Bild
Nästa artikel
Termometrarna apterades på bestämda platser i testbilarna. Mätningarna av klimatanläggningarnas kylförmåga skedde var tredje minut.
Termometrarna apterades på bestämda platser i testbilarna. Mätningarna av klimatanläggningarnas kylförmåga skedde var tredje minut.

Test av klimatanläggningar i sommarvärmen – Tesla överraskar

Långtest

Sommarsolen innebär att det snabbt kan bli outhärdligt varmt i bilen. Vårt test av fem klimatanläggningar visar stora skillnader i hur effektiva och snabba de är.

Klimatanläggningens effektivitet betyder mycket för komfort och säkerhet. I det här testet har vi mätt Vi Bilägares fem långtestbilar, placerade tätt intill varandra, en solig dag med drygt 20 grader varmt.

Bilarna som ingår i testet är Tesla Model 3, Renault Clio, Mazda 3, Toyota Corolla och BMW 3-serie.

Tre sensorer med tillhörande termometrar placeras i kupén (i taket mellan framstolarna, på golvet höger fram, ett stycke upp på ryggstödet i baksätet) till Mazda, Renault och Tesla, medan kombibilarna BMW och Toyota får en extra i bagageutrymmet för att se om redaktionens fiktive hund Karo kan trivas.

Tesla varmast – men snart kallast

Efter en timme läses ett startvärde av. Tesla med sitt glastak sticker ut som klart varmast innan mätningarna börjar. Klimatanläggningarna arbetar sedan på autoläge med inställning på kallast möjliga luft.

Alla luftutsläpp är öppna och avläsningar sker var tredje minut under tolv minuter.

Tesla var effektivast, sedan blev det i stort sett dött lopp mellan de övriga fyra. BMW:s och Toyotas kurvor spretar dock en hel del, medan Mazdas och Renaults blev enhetliga.

Tesla ska ha ett extra plus för sitt ”dog mode”, en inställning som kyler kupén även när bilen är avstängd.

Test av klimatanläggningar i sommarvärmen – Tesla överraskar

BMW:s inställningsknappar mitt på panelen är små men anläggningen gör ett gott jobb. Endast i golvhöjd fram sticker 320d ut negativt, medan kurvorna vid huvud och baksäte faller brant. I bagageutrymmet kyls luften ungefär som i Toyota.

Test av klimatanläggningar i sommarvärmen – Tesla överraskar

Mazdas klimatvred är rejäla och enkla att hantera. Kurvorna för huvudhöjd fram och baksäte sammanfaller nästan exakt, helheten är också lik den för Renault Clio. Efter en snabb nedkylning i början planar temperatursänkningen snabbt ut.

Test av klimatanläggningar i sommarvärmen – Tesla överraskar

Clios reglage känns förtroendeingivande, de är av samma sort som i en del andra Renault och i Dacia Duster. Kupéluften kyls på nästan exakt samma sätt som i Mazda men kurvorna planar ut ännu snabbare. Tvåa i momentet, efter Tesla.

Test av klimatanläggningar i sommarvärmen – Tesla överraskar

Teslas anläggning ställs in på skärmen. Tempera-turvalet är lite fippligt, liksom val av luftfördelning. Föredömlig kapacitet, både i huvudhöjd och i baksätet faller temperaturen brant. Mätningen med stillastående bil slukade fem kilometers räckvidd.

Test av klimatanläggningar i sommarvärmen – Tesla överraskar

Toyotas hybridsystem styr bensinmotorns gång utom förarens kontroll. Den slår av/på fyra gånger under testet. Klimatanläggningen styr luften konstant till panelens utblås. Vid huvudet sjunker temperaturen inte så mycket. Tonade bakre sidorutor.

Klimatanläggningens effektivitet betyder mycket för komfort och säkerhet. I det här testet har vi mätt Vi Bilägares fem långtestbilar, placerade tätt intill varandra, en solig dag med drygt 20 grader varmt.

Bilarna som ingår i testet är Tesla Model 3, Renault Clio, Mazda 3, Toyota Corolla och BMW 3-serie.

Tre sensorer med tillhörande termometrar placeras i kupén (i taket mellan framstolarna, på golvet höger fram, ett stycke upp på ryggstödet i baksätet) till Mazda, Renault och Tesla, medan kombibilarna BMW och Toyota får en extra i bagageutrymmet för att se om redaktionens fiktive hund Karo kan trivas.

Tesla

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-06-26 08:24

Tesla effektivast? Kurvorna visar att Tesla är sämst i baksätet, även fast det är den bästa anläggningen är den uppenbart underdimensionerad för bilen.

#2
2020-06-26 09:21

Är det liknande som på Model S är jag inte förvånad, har inte haft någon bil innan med varken så snabb värme eller kyla.

#3
2020-06-26 09:33

En fördel till med elbilar är att om man t ex sitter och väntar på någon man ska hämta kan man ha värme/kyla i gång utan att bryta mot tomgångsförbudet. Vintertid är det skönt med varmluft efter 100 meter när man gör en oplanerad kallstart. På tal om kallstart, man behöver inte accelerera sakta i väntan på att en avgasmotor och oljan ska komma upp i driftstemperatur.

#4
2020-06-26 09:54

Vore intressant att veta i vilket läge Toyotan kördes, är den i ECO läge så ger den lägre effekt än i NORMAL, har VIB koll på det eftersom ni inget skriver?

#5
2020-06-26 11:08

Är det fel på Toyota's AC anläggning? Min Skoda Octavia har bättre kyla och spridning än den nyare Golfen jag också har.

#6
2020-06-26 12:07

Hur hade ni klimatanläggningen inställd då på Toyota Corolla, det skulle vara intressant att veta. På frugans kyler den utmärkt i värmen. En Corolla med 2,0liters hybrid motorn.

#7
2020-06-28 09:30

Nä ViB, detta är inte ett godkänt test eftersom Toyotan inte var bäst utan t o m slogs av en fransk bil. Eller....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.