Bild
Nästa artikel
Rosttest: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)

Rosttest: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)

Rost

Så bra är rostskyddet i småbilarna.

Alla fyra har uppenbara brister i rostskyddet. Dåligt tätade skarvar, bristande vaxbehandlingar i dörrar och balkar är ett genomgående tema

Honda

Rostskydd har inte varit Hondas starka sida, Jazz utgör inget undantag och får en etta i betyg. Tröskellådorna har nedåtvinklade skarvar. Det ger en stark och billig konstruktion men de måste tätas ordentligt för att inte ge grogrund till rost. Jazz har dåligt tätade skarvar. Otätade skarvar är ett tema som fortsätter över till bottenplattan (bild).

Dörrar, baklucka och motorhuv är acceptabelt tätade, motorhuven har sämre vaxbehandling än dörrar och baklucka. I balkar och axlar saknas invändig vaxbehandling. Bakom hjulhusensinnerskärmar av filt samlas skräp, en uppenbar rostrisk. Bränsletank i plast, påfyllningsrör i stål. Tunn lack, 70 My.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 1/5

Opel

Tidigare har Opel haft relativt ”öppna” underreden utan plastinklädnad. I Corsa är bottenplattan i princip helt inklädd. Under plastsköldarna har skarvarna lämnats otätade. Utsatta ställen, exempelvis tröskellådornas nedåtvinklade skarvar, är tätade.

Ingen invändig behandling av balkar dessutom är lackskiktet mycket tunt ca 15 My. Bränsletank och påfyllnings rör i plast. Avgasrör i plåt, slutrören i rostfritt. Dörrar och baklucka har dåligt tätade hörn (bild), i dörrarnas framkant saknas tätning. Motorhuven är av aluminium, resten av bilen är i stålplåt. Stänklappar saknas, blästerrisk.


Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Suzuki

Karossen är helt av stålplåt. Motorhuven är bra tätad och har invändig behandling, men den sakns i dörrar och baklucka. Bakluckan är dåligt tätad. Dörrarnas tätningar får omdömmet ”halvbra”. Balkarna under bilen är bara duttvis vaxbehandlade och bottenplattans slitskydd är i stort sett obefintligt. De bakre skärmkanterna är vettigt konstruerade och de flesta av underredets skarvar är adekvat tätade.

Innerskärmar av plast i alla hjulhus. Stänklappar fram.  Tröskellådornas nedåtvända skarvar har inte tätats. Dessutom finns en smutssamlande list (bild). Lacken håller 60 My, det är ungefär halva tjocklecken mot vad som är önskvärt. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Toyota

Stora plastsköldar skyddar underredet. Dåligt tätade tröskellådor, bristande innrebehandling. I övrigt väl tätade skarvar och visst slitskydd på de mest utsatta ställena. Innerskärmar av plast fram och bak. Begränsad risk för smutsansamling bakom skärmarna. ”Normal” tunt lackskickt på chassikomponeter och bottenplatta, 20-25 My.

Stänklappar saknas. Hela avgassystemet är i stål. Dörrar, baklucka och motorhuv har dåligt tätade hörn där det tätande pvc-limet inte lagts runt hela dörrbladet (bild). Innsidan är duttbehandlad med vax. Ju tunnare lack, ju känsligare för stenskott. Toyota och Opel har ett lackskickt på ca 80 My.  

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Alla fyra har uppenbara brister i rostskyddet. Dåligt tätade skarvar, bristande vaxbehandlingar i dörrar och balkar är ett genomgående tema

Honda

Rostskydd har inte varit Hondas starka sida, Jazz utgör inget undantag och får en etta i betyg. Tröskellådorna har nedåtvinklade skarvar. Det ger en stark och billig konstruktion men de måste tätas ordentligt för att inte ge grogrund till rost. Jazz har dåligt tätade skarvar. Otätade skarvar är ett tema som fortsätter över till bottenplattan (bild).

Dörrar, baklucka och motorhuv är acceptabelt tätade, motorhuven har sämre vaxbehandling än dörrar och baklucka. I balkar och axlar saknas invändig vaxbehandling. Bakom hjulhusensinnerskärmar av filt samlas skräp, en uppenbar rostrisk. Bränsletank i plast, påfyllningsrör i stål. Tunn lack, 70 My.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 1/5

Opel

Tidigare har Opel haft relativt ”öppna” underreden utan plastinklädnad. I Corsa är bottenplattan i princip helt inklädd. Under plastsköldarna har skarvarna lämnats otätade. Utsatta ställen, exempe

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.