Bild
Nästa artikel
Test av 11 cykellampor: Här är bästa valet för alla cyklister

Test av 11 cykellampor: Här är bästa valet för alla cyklister

Ljus

Folksam har testat elva cykellampor som gör den mörka årstiden betydligt säkrare och roligare för alla cyklister. Här är bästa valet.

Nu närmar sig den mörka årstiden och många som kör bil börjar fundera på att investera i extraljus. Samtidigt behöver alla cyklister se till att ha fungerande cykellampor.

Utbudet har ökat enormt de senaste åren tack vare modern LED-teknik, men alla cykellampor är definitivt inte lika bra. Det visar ett stort test som försäkringsbolaget Folksam gjort med hjälp av Vi Bilägares testlabb för strålkastare, där vi även testar ljuset i nya bilar.

Alla testade cykellampor utom en är mycket ljusstarka. Folksam har testat elva uppladdningsbara cykellampor i olika prisklasser. Sju av de testade lamporna är utsedda till ”Bra val”. De testade lamporna har en räckvidd på mellan 18 och 42 meter. 

Läs också: Lysande försäkring – test av LED-ramper för personbilar

Bra val

De cykellamporna som utsetts till ”Bra val” är:

• Lumonite Compass R
• Lumonite Vector
• Magicshine MJ-900B
• Magishine MJ-902BC
• Magishine Allty 2000
• Magishine Allty 1000
• Specilized Flux

Folksam har använt Vi Bilägares ljuslabb för att testa lamporna.
Folksam har använt Vi Bilägares ljuslabb för att testa lamporna.

Två viktiga funktioner

Över hälften av alla cykelolyckor under årets mörkaste månader, oktober till mars, sker i skymning eller mörker. Eftersom många olyckor sker på grund av brister i vägbanan kan bra cykelbelysning ge cyklisten möjlighet att upptäcka faran innan olyckan är ett faktum.

– En bra cykelbelysning har två viktiga funktioner, att cyklisten ska synas och att kunna se. Även i stadsmiljö där viss vägbelysning finns, behövs belysning för att cyklisten ska kunna urskilja föremål, grus, löv eller annat som gör att man riskerar att köra omkull, säger Anders Ydenius, forskare på Folksam.

Folksam har granskat ljuskäglans längd, bredd, utseende och vertikala spridning. En bred ljuskägla som lyser långt ger cyklisten möjlighet att se över en stor yta av vägbanan. Ljuskäglans utseende och spridningen uppåt ger en uppfattning om cykellampan kan blända mötande trafik.

Lampornas batteriprestanda påverkade också betyget. I betygsättningen ingick dock inte handhavande eller montering.

– Bra räckvidd ger cyklisten möjlighet att i tid väja eller bromsa för hinder. Med en hastighet på 20 km/tim behöver man se cirka 20 meter framför cykeln för att hinna stanna. Även ljuskäglans bredd är viktig eftersom den påverkar möjligheten att se hinder vid sidan av vägen, säger Anders Ydenius.

Bländar lätt

De testade lamporna har dock ingen eller liten begränsning av ljusets spridning uppåt. Halvljuset på en bil har däremot en strikt begränsning i ljusspridning uppåt för att inte blända mötande vilket även de starkare cykellamporna som används i trafik skulle behöva.

Enligt lagen ska bländande ljus snabbt ska kunna bländas av och de flesta cykellampornas ljusstyrka kan stegvis ställas ner men i praktiken är det mycket svårt att göra det och blända av vid ett möte.

Många cykellampor har också en blinkfunktion. Lagen säger att ljuset fram på en cykel ska vara ett vitt (gult) fast sken. Trots detta har alla lampor en blinkfunktion oh används den kan den vara mycket intensiv och irriterande för mötande trafik.

Läs också: Vårt test avslöjar: Här är bilarna med bäst strålkastare


Test av cykellampor: Tekniska data

Märke/modell Max lumen* Max räckvidd 3 lux (m) Max höjd 1 lux (m) Max bredd 3 lux (m)
Knog pwr road 600 29,0 6,7 4,2
Knog pwr commuter 450 18,0 6,9 -
Lumonite Compass R 1200 32,3 7,6 11,3
Lumonite Vector 500 30,0 7,6 5,8
Magishine MJ-902BC 1600 32,8 7,9 6,8
Magishine MJ-900B 1000 33,1 7,4 5,6
Magishine Allty 2000 2000 42,0 6,9 12,5
Magishine Allty 1000 1000 39,8 7,6 9,7
Moon Meteor Vortex 800 35,4 7,9 6,9
Moon 90 Rebel 90 18,2 1,9 -
Specilized Flux 800 38,3 7,2 6,7

*) Ljusflödet mäts i lumen (lm) och är det värde som oftast anges för cykelbelysning. Det är den totala strålningseffekten från ljuskällan. Den tar ingen hänsyn till vilken riktning ljuset har.


Test av cykellampor: Batteritid och betyg

Märke/modell Batteritid(h) max effekt Betyg
Knog pwr road 2,3 3
Knog pwr commuter 0,75 2
Lumonite Compass R 1,7 4
Lumonite Vector 2,25 4
Magishine MJ-902BC 3,8 4
Magishine MJ-900B 1,75 3
Magishine Allty 2000 1 4
Magishine Allty 1000 1,8 4
Moon Meteor Vortex 1,5 3
Moon 90 Rebel 6 3
Specilized Flux 1,5 4
Bra att veta om cykellampor

• En cykellampa med högt lumental behöver inte vara bästa valet. Lumentalet säger bara hur mycket ljus som lämnar lampan, inte i vilken riktning.

• Lumentalet bör generellt vara över 300–400 lm för att kunna se bra i mörker.

• Det är inte tillåtet att ha en blinkande framlampa.

• Vinkla ner cykellampan för att undvika bländning av mötande.

Så säger lagen om cykellampor

• Strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.

• Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.

• En lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.

• Röd reflex baktill, vit reflex framtill och vit eller orangegul åt sidan.

Taggar: Ljus

Kommentarer

#1
2020-10-06 08:30

Härregud! Alla som är det minsta cykelintresserade vet att tex Tyskland tar cykling och även cykellyse på allvar. Om en lampa är StVzo-märkt så betyder det att den är godkänd för trafik och inte bländar, precis som alla lampor på bilar, mc osv... Varför hålla på och testa massa skogslampor med helt runda ljusbilder? Ursäkta mig men... idioter. De testade lamporna ska man inte ha med medtrafikanter omkring sig. Tex B+M har massa bra lampor, exempel B+M Lumotec Eyro. Lösningen är att lämna svenska cykelhandlare och gå på nätet, där finns de bra sakerna. Tips www.rosebikes.se

#2
2020-10-06 09:13

.

#3
2020-10-06 11:04

Otroligt inkompetent att testa skogslampor, när det finns sådana för gatubruk...

#4
2020-10-06 11:17

Kan bara hålla med johnkommentar ovan. Herregud vilket test. Cykellamporna som Folksam testar är att jämföra med extralysen för bilar eller tävlingsljus för rallybilar. Klart att de bländar om de inte riktas ned kraftigt. Det är som om ViB skulle testa extralysen och anmärka på att de bländar övriga trafikanter om de används i stadstrafik.

Det är dock bra att frågan om bländade cykellampor lyfts. För det är många cyklister som använder sig av dessa helljus-lampor och är inte medvetna om hur mycket de bländar övriga trafikanter.

Folksam (som säger sig värna om trafiksäkerhet) borde absolut veta att det finns mängder med cykellampor på marknaden som har reflektorer med traditionell halvljusbild och som ger riktigt bra ljus men inte bländar. Dessa är oftast StVzo-märkta enligt tysk standard. Någon motsvarande svensk märkning saknas dock då svenska myndigheter (ännu) inte ställer tekniska krav på cykelbelysning.

ViB verkar inte heller ha koll. I rubriken basuneras ut ”Här är bästa valet för alla cyklister” vilket inte stämmer, utan helt tvärt om. Lamporna i tester är riktigt usla för normal vardagscykling. ViB borde istället varna för att använda denna typ av lampor i trafiken.

Samtidigt öppnas möjligheten för ViB att briljera över Folksam-clownerna samt upplysa cyklister om vilken cykelbelysning som faktiskt är den bästa. Skaffa in ett gäng StVzo-lampor och kör dem i er ljustestare för att visa hur riktig cykelbelysning ska uppföra sig. Ni har ju fina ljusbildsgrafer i era biltester och liknande borde kunna illustrera skillnaden mellan en bra och dålig cykellampor. Ser mycket fram mot ett sådant test.

#5
2020-10-06 13:54

Har nu läst rapporten på folksam, värre än man kunde ana. Uselt. Rapporten inleds med brösttoner: "Över hälften (56 %) av alla cykelolyckor under årets mörkaste månader (oktober till mars) sker i skymning eller mörker." Ok, hur stor del av cyklandet sker i mörker under den tiden? Kanske 60 %? I sånt fall underrepresentation.

#6
2020-10-06 14:52

Om tanken var att dessa lampor skall användas på folks pendlarcyklar så blev urvalet lite tokigt.
Jag använder ju inte min MTB-lampa när jag kör genom stan på väg till skogen, då har jag en vanlig och då mest för att synas

Men det största problemet just nu är att användandet av lampa ligger på väldigt få % om man gör en snabb-gallup på stan en kväll nu i oktober. Satt och väntade på en kompis i typ en kvart förra veckan och då var det typ 10% som hade lyse tänt både fram och bak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.