Bild
Nästa artikel

Ljustest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance

Ljus

Bländrisk: Hög för Exeo, låg för Octavia.

Lamptyp: halv/helljus: Seat Exeo xenon/xenon, Octavia xenon/xenon + H1. Glödlampsbyte: Verkstad rekommenderas.

Omdöme: Exeos strålkastare var extremt lågt och felaktigt justerade. När vi rättat till ljuset blev det riktigt bra. Men helljuset har, som oftast är fallet med den här projicerande typen, alldeles för kort räckvidd.

På Octavia är det tvärtom. Halvljuset är väl kort, men helljuset är i stället bra. Dessvärre är det viktigare med ett bra halvljus. Helljus kan man ju i värsta fall förstärka med extraljus. Det är inte möjligt med halvljus.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance

Betyg helljus: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.