Nästa artikel
Opel Ampera – endast för behöriga
Långtest

Opel Ampera – endast för behöriga

Publicerad 28 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ampera är inte en bil för vilken mekaniker som helst! Jag förstår att hybridtekniken ställer krav på teknikernas utbildning men för konsumenten blir det konsekvenser.

Den första plåtverkstaden som skulle laga vår påkörda bil upptäckte i sista stund att den inte hade behörighet att jobba med Amperan. Nu har vi i alla fall hittat en behörig verkstad och lämnat in bilen. Men då misslyckas reservdelshanteringen och en beställd ny bakre stötfångare hamnar på drift någonstans i Europa istället för i Kista som det var tänkt.

Jag har också försökt boka tid för årlig service men inte heller att hitta en behörig serviceverkstad verkar bli så lätt.

Har Opel snålat på utbildningen av sina mekaniker?

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Ampera

Modell: Opel Ampera
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 456 800 kr
Aktuell körsträcka: 4 381 mil
Förbrukning (dek.): 1,2 l /100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-28 08:44
Claes T (ej verifierad)

De är kluriga tyskarna. Snart byggs väl en mur också så att konsumenterna enbart kan inhandla tyska bilar. Så var det ju för bara några få decennier sedan.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-28 11:50
trasten

Opel har alltid varit snåla med kurser!

#3 • Uppdaterat: 2013-12-28 12:59
Hackenbush

Jaha då är ju inte denna bilen för oss vanliga människor om det skall vara svårt att få service gjord, och man kan ju inte göra den själv heller.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-28 14:32
N-iklas

Opel har faktiskt ingenting med saken att göra.

Organisationen av verkstäder och återförsäljare är mycket slappt och odisciplinerat utformad.

Den enskilda försäljaren och verkstaden väljer själva vad de vill satsa på, prioritera och vilken nivå de ska lägga sig på.

Generalagenten har inget maktmedel eller inflytande alls utan kan bara utfärda rekommendationer och riktlinjer och erbjuda tillgång.

Opel kan på samma sätt inte göra mer än att släppa ut material och göra saker och ting tillgängliga men om en chef hos en lokal försäljare eller verkstad inte tycker det är viktigt så faller alltsammans på en enda persons beslut hos ”Nilssons bil” eller liknande.

De enda verkstäder och försäljare Opel har något direkt inflytande över är de tyska.
Och ser man på hur försäljningen sköts i Tyskland är det som natt och dag i jämförelse med anda ställen.

Denna dåliga och slappa organisation som skapats av GM och Saab är ett av problemen och en stor orsak till dålig försäljning eftersom kunden får arbeta med att själv engagera sig och själv skaffa kunskaper om han vill ha ett förstklassigt arbete utfört.

Dessutom finns ingen ren Opelförsäljare kvar utan alla säljer upp till 5 andra bilmärken också vilket leder till kraftig splittring av uppmärksamhet och fokus och öppnar upp för slarv och nonchalans.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-28 18:58
quattron

Kluriga tyskar??? Av alla egendomliga inlägg man läst här så.....
Baserat på vad N-iklas skriver så hoppas man ju att generalagenten tar sig ordentligt i kragen nu när GM verkar satsa på Opel, annars kommer märket att fortsätta att spela en biroll i Sverige, och det är i så fall inte bilens fel.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-28 21:26
Gäst (ej verifierad)

Bilen är riktigt kompetent och verkligen en av de bästa man kan välja om man värnar om sin miljöimage. Den har ju också en verkligt låg förbrukning till skillnad mot en del andra som inte lever upp till sina enbart teoretiska siffror.

Problemet är att det är en Opel. Hade det suttit fyra ringar eller ett propellermärke i fronten hade den sålt betydligt bättre, även om då priset varit 100tkr mer. Så "dumma" är de flesta...Jag gillar den iaf.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-29 11:51
Claes T (ej verifierad)

Instämmer som alltid med liefer och Shogun!
Gillar dock designiden på bilen, den ser ut som min gamle mors gamle dovetvål.

#8 • Uppdaterat: 2013-12-29 20:42
trasten

Det är i förlängningen upp till Opel att ställa krav på återförsäljarna att utbilda sin personal. Andra märken kan ställa krav på sina återförsäljare, då borde även Opel kunna göra det. Att skylla på Saab är bara patetiskt eftersom dom varit borta i flera år. Borde man inte ha hunnit utbilda folk på Ampera under den tiden??

#9 • Uppdaterat: 2013-12-30 12:36
N-iklas

Tesla har bevisat att om man prioriterar utrymmen framför säkerhet så får det följder.

Vid upprepade tillfällen har rymliga Tesla brunnit i trafiken efter obetydliga olyckor eftersom batterierna sitter placerade på ett utsatt ställe.

Ingen Ampera eller Volt har brunnit i trafik på vägen.
Anledningen är dels att man i tekniken prioriterat säkerhet och kvalitet före prestanda och dels för att man offrat en plats i baksätet för att få en krocksäker placering av batterierna.

#a • Uppdaterat: 2013-12-30 12:48
N-iklas

Och ställa krav kan man ju, men vad gör du om återförsäljaren skrattat dig rakt upp i ansiktet och säger att dom skiter i dina krav därför att de säljer många andra bilmärken och passar det inte kan ni be någon annan sälja.

Om man sa upp avtalet med 60 % av samtliga återförsäljare vad händer då?

Ett bilmärke med låg försäljning har inget maktmedel att ställa krav med om återförsäljarna klarar sig utan det märket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.