Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Publicerad 15 februari 2018 (uppdaterad 15 februari 2018)
Matrix-systemet imponerar både i statiska mätningar och verklig körning. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Opel har något vassare lyse vid vår statiska mätning som visar bästa räckvidd. Men Insignias matrix-system imponerar också genom anpassning av ljuskäglan vid olika situationer, exempelvis vid stadskörning. Audi och VW har också ett LED-ljus med god ljustemperatur, Passat med något kortare och smalare helljus. Längst och bredast har Insignia.

Audi A4 Allroad (LED):
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5

Opel Insignia Country Tourer (LED):
Halvljus, längd: 86 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 212 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5

Volkswagen Passat Alltrack (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 183 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

 

Kommentarer

#1 • 2018-02-15 14:05
mso 1000

Ja förstår inte men dom extra metrarna behövs väl då det inte finns spolning av strålkastarglaset.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-15 17:05
Peugo

Bedrövligt dåliga ljus nuförtiden!?
Insignias matrix-system är för jävligt ifall du kör framför för ljuset ändras hela tiden! Svepande Xenon var ju mycket bättre för rörelsen var mjuk, tillämpningen med LED är från stenåldern...

#3 • 2018-02-15 17:48
Axa

Å så undrar folk varför man sätter dit extraljus...

#4 • 2018-02-15 17:52
Highlander

Opel som vinnare också i belysningsronden. Från testet:

" Opel, vars adaptiva strålkastarsken på helljus kan kännas ovant till en början men snart nästan blir ett beroende. I exempelvis stadstrafik på mörka gator byggs ljusbilden upp med ett brett sken som särskilt lyser upp trottoarerna på båda sidor. Inte dumt när så många (alltför många!) knallar omkring i vintermörkret utan reflexer, eller när snabbcyklister plötsligt korsar stadsgatorna utan att vara upplysta ett smack. Någon bländningsrisk med Opels system verkar inte föreligga, vi möttes inte av ett enda helljusblink från mötande trafik under testperioden "

#5 • 2018-02-15 18:02
N-iklas

Jaså peugo bor på ett ställe där han har en ny insigina efter sig hela tiden, väldigt vad bra den måste sälja där då...
Annars så fungerar det så att den som kör framför inte märker något då belysningen till höger inte ändrar sig och bilen framför är endast belyst till stötfångarhöjd, den som åker i bilen framför får inget ljus som blinkar i nacken som på vanliga bilar med det eviga bländandet mellan hel och halvljus.

#6 • 2018-02-15 19:19
Rikard

Märkligt att bilar av den kalibern och senaste tekniken inte presterar 5or i betyg.

#7 • 2018-02-15 19:23
Peugo

N-iklas, kom igen! Opel har ju haft det där systemet redan tidigare i bruk. :)
Ifall du inte har erfarenhet av saken så bör du skola dej i ämnet och inte försöka hitta på egna ekvationer som inte stämmer.

#8 • 2018-02-15 19:36
Highlander

Kan i och för sig förstå att man kan bli irriterad om man hamnar i det läget att man själv bara kan köra med halvljus, och sedan får en Opel bakom som kan köra med konstant helljus och på så vis lyser längre fram än det egna lyset. Fast då är det väl mest brister i det egna lyset man ska bli irriterad på.

#9 • 2018-02-15 21:20
N-iklas

Nej det stämmer inte alls, dessa matrixlampor kom ju på Astra först och det var första versionen och de som nu sitter på denna Insignia fungerar ännu mycket smidigare och exaktare genom fördubblad kapacitet.
Så talar man om den har bilen så kan man inte hänvisa till någon annan bil eftersom det inte är samma.

#a • Uppdaterat: 2018-02-15 21:33
N-iklas

Nils Svärd 2018-01-11 08:59
Gällande ljusbetyget på långtest-Opeln så misstänker vi att ljuset är feljusterat från fabrik på vårt exemplar – något vi ser allt oftare på moderna LED-ljus. Tidigare mätningar av nya Insignia har presterat bättre än så här. Dock var det inte helt lätt att justera Opels Matrix-LED utan vi väntar fortfarande på rätt verktyg. Vi kommer dock att presentera en ny mätning när ljusjusteringen är gjord. Förövrigt krävde även LED-ljuset på Skoda Karoq en korrigering från fabriken, men det var betydligt lättare och gjordes direkt i ljuslabbet.

Värt att notera är att vi anger och betygsätter ljusbilden för 3 lux, även om själva ljuset strålar längre än så. Helljusets angivna bredd i testerna är 3 lux vid 150 m.

Mycket riktigt är det klurigt med moderna LED-ljus som anpassas skenet efter terräng. Vi mäter dess grundinställning och inte eventuella stads- eller motorvägslägen. Vi har försökt få hjälp av generalagenterna till att även mäta andra ljus-program men det verkar vara svårt att få fram utan att bilen kör ute på vägen.
//Nils Svärd, Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.