodell är redovisad .

#62
2015-03-07 17:08

c k jag tror du är ett troll, ingen fakta alls i dina inlägg, vilken Lexus eller Toyota hybrid drar 1 liter milen, än så länge har du inte lyckats visa något exempel :)

#64
2015-03-07 17:41

c k:
Så du menar att en bil som väger 2500 kg, har en 5 liters V8-motor på ca 400 hästar, automat, 4wd och drar 0,93 l/mil blandad körning har en "enormt hög bensinförbrukning" ?

#65
2015-03-07 18:49

ck.

Och hur mycket drar Lexus LS600hLs konkurrenter?

#66
2015-03-07 19:07

Audi A8, BMW 7-serie och MB S-klass drar från 0,55 lpm blandad körning.

#67
2015-03-07 19:22

Inga så stora och lyxiga bilar drar lite bränsle. Det är väl en självklarhet? Dom som köper sej en fläskmerca eller en stor tung lexus för dryga miljonen ger nog blanka fan i om förbrukningen är 0,93 eller 1,1. Däremot tror jag inte att mercaägarna är lika nöjda med att deras lyxbilar rostar. Men vad begriper jag. Jag har aldrig ägt någon merca.

#68
2015-03-07 19:35

Swemba.

Kom igen! Detta tror du väl inte själv på? Inte ens frugans Kia Ceed diesel kommer ned i de siffrorna, tror man på det är man mer än blåögd skulle jag vilja säga.

Lika lite som jag tror att Lexus Ls 600hL drar 0,93l/mil.........kom ned på jorden och diskutera seriöst!

Lexus Ls600hL är ett tekniskt mästerverk.

#69
2015-03-07 19:43

Har inte kommentarerna spårat ur något nu?
För artikeln handlar ju om Yaris rostskydd...

#70
2015-03-07 20:38

hultarn.

Naturligtvis har du rätt!

#72
2015-03-07 21:41

Med tanke på hur fel Toyota konstruerar sina bilar ur rostsynpunkt, var är då alla dessa rostiga Toyotor?

#73
2015-03-07 21:48

Tobo...antingen på vägarna eller skroten.

Att du är enögd förändrar inget. Toyotas rostskydd håller inte måttet...uppenbara konstruktionsmissar spär bara på problemet.

#74
2015-03-07 21:59

SiggeNn: Så enligt dig skrotas Toyotabilar i förtid p.g.a. rost jämfört med märken som sägs ha bra rostskydd som t.ex. VW och Renault?

#75
2015-03-07 22:14

Tobo...var har jag påstått det?

Men hur stora kostnader försosakar rostskadorna för ägarna?

#76
2015-03-07 22:27

SiggeNn..
Ja det vore intressant att veta hur stora kostnader rostskadorna förorsakar för ägarna.
Var är alla artiklar om rostskadade Toyotabilar i Vi Bilägare?
Det måste ju finnas massvis med missnöjda Toyotaägare med tanke på det bristfälliga rostskyddet.

#78
2015-03-08 08:30

Tobo lägg ned. Du har inget att komma med förutom din infantila Toyotafanatism.

Plåt utan ordentligt rostskydd håller inte över tiden. Det säger alla vetenskapliga studier.

#79
2015-03-08 08:30

Alla bilar rostar! Det kommer man inte ifrån. Men toyota brukar inte vara värre än andra och absolut inte lika illa som mercorna.

#80
2015-03-08 08:34

Här är ett exempel, ett par dagar gammal artikel.
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/bilar-som-mogelhus

#82
2015-03-08 09:36

Mazda är och har alltid varit värst bland japsarna när det gäller rost ;-) sett en toyota corolla -01 som ägs av en bekant gått 27k mil och inga som helst rost förutom en del på dörren fram, och går som en klocka ;-) Jo den manuella växellådan hade rasat någon gång vid 24k mil, och så byttes ett par tändspolar ut mot nya det var allt, känslan i växlarna var inte så bra annars lite spinkig ;-)

#83
2015-03-08 09:45

@shogun, jag vet så klart att förbrukningssiffror är högst teoretiska, men det är ju lika för alla, eller hur?
Som jämförelsetal borde de fungera hyfsat.
Frågan här var om Lexus LSA600H var snålare än sina konkurrenter. Det är den bevisligen inte.

#84
2015-03-08 09:47

@bilnerd, det var väl ganska länge sedan MB hade rostproblem?

#85
2015-03-08 11:35

Nya Yaris har påkostad inredning och rätt ljud i dörrarna när man stänger därför att man vet att 48 av 50 bilköpare bryr sig endast om detta, men under skalet är det en billig plåtburk av sämsta slag - därför att DET kommer de flesta bilköpare aldrig att få veta...
Precis som det är med de flesta andra bilmärken där allt handlar om att tjäna pengar och inte om att tillverka bilar.

#86
2015-03-08 11:51

Alla bygger bilar för att tjäna pengar! Några lyckas bara bättre än andra!

#87
2015-03-08 13:28

Många kommentarer här kommer från samma tangentbord, fast under olika pseudonymer. Hur länge ska detta få fortgå VIB? Prat om religion och fanatism, vi vet var den finns här och från vilket tangentbord detta kommer........

McTar.

Ja, det var sannerligen väldigt allvarlig rost på detaljer/skruvar som håller upp bromsrör etc i länken. Så ser det ut på de flesta bilar efter 6-7år, men är det allvarligt? Nej, men man slänger in detta för detta är det enda man hittar för att bevisa att man minnsann hade rätt i sin prognos om rostskyddet...... Men hur ser det ut på bärande delar, finns det någon rost där så det är värt att rapportera om så det kan anses som allvarligt? Det tror inte jag att det gör det är därför vi heller inte får se några reportage om det att det förekommer frekvent på många bilar av en viss modell av tex Toyota så det behövs ringa i någon larmklocka. Jag kallar detta för Aftonbladet eller kvällsjournalistik........jag väntar att få se ett reportage där många kunder drabbats av samma allvarliga rost på samma ställe på en specifik bilmodell tex på bärande delar eller att skärmkanter, bakluckor, motorhuvar kexar upp efter 5-6år. Men av detta ser vi intet av i VIB för det finns inga kunder som upplever att de har dessa problem så de kan medverka i reportage i VIB. Men de borde finnas där och stå i kö så som VIB under många år larmat om detta. Men ser man inget klet/vax under bilen så är det det samma som att bilen är en rosthög, men vi får inte se några i uppföljande reportage hur prognosen slog in ännu nu efter 15-20år av tjat av VIB att Toyota har dåligt rostskydd. Inte sämre än många andra i verkliga livet hur det ser ut.

Problemen av idag gäller elektroniken främst , det är den nya rosten som kommer att kosta oss kunder pengar framöver, lägg energin där med avslöjande reportage.......VIB.

Allvarlig rost kunde vi se i senaste VIB på en Mercedes återigen hur det ser ut, jag känner igen det sedan jag själv blev drabbad på min och en bekants MB som det blev reportage om här på VIB, så rost är tydligen ett problem fortfarande hos MB, det har vi sett med jämna mellanrum. Och man tar fortfarande inte ansvar för sina produkter när de rostar, trots 30årig rostskyddsgaranti som är ett skämt.

#88
2015-03-08 14:11

@Shogun, ok så det är bara rost på bärande delar som är allvarligt och förtjänar medial rapportering. Allt annat är "aftonbladet" och kvällsjournalist? Åtminstone om det skrivs illa om Toyota. Har jag förstått dig rätt då?

I så fall kan du få länka till en nyhet om den här typen av allvarlig rost på en Mercedes.
Under tiden kan du få läsa en om Toyota där rostproblemen resulterat i en stämning:
http://topclassactions.com/lawsuit-settlements/lawsuit-news/41522-toyota...

#90
2015-03-08 14:59

Precis som jag trodde, c k har inget att komma med utan bara en massa påhittade påståenden :)

#91
2015-03-08 15:24

Swemba.

Naturligtvis vill du tolka mig så, så varsegod!

Fortfarande får vi inte se några motsvarande reportage av VIB även efter ca20år om skriverier om bristande rostskydd på Toyota, vart ÄR de upprostade bilarna och ägarna till dessa? De borde stå på kö till VIB vid detta laget.

Nej, jag anser inte att det är så allvarlig rost i McTars länk, lite ytrost efter 6-7år av detta slag får man nog räkna med oavsett bilmärke på sådana detaljer om inte bilen ska byggas i rostfritt, men då vill nog ingen här betala det priset som den bilen kommer att kosta. Så visst tycker jag att det är mer allvarligt om det är på bärande delar, än detaljer som håller upp bromsrör etc tycker inte du med tanke på den länk du letat upp? Jag är övertygad om att böjer du dig ned och tittar under en VW eller annat märke så hittar du motsvarande ytrost på liknande detaljer som inte räknas som speciellt allvarlig art. Kan aldrig tro att någon som jobbar med bilar om dagarna ens skulle reflektera över sådan ytrost på detaljer på underredet på en bil och kalla detta "allvarligt" även om det inte är snyggt.

Allvarlig rost vet jag hur det ser ut och när det är det och är frekvent återkommande. Det var det på den Mercedes jag hade som jag berättat om återkommande här och även på en bekants E-klass, som Mercedes inte ville ta något ansvar för. Det var då jag kontaktade VIB och Boo Wennerberg sedan efter det har det varit återkommande reportage om MBs rostproblem. Det är sådana reportage jag saknar om Toyota när man kritiserat rostskyddet under så många år, men var är de upprostade bilarna i reportage i VIB, som sagt de borde stå på kö.

På Mercedes E-klass kommer rosten överallt över dörrar, baklucka, framskärmar, bakre skärmkanter, detta tog/tar inte Mercedes något ansvar för. Inte förräns man insåg vilken publicitet detta får i pressen som VIB reportage och hur stor omfattningen var. Då först tog man ansvar för bilarna som varit servade på Mercedes auktoriserad verkstad. Efter detta har jag inte köpt någon mer Mercedes, skulle du Swemba med det bemötandet? Men idag tackar jag Mercedes, det var så jag fick upp ögonen för Lexus och har sedan dess haft 4st utan några allvarliga problem, inte ens rost.......så nog vet jag när ett märke har problem med rost eller inte.......och om och när/hur man tar ansvar för sin produkt.

Kanske man kan med hjälp av VIB få till en stämning här i Sverige mot Toyota ? Men först måste man finna upp bilar i tillräckligt antal och på ett specifikt ställe där de rostar upp som i länken från USA, men det verkar vara svårt att få fram dessa bilar/modeller verkar det som är upprostade.......trots de prognoser VIB spått genom åren hur dåligt rostskyddet är......

#93
2015-03-08 15:59

Förstår inte varför man måste höja sitt eget bilmärke till skyarna och nedvärdera alla som inte kör samma märke som en själv.
Tyder inte det på osäkerhet på sitt eget bilval?

#94
2015-03-08 16:44

Swemba. Jag vet inte vad du menar med ganska länge sedan men jag har sett mercor från 2010 med rost. Visst. Inte lika illa som på äldre Eklass bilar. Men visst rostar det.

#95
2015-03-08 16:55

Hackenbusch.

Har du läst tråden från början? Gör det! Menar du att jag nedvärderat andra märken här, och andra som kör andra märken? Var? Jag försvarar mig mot dumma påståenden som "någon" (du vet vem som vanligt yttrar)och som du själv nu påstår här. Jag bara påtalar att VIB har svårt att backa upp sitt påstående att T har dåligt rostskydd genom sina "Prognoser", men var är de rostiga bilarna? Vi får ju aldrig något utfall/kvitto från dessa prognoser hur det blev med "rosten". Är du nöjd med det, köper du allt som sägs så lätt? Utan att tänka själv hur det verkar och stämmer med verkligheten. Tycker du inte att VIB gång på gång borde vara fyllda med reportage om upprostade Toyotabilar vid detta laget om man ser till prognoserna man ställt genom åren? Jag anser det.

Mercedes däremot vet vi. De fick en 4:a i rostbetyg av VIB, men ändå rostade bilarna visade det sig och det får vi bevis på genom upprostade Mercedes bilar gång på gång i reportage av VIB, nu i senaste nummret var det dags igen, här har vi ett kvitto, men inte när det gäller Toyota får vi något kvitto, bara en prognos som verkar ha slagit fel under ca 20år om bristande rostskydd, för bilarna rostar inte anmärkningsvärt i verkliga livet mer än någon annan.

Så detta har inget med att göra att man är osäker på sitt val av bil, utan kritiserar där det verkligen brister i VIB prognoser när de slagit fel. Är det så svårt att inse? Och när löjliga kommentarer fälls här , då svarar jag på sådana om du läser från början. (Möjligen var man lite osäker på sitt bilval när man valde Mercedes då man trodde att man fick kvalitet bara man valde det märket, men oj vad man bedrog sig. Riktig kvalitet finns hos andra märken idag, när man har erfarenhet av flera........)

Elektroniken är den nya rosten som VIB borde fokusera mera på, det kommer att bli dyrt för oss bilägare framöver.......

För att citera Subarus reklam slogan för några år sedan "Tänk själv".......

#96
2015-03-08 16:58

Shogun, jag menar rent allmänt, har inte pekat ut någon.

#98
2015-03-08 17:34

Tänk själv! Om möjligt?

#99
2015-03-08 18:34

Att tänka själv innebär alltså (om vi skall tro på en viss herre) att när Toyota får fina betyg i diverse pseudoundersökningar eller (utvalda)tester så är de helt korrekta medan all kritik mot favoritmärket bara är felaktig eftersom den inte stämmer överens med en viss persons förutfattade meningar (och påstådda erfarenheter). I min värld innebär det inte att tänka, utan precis motsatsen. Men det är inte fel att vara så starkt påverkad av ett varunamn, bara tämligen naivt (och ekonomiskt irrationellt).

Jorden är platt säger jag bara!

MVH AL

#100
2015-03-08 18:42

Ja #99 var det roligaste jag läst på mycket länge. Tack AL, du gjorde min kväll!

#103
2015-03-08 19:07

Och bara för att Shogun skall slippa snöa in på ett sidospår med förhoppningen att slippa bemöta sakfrågan (att Toyota fått ett dåligt omdöme) så håller jag och Audi inte alltid med varandra i allt. Och UNO kommer alltid att förekomma likaså så det är lika irrelevant.

Så för att föregripa det så extremt förutsägbara svar som Shogun sitter och formulerar ihop kan vi alltså nu be honom att förklara varför Toyota sparat in på rostskyddet samt vilka konsekvenser detta kommer att få på företagets rykte om kvalitetsbilar.

Tänk själv! ,o)

Redigerat: Precis som jag förutspådde kom det ett svar från Shogun: Jag klipper in det här så att alla kan se hans seriositet och infantila beteende (som förstås bottnar i avsaknad av argument): "Slick slick! På sig själv......." (#102)..

MVH AL

#104
2015-03-08 19:19

Shogun: Jag ger upp. Du kan skriva uppsatser och repetera i oändlighet. Jag har förstått.
Om du vill tro att det är så på alla bilar. Gör det, det är ok för mig.
Kan upplysa dig om att en 16år gammal Octavia inte ser ut så. Den har ett par lacksläpp men har ett bra rostskydd under.

#105
2015-03-08 19:24

Shogun. Har du sett detta? Varför tror du att toyota inte hamnar bättre i denna listan? Jag hoppas det är ok att jag lägger in den här. Tycker den var bra.

Om vi kollar i skrotningsstatistiken över Renault byggda år 2004-2006 så gick 6 procent av dessa till skrot år 2013.

Motsvarande siffror för några andra tillverkare är som också byggde bilar under samma period (2004-2006) är:

Citroen 7,8%,
Peugeot 6,8%
[Renault 6,0%]
Toyota 3,8%
Opel 2,1%
Volkswagen 2,0%
Mazda 1,9%
Mercedes Benz 1,7%
Volvo 1,0%

Allt enligt de noggranna norrmännens offentliga statistik, helt utan en massa osäkerhetsfaktorer och skattningar till höger och vänster..

MVH AL

#107
2015-03-08 20:45

Ja va fan. Skärpning Shogun. Varför spårar du ur på det viset?

Omoget!!!!

#108
2015-03-08 22:23

Det här är en fullständigt onödig diskussion.
Som jag skrev i #6 så tillverkar inte Toyota bilar för svenska förhållanden och därför rostar de när de används här. Men det gör många andra bilmärken också även om det finns de som har bättre rostskydd.
Men som Shogun skriver i #87 är det elektroniken som kommer att vara det nya problemet och det kan göra att det blir billigare att skrota bilen långt innan rosten tuggat sig genom plåten.
Man kan räkna med att en CPU och slavdatorer förnyas vart tredje år och alla är inte bakåtkompatibla vilket innebär att när de äldre tar slut i lagret är det dags att skrota bilen trots att den inte rostat bort.
När det gäller så billiga bilar som Yaris gör det kanske inte så mycket, men det här problemet gäller alla moderna bilar.
Nu finns det några bilmärken som lämnar lång elektronikgaranti och som väl är finns det många elektroniknördar som kommer att tjäna pengar på äldre bilar med problem.
Bilverkstäder i allmänhet och märkesverkstäder i synnerhet kommer inte att gå att anlita för dessa fel, felsökning kan kosta mer än en ny bil!

#109
2015-03-08 23:22

c k, du skriver först att Toyota och Lexus hybrider drar mer än 1 liter milen, när jag frågar dig om vilken modell som gör det länkar du till en bil som drar 0,93????

Så länge jag har levt har 0,93 inte varit mer än en liter, så kom igen nu, vilka av Toyotas eller Lexus hybrider drar mer än 1 liter milen som du hävdade?

Jag har inga problem att inse fakta med då ska det också vara fakta !

#110
2015-03-08 23:56

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/566220.html
Hybrid som drar över litern,bara som upplysning.

#112
2015-03-09 00:08
#113
2015-03-09 00:31

c k då får vi bestämma oss, ska vi hålla oss till fakta (uppgiven förbrukning) eller förbrukning beroende på körsätt, körförhållande?

Då kan vi säkert hitta en förare som får den gamla 740 att dra 1,5 liter och det är ju ganska ointressant eller hur?

Att bara jämför en gammal 740 med en liten 4 cylindrig motor med en V8 med mer än dubbel effekt och dessutom fyrhjulsdrift och en tung lyxbil och kalla den för att dra mycket soppa är ju rent komiskt...

Om vi istället jämför en hybridbil motsvarande en 740 storlek så går den på ca halva förbrukningen, det är fakta :)

#114
2015-03-09 07:39

Jag har raderat några inlägg som brutit mot reglerna i detta forum. Det är kul att ni diskuterar och vrider och vänder på frågorna i detta test, men skippa personangreppen och den taskiga tonen.

#115
2015-03-09 07:49

Kan ni inte enas om att en lexus där man gasar på drar rejält med bränsle medan en volvodiesel drar förhållandesvis mindre mängder bränsle vid lugn körning? För fyrhjulsdrift och 400 kusar lär behöva bränsle om de ska galoppera samtidigt. Volvo har ju inte samma effekt så jag anser att jämförelsen är lite fel.

#116
2015-03-09 08:32

Och så handlar artikeln om rostskyddet på Toyota Yaris, inte om bränsleförbrukning på Lexus eller 740!

#117
2015-03-09 18:38

Shogun ännu inget svar om Toyotas resultat i Autopedia kommentar nr 60

#119
2015-03-09 21:21

Ett klent, enligt ViB!

#120
2015-09-02 10:11

Tråkigt att det var 2 av 5, 3 hade vart bättre... men alla bilar rostar väl till slut? eller..

Själv tänkt köpa en Yaris Hybrid 2015 och... är det samma i den som med denna 1.33 Active av Yaris? gällande rost?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.