Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Citroën C3, Renault Clio, Skoda Fabia (2017)

Publicerad 23 mars 2017 (uppdaterad 31 mars 2017)
Smal ljuskägla drar ner betyget på en av bilarna. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Citroën C3 och Renault Clio får betyget tre på halvljuset. Både räckvidd och bredd är riktigt bra. Skodas halvljus når lika långt men är betydligt smalare, varför betyget hamnar på en tvåa.

Citroëns helljus når 192 meter mot Renaults 170 och Skodas 155. Dessutom har C3 och Clio bredare ljuskägla. Sammantaget har Citroën C3 den bästa belysningen av dessa tre.

Citroën C3 (H7/H7):
Halvljus, längd: 88 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 192 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5

Renault Clio (H7):
Halvljus, längd: 90 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 2/5

Skoda Fabia (H7/H7):
Halvljus, längd: 89 m.
Halvljus, bredd: 13 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 6 m.
Helljus, betyg: 1/5

Kommentarer

#1 • 2017-03-23 14:45
Raphael

I det här deltestet verkar ju Fabia vara rena mörkret medan C3 lyser upp tillvaron. :)

#2 • 2017-03-23 15:36
Tvärnit

Det här designade lysena är ju en katastrof trots allt prat om listigt uträknade reflektorer.
Två ficklampor fram typ Skoda och särskilt när ljus behövs som bäst, när det är svart och regnblött.

#3 • 2017-03-23 20:40
Axa

Håller med Milky.
Förresten är det någon bil som fått betyget 5 och 5 i ViB?

#5 • 2017-03-23 22:28
Vidstige

Tydligen är ljus inget Vi bilägare prioriterar då ju Fabia vann hela testet som bästa bil. Obegripligt.

#6 • 2017-03-23 23:33
Axa

Enannan
Tack. De fick alltså maxpoäng i både hel och halvljus?

#7 • 2017-03-24 10:11
EnannanRobban

Axa, helljus på både S90 och Astra, samt på E-klass också. 4/5 på halvljus på alla tre.

#8 • 2017-03-24 19:46
Axa

Enannan
Ok. Inte riktigt full pott men nära.
Hoppas biltillverkarna satsar lite mer på belysningen framöver.

#9 • Uppdaterat: 2017-04-04 17:29
Hans Berglund

Flera tillverkare testar bilar vintertid i Norrbotten, Vw,MB.BMW,medflera och när man möter eller blir omkörda av testbilskaravanerna vad har dom på taket jo en båge med minst 3 stora e-ljus, alltså deras eget ljus räcker inte till för testförarna,det har pågått mint 15 år och ljuset är fortfarande för dåligt till fartrsurserna,där i inlandet existerar inga fartkameror,så det är ganska mycket moms på 100 gränsen på E45

#a • 2017-03-23 19:03
milkylainen

Pinsamma halvljus, ännu mer pinsamma helljus.
År 2017, vi har säkerhetssystem "up the ying yang", men ser inte ett skit av vägen när det är mörkt.
Snacka om att koncentrera sig på fel saker...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.