Nästa artikel
Ljustest: Klassens nya ljus?
Ljus

Ljustest: Klassens nya ljus?

Publicerad 20 oktober 2014
Flexbilarna får bra betyg i ljustestet. BMW 2-serie Active Tourer och Volkswagen Golf Sportsvan visar dock LED- och Xenonljusets fördelar framför halogen.
BMW är extrautrustad med LED för såväl varsel-, halv- och helljus. Det ger ett suveränt kritvitt ljus, med skaplig längd också på helljus. Citroëns halogenljus med projicerande halvljus ger bra räckvidd. Men det har inte samma ljusintensitet som BMW:s LED-lampor eller VW:s xenon. Golf har extremt bra räckvidd på halvljus, men också förhöjd bländningsrisk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2014-10-21 08:32
Erik Rönnblom

Ja Swemba, det är som du anar och som Peter E skriven. Halvljuset är avskärmat med en lite flärp som sedan vinklas bort när du kopplar om till helljus. Helljuset har i och för sig skaplig bredd (och höjd) med bra vitt sken - men som ni också upplever det, väl kort räckvidd.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-21 09:09
Thommys

När jag kör i motorvägsfart ökar effekten på xenonlamporna samt att ljusbilden blir längre. Så i lägre farter drar de mindre ström.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-23 16:55
hultarn

Håller med Raphael, grundförutsättningarna för bilarna är inte de samma som de testade bilarna. Vad är standard på Golf och BMW, halogen eller xenon? Vad är merkostnaden för xenon och LED? Vad är fördelen med tillvalet, är det värde för pengarna?
Sånt är ju intressant för en möjlig köpare, och kräver inte att en annan bil tas in. (förresten finns det ju även möjlighet att låna en annan bil just för såna här tester)

Nu blir det bara en rörig artikel utan jämförbar information. Ungefär lika missvisande som när man kör bilar med olika tillval för chassi och hjul mot varandra, trots att de i grundutförande har samma typ.