Nästa artikel
Vintertest: Trygg, komfortabel allrounder
Långtest

Vintertest: Trygg, komfortabel allrounder

Publicerad 17 mars 2016
Opel Astra hamnade på andra plats i 2016 års vinterbilstest av långteststallet.
Opel Astra hade konsekventa köregenskaper och bilen kändes tung och solid på ett positivt sätt.
Om någon bil i stallet är en grå eminens är det Opel. Nya Astra ser modern men knappast uppseendeväckande ut, de inre egenskaperna är desto mer mogna och uppskattades allt mer ju längre testveckan led.

Först och främst satt alla testförare oavsett längd mycket bra i bilen. Skön klädsel, tillräcklig stolsvärme, sittdynor med varierbar längd och lagom skålning bidrog. Även baksätet fick beröm. Det är rymligare än man kanske tror men den uppdragna fönsterlinjen är inte så kul för barn som vill se ut. Bagageutrymmet har förhållandevis stor volym men inredningen är ganska enkel. Golv som kan placeras i olika höjd saknas, liksom genomlastningslucka.

Köregenskaperna är mycket konsekventa och bilen känns trygg på alla underlag. Utan att på något sätt vara extrem i känsla, snabba reaktioner eller precision gör Astra helt enkelt som man vill i alla lägen. Understyrning finns knappt alls, när vi pressade bilarna uppför och nedför vår kvällsslinga gick det snarare att mana fram en känsla av bakhjulsdrift. Motorn är pigg för sin storlek och ”sportläget” ger en riktigt påtaglig kick i gensvaret. Jämfört med många tidigare Opel är växellådan betydligt mer lätthanterlig.

Över huvud taget fick bilen många positiva omdömen: ”Bilen känns tung och solid på ett positivt sätt.” ”Logiska menysystem som är enkla att sköta, enkla reglage, saklig stil och bra finish. Snygg jobbat, Opel!”
Låg ljudnivå är också ett plus. På en slinga med isbark/asfalt/packad snö som underlag mätte vi Opel till 68 dB kupébuller, samma som Audi. Toyota var tystast i detta moment, 67 dB, medan Subaru noterades för 70 och Mazda, med sitt tygtak, för 72.

Minuspunkter för Astra fanns också. Snö fastnade och packades ovanligt lätt i hjulen med obalans som följd. P-sensorerna fick ofta fnatt och ljöd i tid och otid, även när vi ”stängt av” dem. Nivåvarning för spolarvätskan saknas, plötsligt tog den bara slut.

Strålkastarna med sitt anpassningsbara sken, som bland annat ska medge permanent helljuskörning, fungerade mestadels väldigt bra men på resan hem skärmades skenet av på ett märkligt sätt med stora obelysta ytor runt framförvarande bil. När vi slog av helljuset och satte på halvljuset försvann enbart det ljus som lyste mot staketet vid vägbanan. Det kan ha varit temporärt och möjligen beroende på kylan eller varit en inställningsfråga. Strålkastarspolning saknas, inget större problem i den kyla vi upplevde men ett minus i alla fall.

Helheten är ändå övertygande, främst tack vare köregenskaperna och framkomligheten. I sammanräkningen blev Astra tvåa totalt.
Fakta Vintertestet 2016

Förutsättningarna för vintertestet av Vi Bilägares nya långtestbilar kunde inte ha varit bättre. På vägarna i Funäsdalen pendlade kvicksilvret mellan 15 och 35 minusgrader när bilarna sattes på prov under vecka 2 2016. Testmomenten innefattade bland annat mörkerkörning, väghållning i vinterföre, samt värmemätning i kupé och stol. Bilarna som testades var Audi A4, Mazda MX-5, Opel Astra, Subaru Levorg och Toyota Avensis.

Opel Astra

Plus: Trygga köregenskaper på alla slags vägar, strålkastare, rattvärme, bekväma stolar, bra baksäte.



Minus: Bakluckans lås frös, saknar genomlastningslucka och nivåindikator för spolarvätska.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-03-17 21:44
PREVIA

1-2 dB är den minsta skillnad i ljudnivå en människa kan uppfatta medans en skillnad i ljudnivå på 10 dB uppfattar vi som en halvering i ljudnivå. Så med en skillnad på bara 1 dB mellan två bilar så kan skillnaden i hur vi uppfattar olika frekvenser i ljudet göra större skillnad än själva uppmätta ljudnivån i bilarna.
Jag själv provkörde en ny Kia SUV med dieselmotor som jag uppfattar som mindre trevlig i ljudfrekvens än min tio år gamla SUV med bensinmotor, men det är svårare att byta ner sig ljudmässigt än att byta upp sig om man vill åka i tysta bilar.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-18 08:44
wacom59

Håller med Previa. Att slå sig för bröstet över 1dB är barnsligt, Det hörs inte! Hur en bil låter är viktigare. Förstår inte varför japanare skall in i varje tråd.....?
Ren db säger inget mer än nivån! Jämför borrmaskin 88dB men bra musik 91dB! Vilket är trevligast?
Jag tycker Opel fått till det riktigt bra, totalt sett och hoppas på ett lyft för dom. Förstår att i deras ekonomiska läge med att snåla på bagagemattor, genomlastning, lampspoling mm, men gillar det inte. Vill man göra ett gott intryck så behöver det inte vara premium, men bättre än så här.
Kan ändå tänka mig en som andrabil. ny lilla motorn 1.0 skulle passa perfekt.

#a • Uppdaterat: 2016-03-18 09:52
crylen

Ingen varning för låg spolarvätskenivå, vilken katastrof, kan de säljas såna bilar ? kanske bara två hjulsdriven också ! går bara köra på sommaren alltså. Helt otroligt vilka problem

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.