Bild
Nästa artikel
Chassidetaljer, balkar och hålrum undersöks med fiberoptik.
Chassidetaljer, balkar och hålrum undersöks med fiberoptik.

Rosttest avslöjar allvarliga brister i Tesla Model 3

Rost

Vi Bilägares långtest av Tesla Model 3 avslöjar flera viktiga styrkor – men också allvarliga brister, framför allt när det gäller kaross och rostrisk.

Ett knappt år och inte fullt 4 000 mil är en smal sak för en ny bil? Det ska vi undersöka ur rostsynpunkt för våra fem långtestbilar.

När vår rostskyddsexpert Thomas Widström synar karosserna och undersöker chassi och hålrum med titthålskamera passerar BMW 3-serie, Renault Clio och Toyota Corolla utan större anmärkningar, som förväntat.

Dock är inte tak och vindruta i nivå på Toyota. Den uppstickande plåtkanten är känslig för stenskott, vilket vår bil uppvisar tecken på, men utan allvarligare blessyrer än så länge. 

Värre är det för Mazda och Tesla. Mazdas tunna lack har flera tydliga stenskott. Dålig karosspassning gör att kanten på vänster bakdörr på kort tid har blästrats ända ned till grundlacken – en klar rostrisk redan nästa år.

Plasttrösklarna har ovanligt stora glipor vid bakdörrsöppningarna där grus kilats ned och riskerar att gnugga sig igenom lacken under tröskeln. En dold och allvarlig rostfälla.

Vår expert Thomas blir inte imponerad av byggkvalitén på Tesla. Karosspassningen är undermålig. Bagageluckeöppningen fram (huven) är otät och släpper in vägdamm, saltstänk och till och med höstlöv. Höger bakdörr har blästerskador på bakskärmens framkant med stenskott som redan penetrerat lacken. 

Karosskarvarna på både främre och bakre bagagelucka har undermålig tätning och uppvisar redan sprickbildningar där fukt kan leta sig in – här kan vi förväntas oss rost med tiden.

Stora glipor på Mazdas plasttrösklar.
Stora glipor på Mazdas plasttrösklar.
Sprickbildningar i karosskarvarna på Teslas baklucka imponerar ej. Rostrisk!
Sprickbildningar i karosskarvarna på Teslas baklucka imponerar ej. Rostrisk!
Rosttest avslöjar allvarliga brister i Tesla Model 3

Ett knappt år och inte fullt 4 000 mil är en smal sak för en ny bil? Det ska vi undersöka ur rostsynpunkt för våra fem långtestbilar.

När vår rostskyddsexpert Thomas Widström synar karosserna och undersöker chassi och hålrum med titthålskamera passerar BMW 3-serie, Renault Clio och Toyota Corolla utan större anmärkningar, som förväntat.

Dock är inte tak och vindruta i nivå på Toyota. Den uppstickande plåtkanten är känslig för stenskott, vilket vår bil uppvisar tecken på, men utan allvarligare blessyrer än så länge. 

Värre är d

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-14 16:17

Tesla rostar sönder, innan batterierna är slut.

#2
2020-12-14 16:36

Helt möjligt Carl. Men jag inspekterar min Tesla vid varje tvätt och har inte sett några rostindikationer. Karosspassningen är bra, inga lacksläpp, ingen rost undertill....Men OK, batterigarantin är ju bara 17000 mil så vi får väl se.

#3
2020-12-14 16:46

De flesta bilar brukar gå till skroten, p.g.a. rost. Även om motorn är bra.

#4
2020-12-14 17:15

Intet nytt i att Tesla har usel byggkvalitet! Å andra sidan... vem förvånas? När byggde USA bilar med hög kvalitet? Inte ens Henry Ford lyckades... Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen... säger väl allt!

#5
2020-12-14 17:30

@carl, är det något du har hittat på själv, eller har du en källa? Angående vad som går till skroten.

#6
2020-12-14 18:39

Tyskarna verkar överlag vara bra på rostskydd och att bilarna skall klara av nordiskt klimat. Det är värre med bilmärken från Asien.

#7
2020-12-14 18:51

Förvånande nog så är min "Asiat", en Mazda 6 från 2008, den bil som klarat sig bäst från rost av alla jag ägt. Det är först nu efter 12år och 24 000 mil som det börjar visa sig lite rost i skärmkanterna bak.

Till skillnad från min Skoda från 2011 där lacken nästa trillar av. Samtliga dörrar har börjat rosta i nedkant, rost har börjat krypa vid ett av bakljusen på bakluckan och så har det börja bubbla i skärmkanterna bak.

Skodan fick här överlag bättre betyg än Mazdan.

Men visst 1 bil säger ingenting...

#8
2020-12-14 19:52

Sprickbildningarna var det som fångade mitt intresse mer än tunn lack och karossglipor. Materialutmattning i ett sådant tidigt skede är klart oroväckande.

#9
2020-12-14 20:00

Fast Mazdan har nog mer rost i balkar etc även om Skodan ser sämre ut

#10
2020-12-14 21:33

@Jarl; det har den nog inte eftersom under har jag kostat på den ett par rostskyddsbehandlingar. Men hade det inte skett så hade den nog troligtvis haft mer angrepp..

#11
2020-12-14 22:00

18 år är genomsnittet vid skrotning av bilar, Vi Bilägare 4 Okt. 2019. Det mesta måste vara rost, men även krock, motorproblem m.m.

#12
2020-12-15 08:06

Sedan är det ju enklare, och betydligt billigare, att spruta på lite extra rostskydd under när det börjar komma krypande än att fixa en lack som börjat rosta...

Ang. Teslan så avvaktar jag nog några år till innan jag överväger märket. Känns lite för oprövat än...

#13
2020-12-15 10:22

Rostskydda bilen tidigt, ger många extra bilår.

#14
2020-12-15 11:24

Tesla ägare är ju ofta rätt hjärntvättade så dessa brister är nog inget dom märker

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.