Bild
Nästa artikel
Ford Focus kombi.
Ford Focus kombi.

Rosttest: Ford Focus kombi (2018)

Rost

Testexemplaret hade dålig karosspassning med hög blästerrisk på dörrkanterna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Focus kombi liknar halvkombin ur rostskyddssynpunkt. Bakluckan är, precis som huv/dörrar, dåligt tätad i hörnen. Bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks delvis av filtsköldar med klent slitskydd där de inte täcker. De flesta skarvarna undertill är otätade och de nedåtvända tröskellådsskarvarna har bristfällig tätning. Dock bra vaxbehandling inuti vissa balkar, fast inte alla.

Största rostfällan är det vätskesugande ljudisoleringsmaterial som monterats innanför de främre innerskärmarna samt fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna. Exemplaret hade dålig karosspassning med hög blästerrisk på dörrkanterna. 


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-01-18 13:14

Uruselt Ford, hur 17 kommer det sig att Ford aldrig lär sig rostskydda sina bilar???

#2
2019-01-18 13:48

Visst blir man förvånad.
Det låter faktiskt som lite väl... mycket av något som saknas.
Teknikens Värld noterade just att den snillrika utfällbara listen som skyddar dörren vid öppning inte fungerar i vinter och ökande kyla, inte så bra det heller.

#3
2019-01-18 14:08

Rostskydd är uppenbarligen ingen paradgren för Ford. Men det är väl egentligen få som satsar särskilt mycket på det i denna prisklass. Inte ens i norden som torde ha bland de jobbigare klimaten map bilrost är det något som påverkar nybilsköpare i någon större utsträckning.

#4
2019-01-18 15:42

Dacia har bättre karosspassning än Ford nuförtiden.

#5
2019-01-18 17:42

Ingen Ford på våran gård...

#6
2019-01-18 17:48

Ford har och är säkert medvetna om att deras rostskyddsprogram inte räcker till för den nordiska marknaden, på den tiden Ford Volvo hängde ihop så lånades ju en expert på ämnet från Volvo för att lära och Ford gjorde ju en uppryckning from modell 2008 och snubben från Volvo har nog gått i pension som de verkar för Volvos rostskydd verkar snart lika dåligt som Fords enl Vib tester. Men de är väl som allt annat en kostnadsfråga. De är synd för Fords modeller håller stilen både utseende och körmässigt.

#7
2019-01-18 18:42

Ford Focus hade dåligt rostskydd för 20 år sedan, efter det blev det bättre, men nu verkar det ungefär lika dåligt igen. Svårt för Ford att lära sig av historien?

#8
2019-01-19 10:26

Det kanske är just det som Ford har gjort, lärt av historien alltså. De märkte att de inte sålde fler bilar även med bättre rostskydd, så de nedprioriterade det igen.

#9
2019-01-19 10:57

"Det kanske är just det som Ford har gjort, lärt av historien alltså. De märkte att de inte sålde fler bilar även med bättre rostskydd, så de nedprioriterade det igen."

Absolut, det sättet att tänka att om man ändra på något och det inte ökar försäljningen så är risken mycket stor att det igen ändras och försvinner i framtiden.

Men det ser ut som det endast är de som har bekymmer med försäljning och ekonomi som tänker så, sådan inkonsekvens och osäkerhet ses inte hos de som är framgångsrika, framgång föder självsäkerhet och nedgång osäkerhet - vilket inte sänder bra signaler till kunderna och försäljningen tenderar då att sjunka ytterligare.

#10
2019-01-19 15:22

Ford går dåligt. Klart dom spar på en liten marknad som Sverige.

#11
2019-01-19 19:35

Ford har problem i Europa för att de inte hängt med i marknadens utveckling. Minibussarna Galaxy och S-Max kommee de nu att lägga ner för efterfrågan saknas. Mondeo har ingen efterfrågan för kunderna köper hellre executive class än business class. Stora SUVen Edge är för stor för Europa, och den mindre EccoSpprt för gamnal och enkel. Kuga, däremot, går riktigt bra i Europa och sålde över 100 000 exemplar 2017, den har sålt ännu bättre under 2018 men dec siffran har inte kommit än.

Nya Focus är ett modigt försök på en krympande marknad.

#12
2019-01-19 20:23

Jag var lite tveksam till Ford tidigare, Focus tidigare modell (2014) tyckte jag var lite bullrig, men nu är den bättre och efter två Mondeo, som fortfarande finns i familjen, tycker jag det är trevliga bilar.
Ford är en av få bilar som har stolar som passar mig.
Några rostproblem har inte uppstått, men det är kanske för tidigt?

#13
2019-01-19 22:30

Jag är ingen Fordfantast. Det verkar ingen i kommentarsfältet vara men ärligt talat - är inte Focus en ganska bra bil? De tidigaste rostade men de verkar hålla länge. De finns till salu på Blocket med höga miltal. Jag kan inte minnas att jag hört talas om några allvarliga typfel eller skandaler kring Focus. Är det något jag missat?

#14
2019-01-20 08:38

Du har rätt nummer #13, Focus har varit en mycket bra vardagsbil och därtill relativt billig. En sådan som Svensson faktiskt köper och använder. Rosten på främst första generationen är kanske det mest negativa jag hört om modellen, även om såklart inte alla motoralternativ legat i den absoluta framkanten.

#15
2019-01-20 10:55

Hade en Focus -08 under några år (nyköpt) och körde ca: 10.000 helt bekymmersfria mil - den enda bil jag haft som inte ens krävt en endaste garanti-åtgärd. Att den sen var lite ljudlig inombords fick man ta men f ö fungerade den bra. Men i mina ögon måste t ex Focus (som det gäller här) kunna priskonkurrera på allvar med de lite billigare C-segmentbilarna för att vara intressant och hittills har jag inte riktigt sett att nya Focusen kan ta konkurrensen. Ford måste nog skicka med bra utrustning till vettiga priser för att ha en chans på den svenska marknaden - och ett anständigt rostskydd.

#16
2019-01-20 14:54

Fast frågan är ju hur många nybilsköpare som bryr sig om rostskyddet är medelmåttigt eller bra?

#17
2019-01-20 22:42

Jag som just fått upp ögonen för en Ford Focus och gillade den. Jag har mina bilar runt tio år eller mer hade velat se en förbättring. Får vänta på den kommande Golfen.

#18
2019-01-21 09:35

Om man tänker behålla bilen en längre tid kan man ju mycket enkelt lämna in den för kompletterande rostskyddsbehandling vid nybilsköp.
Det är ju en liten kostnad till den kvartsmiljon (minst) som man pyntat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.