Bild
Nästa artikel
Plus och minus med långtestbilarna: Buller, buggfest och småbilar som överraskar

Plus och minus med långtestbilarna: Buller, buggfest och småbilar som överraskar

Långtest

Det är dags för förarbyte i våra långtestbilar. Förarna klagar på irriterande buggar och hög bullernivå, men hittar också några dolda pärlor.

Vi Bilägares långtest rullar vidare. Under ett år kör vi fem nya bilar för att ta reda på hur de klarar av vardagslivet. Du kan läsa mer om årets långteststall här.

Det har blivit dags för bilbyte och alla långtestbilar ska få en ny förare. I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast fick alla förare nämna fem fördelar och fem nackdelar med bilen de kört. Du kan läsa sammanfattningen här nedan eller lyssna på avsnittet ovan.

Plus och minus med långtestbilarna: Buller, buggfest och småbilar som överraskar

Honda Jazz Crosstar 1,5 Executive e-CVT Hybrid

Plus: Inga buggar. Jag körde Volkswagen ID 3 tidigare och Hondan har varit felfri. En gång ställde klockan om sig en timme när jag startade, men den rättade till sig själv tack vare Apple Carplay.

Plus: Sushilådan. Ett himla trevligt förvaringsutrymme ovanför handskfacket så man slipper få luckan i knät när man öppnar. 

Plus: Mugghållarna. De står snett framför föraren och passageraren. Dessutom är de placerade framför luftutblåset så på sommaren blir flaskan kyld. På vintern är det inte lika kul med varmluft…

Plus: Mjuk gång. Åkkomforten är bra med härlig fjädring.

Plus: Magic Seats. Det får plats mycket last när baksätet är uppfällt som en biostol.

”Det får plats mycket last när baksätet är uppfällt som en biostol”

Minus: Rattvärmen. Det finns ingen rattvärme i Jazz Crosstar, däremot i vanliga Jazz. Det är konstigt. Den som väljer bort Crosstar till förmån för en lågbyggd Jazz sparar pengar och får rattvärme.

Minus: Strålkastarna. De är inte bra – de är som stearinljus, och ljusinställningen stör jag mig mycket på. Vrider jag om från autoläget till halvljus så varnar och plingar den när man stiger ur. Det har jag klagat på tidigare i Toyota Corolla. Kan jag inte bara få ha halvljus utan att den klagar?

Minus: Ljudet. Drivlinan ger ifrån sig ett ”dammsugarylande”, och nej – det är inte min körning det är fel på. Ibland måste man gasa på för att köra om och det blir ett plågat vrål. Jag tycker synd om motorn.

Minus: Farthållaren. Den fungerar inte särskilt bra, den vill inte fungera alls ibland, knapparna är otydliga och den stänger av sig utan anledning och utan att säga till. Dessutom är den ryckig, ojämn och velig.

Minus: Den är smal. Baksätet är trångt så det är inte så kul att åka där bak. Med två personer i baksätet går det inte att fälla ned mittarmstödet.

Maria Dahlin

Plus och minus med långtestbilarna: Buller, buggfest och småbilar som överraskar

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic 

Plus: Helljuset. Det är alldeles fantastiskt. I vårt ljustest når helljuset nästan 250 meter med 40 meters bredd. Man ska vara bra skumögd om man inte trivs i mörkerkörning med den här bilen.

Plus: Stenhårda stolar. Typiskt Mercedes, som en välbäddad säng på ett militärlogement. I början tänker man att det inte går att sitta på dem, men ju längre man kör desto bättre blir stolarna. Det finns en missuppfattning att bilstolar ska vara mjuka. Ju hårdare stolar, desto bättre, tycker jag.

Plus: Backkameran. Den är jättebra med föredömlig bild. Den bästa backkamera jag stött på hittills.

Plus: Infotainmentsystemet. Jag gillar styrplattan mellan stolarna som reagerar på ett tydligt sätt till skillnad från Lexus där samma lösning är helt värdelös. Dessutom finns ett litet stöd för handleden.

Plus: Växelväljaren. Den lilla pinnen till höger om ratten är bilvärldens bästa automatväxelväljare.

”Det knarrade väldigt i dörrarna i början men nu har det tystnat”

Minus: Byggkvaliteten. Det knarrade väldigt i dörrarna i början men nu har det tystnat. Men dörrpanelerna är billigt gjorda och flexar jättemycket. Det är inte så mycket Mercedeskänsla i interiören.

Minus: Fjädringskomforten. Jag åkte med en av mina söner som frågade vad vi gjort med bilen?! Den har inget vidare bra fjädringsregister. Komforten är dålig och kanske är det för att den väger nästan två ton trots att den bygger på samma chassi som A-klass. Bilen gillar inte stötar och farthinder i låg fart. Det är lite traktorkänsla – som en Dacia Duster i lyxformat.

Minus: Växellådan. Den är seg och hänger kvar kvarter efter kvarter på fel växel. Och ska man ta en lucka i trafiken i en korsning måste man vänta.

Minus: Mercedeskänslan. Det är inte alls lika mycket Mercedeskänsla som i andra och dyrare modeller.

Minus: Motorn. Effekten räcker till i de flesta fall men inte riktigt när man ska köra om på landsväg med last i bilen. Vi har även haft ett motorfel som gjorde att bilen inte kunde köras i mer än 70 km/tim, och det tog 26 sekunder att ta sig dit. Det var luftmassemätaren som gått sönder.

Calle Carlquist

Plus och minus med långtestbilarna: Buller, buggfest och småbilar som överraskar

Seat Leon ST 1,4 e-Hybrid 204 DSG6 FR

Plus: Bra utrymmen. Det är en rejäl kombi med gott om plats trots att den inte är jättelång.

Plus: Sittkomfort. Jag sitter förträffligt bra i den skålade stolen. Jag gillar den skarpt.

Plus: Hybriddrivlinan. Den är riktigt välfungerande. Elmotorn är inne och hjälper till en hel del så fort batteriet har ström. I många fall tar elmotorn hand om accelerationen. Den går riktigt snålt, när det finns ström i batteriet.

Plus: Strålkastare. Riktigt bra helljus, det märkte jag under vårt däcktest när vi åkte till och från hotellet i bäckmörker.

Plus: Prestandan. Den här bilen är riktigt snabb om man vill med bra bottentryck och känns som en liten V6-motor.

”En rejäl kombi med gott om plats trots att den inte är jättelång”

Minus: Köregenskaperna. Den går dåligt på vinterväg. Vi har bytt till sommardäck, och då blir det mycket bättre, men med vinterdäck gick den som en skadeskjuten kråka, den ålar fram och tillbaka över vägbanan, den går oroligt och hittar aldrig ett lugn. Spårkänslig så in i Norden. Fyrhjulsinställning hjälpte, men inte så mycket.

Minus: Menysystemet. Inte precis något under av pedagogik. Det är verkligen vidrigt. Små ikoner, ingen ordning, helt ologiskt uppbyggt. Att sätta på stolsvärmen tar till exempel enormt lång tid. Helt värdelöst. Dessutom nollställer den min körprofil vid var tionde körning ungefär.

Minus: Klimatanläggningen. Den får plötsligt frispel och kan dra på full värme, eller inte värma alls. Mycket märkligt beteende. På två av tre långresor har vi åkt med nedhissade rutor för att kyla kupén.

Minus: Fjärrnyckeln. Den fungerar bara ibland och nollställer vissa inställningar när den vill. Bilen kan få för sig att tända upp bakljusen utan anledning, och utan att nyckeln ens är i närheten.

Minus: Ingen uppdatering. Vi har försökt få in bilen på verkstad för att rätta till buggarna, men det finns ingen uppdatering från Seat som löser detta. 

Anders Helgesson

Plus och minus med långtestbilarna: Buller, buggfest och småbilar som överraskar

Toyota Yaris 1,5 Hybrid Style

Plus: Köregenskaperna. Den är riktigt kul! Smidig och enkel att köra. Passar som handen i handsken i centrala Stockholm. Svarar snabbt på gaspådrag dessutom. En trivsam karaktär.

Plus: Pigg på eldrift. När den rullar på el har den faktiskt 80 hk och 141 Nm. Med låg tjänstevikt är den riktigt kvickt vid rödljusen även utan bensinmotor. 

Plus: Trevlig bensinmotor. Den trecylindriga motorn är helt fjärran från tidigare fyrcylindriga motorer i andra Toyotahybrider. Det låter mycket roligare när motorn är igång.

Plus: Framstolarna. Vår testbil har utrustningsnivån Style ocha jag sitter väldigt bra i framstolarna.

Plus: Fjädringen. Väldigt bra anpassad för stadskörning med trottoarkanter och annat. Många andra småbilar är stötiga och styva i låg fart.

”Herregud vad det bullrar”

Minus: Vägbuller. I vintertestet gick den ganska tyst med vinterdäck. Sommardäcken är styvare och herregud vad det bullrar. Det blir en naturlig hastighetsbegränsning på 80–90 km/tim, fortare än så vill man inte köra.

Minus: Förbrukningen. Den går väldigt mycket på el och stänger gärna av bensinmotorn, även i högre fart. Men ändå drar den ganska mycket bensin. Ligger man i jämn fart på landsväg blir förbrukningen låg, men på motorväg eller i ryckigare trafikmiljö i stan drar den omkring 5 l/100 km. Den borde vara snålare.

Minus: Baksätet. Ett gigantiskt kliv tillbaka jämfört med föregångaren. Den hade mycket mer plats i baksätet även för större ungdomar. Småbilar är inte familjebilar på samma sätt som större bilar men man kan ändå behöva skjutsa barn i vardagen. Dörröppningen bak är otroligt liten. Bara att få in en framåtvänd barnstol är ett projekt.

Minus: Dörrklangen. Detta är verkligen en plåtburk. Det tjongar rejält när man slänger igen dörrarna. Den kostar ändå 225 000 kr så dörrtjonget borde vara lite bättre.

Minus: Belysningen. Det är mörkt i baksätet som saknar lampa och det är ganska mörkt även fram. Det är till och med svårt att hitta dörrhandtaget ibland.

Nils Svärd

Plus och minus med långtestbilarna: Buller, buggfest och småbilar som överraskar

Volkswagen ID.3 Tech 58 kWh 204 hk

Plus: Lättkörd. Det är så enkelt att bara sätta sig bakom ratten och köra iväg. Det behövs ingen startknapp eller liknande. Det är nästan som att den kör av sig själv.

Plus: Rymlig. Den andas verligen ”rymlighet”, framför allt på grund av att växelväljaren flyttat upp från mittkonsolen till bakom ratten. Hela mittkonsolen är en orgie av smidiga och lättanvända fack. Härligt också med trådlös laddning av mobilen.

Plus: Laddningen. Laddluckan sitter bra och är smidig att komma åt. Batterinivån syns tydligt längs ljuslisten på ovansidan av instrumentpanelen som även syns tydligt från utsidan.

Plus: Ljudanläggningen. Jag tycker det är trevligt med en bra stereo i bilen, särskilt under jobbpendlingen.

Plus: Vändcirkeln. Eftersom elmotorn sitter bak kan styrvinkeln bli extremt snäv. Man är inte van vid hur mycket man kan svänga, även efter att man tycker att det borde vara färdigvridet på ratten.

”Det har verkligen varit en mardrömsstart för vår ID 3”

Minus: Buggfest. Det har verkligen varit en mardrömsstart för vår ID 3. Det finns så många fördelar med elbilar som överskuggas av buggarna. VW borde ha sett till att alla funktioner innan den lanserades. Bilen är uppdaterad till version 2.1 som löst flera jobbiga buggar, men det tog tre dagar på verkstad. Dessutom nollställs serviceindikatorn. I sämsta fall passerar man sista servicedatum och då förfaller bilens garanti.

Minus: Rattvärme. Jag är inget fan av rattvärme men en bugg innebär att rattvärmen nu alltid sätts på när bilen startas. Det är irriterande att det sitter en massa ingenjörer som glömt att rattvärmen aktiveras automatiskt.

Minus: Breda stolpar. Jag sitter som en uggla och försöker luta mig fram för att titta på olika sidor av de breda och delade A-stolparna. Hemma hos mig finns några stora cykelövergångsställen där cyklister svischar förbi hur fort som helst. Jag får verkligen kolla noga att det inte gömmer sig en cykel bakom stolpen.

Minus: Krånglig mjukvara. Jag bad min fru i passagerarstolen att sätta på radion. Hon fick fem minuter på sig, och alla i bilen skrattade. Men det var helt omöjligt för henne som är en helt normalt bilkunnig person. Det bevisar hur krångliga menyerna är.

Minus: Förbrukningen. Den ligger på 21,3 kWh/100 km mot utlovade 15,9. När elen är så billig kanske det inte gör så mycket, men förbrukningen är långt över den utlovade.

Klas Skarin


Läs också: Årets bästa långtestbil: Här är testförarnas tydliga favorit

Vi Bilägares långtest rullar vidare. Under ett år kör vi fem nya bilar för att ta reda på hur de klarar av vardagslivet. Du kan läsa mer om årets långteststall här.

Det har blivit dags för bilbyte och alla långtestbilar ska få en ny förare. I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast fick alla förare nämna fem fördelar och fem nackdelar med bilen de kört. Du kan läsa sammanfattningen här nedan eller lyssna på avsnittet ovan.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.