Nästa artikel
Rosttest: Skoda Superb Combi (2016)
Rost

Rosttest: Skoda Superb Combi (2016)

Publicerad 24 januari 2017
Skoda Superb Combi.
Stora plastsköldar utan rostskyddsbehandling bakom, men skarvarna under bilen är bra tätade.
Kaross, motorhuv, dörrar och baklucka är av stålplåt. Huven har hyfsad limning i skarvarna, men saknar invändig behandling. Ovanpå innerskärmarna fram finns ljudisolering som kan dra åt sig fukt. Dränering och invändig behandling i bakluckan saknas. Innerskärmar av filt bak, av plast fram.

Dörrarna är bra limmade och har en välgjord invändig behandling. Samma sak gäller dörrtrösklarna och balkarna under bilen. Ljudisoleringen vid A-stolpar/framskärmar är av icke fuktsugande plastmaterial – bra! Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dem saknas rostskyddsbehandling. Däremot är skarvarna under bilen bra tätade.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-01-24 09:56
Vidstige

Betyg 4, LOL
Varför ha dessa artiklar när VAG ALLTID får betyg 4?
Vi vet liksom redan detta nu.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-24 10:05
Swemba

Vidstige, vad är det som är konstigt/orättvist? Det står ju i klartext hur man resonerat och betygsatt.

#3 • 2017-01-24 10:20
Vidstige

Swemba, snarare rätt meninglöst med dessa artiklar om rosttest på hemsidan som läggs upp i tid och otid, särskilt när det alltid blir samma resultat. VAG har många märken, varje gång det kommer en ny Skoda, Seat, VW eller Audi ska vi alltså få en artikel som säger att betyget blir 4? Nåt som vi ju redan vet. Har varit betyg 4 nu oavsett modell i över 10 år. Man undrar sen vidare vad syftet är, vad ska vi läsare använda informationen till egentligen.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-24 11:43
christer_1

Om man inte gillar VIB rosttester så är det väl bara att sluta läsa dom istället för att tjata hur dåliga de är!

#5 • Uppdaterat: 2017-01-24 12:26
Prestigelös

VW:s "rostproblem" har väl snarare haft med undermålig lackapplicering att göra, över detta har de ett fullgott rostskydd.

Två skilda saker...

#6 • 2017-01-24 12:39
Vorwärts

Den som inte är nöjd med dessa rosttester kan ju själv börja testa bilar enligt vedertagna branschmetoder och se om hen kommer fram till ett annat resultat. En del kommentatorer verkar ha foilehatten på för jämnan när de tycks se VAG-finaniserade konspirationer överallt.

#7 • 2017-01-24 12:58
HT19

Toyota får bra rostskydd= Bra rosttest
VAG får bra rostskydd= Dåligt rosttest

#8 • 2017-01-24 15:02
Vidstige

Prestigelös, vad menar du med fullgott? 7 år gamla VW Golf var ju duktigt rostiga i underredet när man undersökte i vintras, faktiskt värre än dom Toyota Prius man jämförde med. Därmed säger betyget ingenting i praktiken.

#9 • 2017-01-24 18:05
Peugo

Vidstige, du har rätt men tror inte det hjälper att du skriver om och om igen (likt en annan typ här på ViB)?
Off-topic: Vissa tror ju att om dom köper tex. en italiensk bil så faller den genasti i bitar och man får jämt och ständigt vara med de på service och rostar gör dom ju likt ingen annan. Älskar man bilar så väljer man sådana bilar som har en själ, är man osäker och vet inget i verkligheten om bilar så följer man lätt lämmeltåget och väljer en bil som i verkligheten håller sämre (typ tyska bilar).

#a • 2017-01-24 18:11
Vidstige

Peugo, jo du har väl rätt i att försöka få Vi bilägare att sluta vurma (medvetet eller omedvetet) för VAG är att slåss mot väderkvarnar. Jag tycker dock Sverige största och vad som borde vara bästa konsumentupplysningstidning har en enorm möjlighet till förbättring där. Kanske är majoriteten av läsarna VAG-ägare så det är väl samtidigt känsligt att komma med kritik mot VAG, som att svära i kyrkan här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.