Nästa artikel
Opel Ampera – endast för behöriga
Långtest

Opel Ampera – endast för behöriga

Publicerad 28 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ampera är inte en bil för vilken mekaniker som helst! Jag förstår att hybridtekniken ställer krav på teknikernas utbildning men för konsumenten blir det konsekvenser.

Den första plåtverkstaden som skulle laga vår påkörda bil upptäckte i sista stund att den inte hade behörighet att jobba med Amperan. Nu har vi i alla fall hittat en behörig verkstad och lämnat in bilen. Men då misslyckas reservdelshanteringen och en beställd ny bakre stötfångare hamnar på drift någonstans i Europa istället för i Kista som det var tänkt.

Jag har också försökt boka tid för årlig service men inte heller att hitta en behörig serviceverkstad verkar bli så lätt.

Har Opel snålat på utbildningen av sina mekaniker?

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Ampera

Modell: Opel Ampera

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 456 800 kr

Aktuell körsträcka: 4 381 mil

Förbrukning (dek.): 1,2 l /100 km

Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Ford C-Max, 2011

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-12-29 20:42
trasten

Det är i förlängningen upp till Opel att ställa krav på återförsäljarna att utbilda sin personal. Andra märken kan ställa krav på sina återförsäljare, då borde även Opel kunna göra det. Att skylla på Saab är bara patetiskt eftersom dom varit borta i flera år. Borde man inte ha hunnit utbilda folk på Ampera under den tiden??

#9 • Uppdaterat: 2013-12-30 12:36
N-iklas

Tesla har bevisat att om man prioriterar utrymmen framför säkerhet så får det följder.

Vid upprepade tillfällen har rymliga Tesla brunnit i trafiken efter obetydliga olyckor eftersom batterierna sitter placerade på ett utsatt ställe.

Ingen Ampera eller Volt har brunnit i trafik på vägen.
Anledningen är dels att man i tekniken prioriterat säkerhet och kvalitet före prestanda och dels för att man offrat en plats i baksätet för att få en krocksäker placering av batterierna.

#a • Uppdaterat: 2013-12-30 12:48
N-iklas

Och ställa krav kan man ju, men vad gör du om återförsäljaren skrattat dig rakt upp i ansiktet och säger att dom skiter i dina krav därför att de säljer många andra bilmärken och passar det inte kan ni be någon annan sälja.

Om man sa upp avtalet med 60 % av samtliga återförsäljare vad händer då?

Ett bilmärke med låg försäljning har inget maktmedel att ställa krav med om återförsäljarna klarar sig utan det märket.