Bild
Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra (2016)

Rosttest: Opel Astra (2016)

Rost

Opel Astra får ett gott rostbetyg tack vare bland annat välgjorda tätningar. Men några brister syns i Vi Bilägares rosttest och drar ner betyget något.

Vi Bilägare Biltest 2016/07: Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane

Artikel ur Vi Bilägare nr 2016/07. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor Nya Mégane är Renaults hopp i den allt tätare Golfklassen. Men har den vad som krävs för att lyckas? Svaret ges i mötet med Opel Astra och Peugeot 308. Så snart din betalning är godkänd får du filen för nedladdning på din skärm, du har tillgång till filen i 90 dagar genom ditt konto här på Motorvärlden. Du får även ett mail med ämnesraden "Ladda ner din fil här" där du kan ladda ner din fil.

Hela karossen är av stålplåt, men bra konstruerad för att motstå rost. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar. Dörrarna och huven är dessutom invändigt behandlade. Motorhuven är bra genomluftad (se bild) och alla balkar under bilen har en välgjord invändig behandling.

Vettigt från rostskyddssynpunkt är också att Astras underrede helt saknar täckande plastsköldar och att de flesta skarvar är bra tätade. Slitskyddet är däremot inte på topp och dessutom finns några otätade skarvar längst bak på bilen. Skärmkanterna bak är bra och dörrtrösklarnas undre skarvar är flyttade inåt, så att de inte hamnar mitt i hjulsprutet. 

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Taggar: Rost, Opel Astra

Kommentarer

#1
2016-06-20 13:25

Föregående modell hade främre-bakre krockbalk i aluminium - och det har också denna.

#2
2016-06-20 17:21

Riktigt kul att Opel har skärpt sig - Hade en Opel Meriva som hyrbil för ett tag sedan, och mina fördomar kom på skam. Den var riktigt fin att köra, med en bra kvalitetskänsla.

(dock ska sägas att Opels rykte var helt korrekt bara tills för 5-7 år sedan).

#3
2016-06-20 18:12

"(dock ska sägas att Opels rykte var helt korrekt bara tills för 5-7 år sedan".

HELT... Korrekt? - objektivt - absolut inte.
Det behövs förflyttning till 1996 för det, och egentligen var det påtagligt överdrivet då också.
Intrycket bygger på att den som är innehavare av ett sådant intryck inte sett mer än en liten... bit av en mycket större helhet med många... fler bitar.

#4
2016-06-20 18:33

Men du höll med mig om detta ?

"Hade en Opel Meriva som hyrbil för ett tag sedan, och mina fördomar kom på skam. Den var riktigt fin att köra, med en bra kvalitetskänsla."

Denna kördes i Tyskland (mycket Autobahn) - Helt "ok" bil även i högre hastigheter.

Jag har (bland annat) kört en annan Opel som hyrbil, Opel Astra av årsmodell 2009 - Den var som en McDonaldsleksak i kvalitetsintrycket, så känns det INTE nu (på de nya versionerna). Enligt mig blev Opel bra på rostskydd för ca 12-15 år sedan och de blev bra på upplevd kvalitetskänsla för (som jag skrev ovan) 5-7 år sedan.

Skulle mycket väl kunna tänka mig en Opel nu (Gärna en Insignia - En sådan hyrbil är bokad till min Hollandsresa nästa vecka, hoppas det verkligen blir en sådan, då jag gärna vill testa den) - Mycket "bang for the bucks" och inte en massa tjat om premium.

Och jag anser att jag faktiskt har rätt i min recension av Opel - Jag kör många olika hyrbilar på mina resor och testar således MÅNGA olika bilar. En del gillar jag, och andra inte !

Ibland kan man få samma bilmodell men med olika motorkonfiguration/växellåda (inte alltid att större är bättre) där bilen helt plötsligt känns VÄL avvägd och ett fint flyt i växlarna. Och en annan växellåda/motor där det känns träigt och växlar fel.

Idag har jag kört 24 mil inrikes med en Volvo V70 D5 diesel automat (tror det var en 2014) - Funkade kanonfint ............och Volvos stolar är suveräna.

#5
2016-06-21 12:59

Man kan faktisk ha olika åsikter om samma sak och trots det båda ha rätt.

Jag tänker inte på enbart s.k. kvalitetsintryck utan på allt, även sådant som den som kör bilen aldrig kommer i kontakt med eller kommer att få veta någonting om.
Om man bara ser till intrycket av en körning är det en helt annan sak, men då kan man å andra sidan inte säga mer än just det.

Astra 2009 låter inte korrekt eftersom den tvärt om var mycket bra i intryck, och dessutom kan man nu se på gamla bilar som gått mycket att inredningen håller otrolig kvalitet och åldras nästan inte alls.
Däremot en Astra 2010 första årsmodellen, i den enkla version som hyrbilar alltid är ger inget vidare imponerande intryck i påkostad inredning med undantag för knappar och reglage.
För 2010 är åsikten alltså helt rätt... jag skulle inte vilja ha en sådan.

MEN nu var det inte tal om EN Astra av vilket år det nu var? utan om Opel, d.v.s. samtliga bilar och modeller och man får lätt intrycket - även om det inte sägs direkt - att samma betyg gäller för samtliga modeller också långt tillbaka i historien.
(Fördomarna om Opel började ju redan i slutet av 60-talet.)

Och DÅ stämmer det inte eftersom andra Opel ger andra intryck.
Det är kanske så att andra bilmärken har samma nivå på alla sina bilar och ger samma intryck i alla, men för Opel har det alltid varit mycket stor skillnad mellan olika modeller - och det kan troligen ligga bakom en del förhastade slutsatser.
Varje enskild modell har tidigare svarat bara för sig själv och inte för Opel i stort.

NU däremot går man in för att alla ska var lika bra och ge någorlunda samma intryck, även om priset har betydelse för det, genom att kosta på de mindre och enklare modellerna och det ger ett nytt intryck som man tidigare bara fick på de största och dyraste modellerna som majoriteten aldrig kommit i kontakt med och därför inte vet så mycket om.

NYA Astra dock ger ett intryck som lätt kan få äldre att framstå som sämre än de var, om man t.ex. öppnar och stänger en dörr ger den samma intryck som Mercedes E-klass.
SÅ visst stämmer det att det är något nytt numera som rätt radikalt ändrar mångas gamla intryck.
- Bara reservationen att det faktiskt var betydligt bättre förr - på vissa modeller - än vad många har intryck av.

#6
2016-06-21 16:32

Jag var och tittade på nya Astra men blev besviken på det plastiga intrycket i kupén. Insignia var inte fantastisk men skulle duga för mig. Observera att jag inte jämför nya Astran med någon konkurrent i samma prisklass, utan tyckte den var för plastig i min smak helt enkelt.

#8
2016-06-21 21:35

Håller med N-iklas i det mesta du skrev nedan. Med reservation för en sak....Hyrbilar är verkligen inte några tomhylsor nuförtiden. Hade en Nissan Pulsar diesel nu sist i Rom som var av Tekna-versionen....fullsketen med all utrustning man kan tänka sig (GPS, autobroms och allt möjligt annat). Låt gå för att den hade en träig manuell låda. Förrförra bilen var en maxutrustad Ford Kuga med stora 163 hästars-dieseln och 4-hjulsdrift, GPS, automatlåda och hela paketet med skinnklädsel......... och you name it.

Nu är en Opel Insignia inbokad till Holland nästa vecka - Och som sagt, jag hoppas VERKLIGEN att jag får just en sådan. Är riktigt sugen på att testa den (gärna med 200 hästarsmotorn och automat)

Men annars har du ju rätt - Intryck är såklart väldigt subjektiva....Jag ser ju bara med mina egna ögon. Jag kanske blir tokig på en bil som har en svårinställd GPS, men för en riktig ägare är det kanske inte ett bekymmer efter lite tillvänjning. Då är säkert höga reservdelspriser ett större bekymmer, men det är såklart en grej som jag struntar fullständigt i som ska leva med en bil i några dagar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.