Bild
Nästa artikel
Test av strålkastare: Här är bilarna med bäst halvljus och helljus

Test av strålkastare: Här är bilarna med bäst halvljus och helljus

Reportage

Det är stora skillnader på strålkastarna i nya bilar, visar Vi Bilägares genomgång. Vårt unika ljustest avslöjar direkt vilka modeller som har riktigt bra ljus – och vilka tillverkare som prioriterat annat.

Om du kör i skymningen eller på natten är riktigt bra strålkastare ovärderligt. Men alla strålkastare är definitivt inte lika bra – det står klart i vår genomgång av Vi Bilägares tester av bilstrålkastare från de senaste åren.

Vårt unika ljustest innebär att alla testbilar körs in i vårt ljuslabb där vi mäter strålkastarna med ett särskilt verktyg. Vi mäter längden och bredden på helljuset och halvljuset, bedömer bländningsrisken och delar även ut ett betyg på skalan 1 till 5.

De flesta har mer nytta av ett bra halvljus än ett bra helljus. Det beror på att halvljuset för de allra flesta bilister är det som används mest och det ska fungera i flest situationer. Helljuset är defintivt inte oviktigt, men ett dåligt helljus kan trots allt ofta kompletteras av bra extraljus – du kan läsa vårt senaste test av extraljus här. Halvljuset kan däremot inte kompletteras och bli bättre.

Volvo har inte bästa halvljuset enligt våra tester.
Volvo har inte bästa halvljuset enligt våra tester.

Biltillverkarna har lanserat en mängd olika tekniknyheter och nya finesser när det gäller strålkastarna de senaste åren. Tekniknivån har definitivt blivit högre på gott och ont – mest gott. Ljuset kan vara riktigt bra vilket gör körningen säkrare, men det finns också gott om bilmodeller som trots avancerad ljusteknik inte kan leverera vettigt ljus.

Till nackdelarna hör också att avancerad ljusteknik kan vara riktigt dyr att köpa till och reparera. Vi har tidigare skrivit om hur moderna strålkastare kan gå loss på 30 000 kronor.

I den här artikeln har vi utgått från ljusbetyget för halvljus respektive helljus som alltså betygsätts på skalan 1–5 där 1 är riktigt dåligt och 5 är riktigt bra. 

Inte bara siffror

Det är lätt att bara stirra sig blind på siffrorna, men för de allra flesta bilister är ljusets bredd viktigare än längden.

Anledningen är att vilda djur ofta gömmer sig vid sidan av vägen, ett område som alltså behöver lysas upp. På långa och raka vägar kan det vara vettigt även med långt ljus men bredden är alltså viktigare för de flesta.

Ljuset ska också vara väl fördelat så inte området precis framför bilen är kritvitt. Vi vill heller inte att bländningsrisken är onödigt hög.

Bilarna med bäst halvljus

Så vilka bilar har de bästa strålkastarna? Vi börjar med halvljuset. Vi har vi hämtat in betygen från alla ljustester som är gjorda från 2018 och framåt.

Den som tror att svenskutvecklade Volvo eller dyra premiummärken ligger i topp när det gäller bästa halvljuset har fel. Det är bara 15 bilmodeller som fått allra högsta betyg för halvljuset, fem av fem möjliga, och en tredjedel av dem står Kia för.

Halvljuset i vår testade Kia Ceed SW med GT-Line-paket når hela 151 meter på längden och 28 meter på bredden. Det är 29 meter längre och en meter bredare än de dyra laserljusen i BMW 3-serie (som dock också får högsta betyg).

Helljuset är däremot inget vidare i Kias modeller, så om du ofta kör på mörka och tomma vägar och ofta behöver använda helljuset rekommenderar vi extraljus. Kias modeller med bästa halvljuset får bara en tvåa eller trea i betyg för helljuset.

Bland de bästa modellerna hittar vi även Subaru Impreza, Renault Captur, Volkswagen Passat, BMW X2, Hyundai Ioniq, Toyota Camry, Audi E-tron samt BMW 3-serie med antingen LED- eller laserljus.

Läs också: Strålkastare allt dyrare – över 30 000 kronor hos Audi

Bra ljus är viktigt, framför allt under det mörka svenska vinterhalvåret.
Bra ljus är viktigt, framför allt under det mörka svenska vinterhalvåret.

Bilarna med bäst helljus

Tittar vi på bilmodellerna som får högsta betyg för helljuset hittar vi flera Volvomodeller. Bra strålkastare och ljus har länge varit en paradgren för Volvo eftersom många bilköpare i Sverige åker på mörka vägar under vinterhalvåret. 

Volvo har alltså flera modeller som får toppbetyg för helljuset, och även om halvljuset också får bra betyg – oftast en fyra – är det inte högsta betyg.

Bland de andra modellerna som får högsta betyg för helljuset hittar vi Lexus LS, Mercedes S-klass, Jaguar I-Pace och BMW 5-serie.

Det är bara en enda bilmodell som får allra högsta betyg för både halvljuset och helljuset och det är Volkswagen Passat med LED-strålkastare.


Taggar: Reportage

Om du kör i skymningen eller på natten är riktigt bra strålkastare ovärderligt. Men alla strålkastare är definitivt inte lika bra – det står klart i vår genomgång av Vi Bilägares tester av bilstrålkastare från de senaste åren.

Vårt unika ljustest innebär att alla testbilar körs in i vårt ljuslabb där vi mäter strålkastarna med ett särskilt verktyg. Vi mäter längden och bredden på helljuset och halvljuset, bedömer bländningsrisken och delar även ut ett betyg på skalan 1 till 5.

De flesta har mer nytta av ett bra halvljus än ett bra helljus. Det beror på att halvljuset för de allra flesta bilister är det som används mest och det ska fungera i

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Halogen, xenon, LED eller laser?

De flesta nya bilar som säljs har numera LED-strålkastare, med undantag för de billigaste småbilarna som fortfarande har halogenljus och några dyrare modeller som kan skryta med laserljus, åtminstone som tillval. 

Vissa modeller har även så kallade ”matrixstrålkastare” vilket innebär att de kan läsa av trafiken framför bilen, upptäcka mötande bilar och stänga av enskilda ljusmoduler för att undvika bländningsrisk. Det fungerar olika bra på olika märken och är en vidareutveckling av kurvljusen som följer vägen och som funnits i många år.

Halogenljus behöver inte automatiskt innebära dåligt ljus, men de sitter alltså oftast på mindre och billigare bilar där tillverkarna inte prioriterat bra ljus eftersom bilarna oftast körs i stadstrafik med bra gatubelysning.

Ordlista

Halogen: Konventionella bilstrålkastare med glödlampor som numera oftast finns på billigare och mindre bilar. 

Xenon: En modernare teknik än halogenstrålkastare där ljuset skapas i ett urladdningsrör som fylls med ädelgasen xenon och metallsalter. Effektivare än glödlampor.

LED: Tekniken som oftast finns i moderna bilar numera och som ersatt xenonstrålkastarna. Tar mindre plats än LED, ger designern mer frihet i hur strålkastaren ser ut, är billigare att producera, är mer energieffektiva och har längre livslängd.

Laser: Ännu modernare teknik som ska ge längre räckvidd på ljuset och ännu effektivare strålkastare än med LED-teknik.

Kurvljus: Strålkastare som följer kurvorna längs vägen när föraren vrider på ratten.

Matrixstrålkastare: En mer avancerad typ av strålkastare som kan stänga av enskilda ljusmoduler för att föraren ska kunna köra med helljus längre trots mötande bilister utan bländningsrisk.

Helljusautomatik: Ett system som känner av mötande bilister och kan sätta på och stänga av helljuset automatiskt.

Vi Bilägares unika ljustest

Som enda biltidning mäter Vi Bilägare strålkastarljuset på alla testbilar. Vi använder avancerad testutrustning i vårt eget testlabb för att med datorns hjälp mäta halvljusets och helljusets längd och bredd. Tillsammans med flera andra faktorer, som exempelvis bländningsrisk, resulterar det i ett testbetyg från 1 till 5.

Kommentarer

#1
2020-09-15 12:16

Skulle vara bra, om det stod vilka strålkastare det gäller? Inte bara LED. Då många modeller, har 2-3 olika LED alternativ.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.