Nästa artikel
Nya långtestbilar 2023: Mazda CX-60
Långtest

Nya långtestbilar 2023: Mazda CX-60

Publicerad 4 januari 2023 (uppdaterad 21 februari 2023)
En stor laddhybridsuv står på tur när Vi Bilägares långteststall 2023 presenteras.

Vi Bilägare presenterar nu fem nya långtestbilar som ska granskas under 2023. Det här är en av de fem bilarna som ska långtestas under året. Läs mer om alla bilarna här.


Med Mazda CX-60 går det käpprätt uppåt, när det gäller pris såväl som yttermått i Vi Bilägares långteststall 2023. Med hög kaross, fyrhjulsdrift, 327 hk och en tjänstevikt en god bit över två ton hade årets största testbil kunnat bli ett klimathot alldeles på egen hand.

Laddhybridteknik med ett ovanligt stort litiumjonbatteri på 17,8 kWh räddar situationen. CX-60 ska gå upp till 63 kilometer på enbart el, vilket räcker för många vardagskörningar. Enligt bränsledeklarationens sätt att räkna förbrukar den stora Mazdan bara en fjärdedel av den soppa som lilla Fabia slickar i sig per mil. Här blir det förstås extra intressant att se slutresultatet efter ett års användning. Hur mycket har vi lyckats köra på el och vilken förbrukning blir slutresultatet med våra testförares användningsmönster? 

Mazda CX-60 har något som får det att vattnas i munnen på de som kör hästtransport, stor husvagn eller oligarkstor fritidsbåt – dragvikten är hela 2,5 ton. Långtestbilen är förstås försedd med krok. 

Mazda CX-60 PHEV Exclusive

GRUNDPRIS: 517 500 kr. 

Tillval: Driver assistance pack 17 900 kr, avtagbar dragkrok 14 000 kr, lastbågar 3 120 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 20 000 kr.

TESTBILENS PRIS/skatt: 572 520/360 kr.

GARANTIER: 3+7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans 3 år, 8 års batterigaranti.

MÅTT: L 475/B 189/H 169 cm. 

Tj.vikt/maxlast/släp: 2 146/521/2 500 kg.

MOTOR: Bensin, längsmonterad 4-cylindrig. Volym 2 488 cm3. Max effekt 191 hk (141 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 261 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor max effekt 179 hk (129 kW), max vridmoment 270 Nm. Systemeffekt 327 hk (241 kW). Systemvridmoment 500 Nm. Litiumjonatteri 17,8 kWh. 

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 

Deklarerad Räckvidd EL: 63 km.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,5 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 33 g/km. 

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 5,8 s (fabriksuppgifter).

EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/3.

VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 4.

2023 års långtest

Molnen hopar sig över långteststallet 2023. Klarar våra fem nya springare att bära oss genom klimatkollaps, inflation, elbrist, rusande drivmedelspriser, halvledarkris och rysskrig?

Förarbetet inför 2023 års långtest liknade inget annat. Vi var förstås medvetna om bilbranschens svårigheter att leverera bilar på grund av brist på vitala komponenter, störningar till följd av Covidpandemin och när den väl började lätta anföll Ryssland Ukraina. Vi började sondera terrängen och diskutera kandidater redan innan vintern 2021/2022 släppt sitt grepp. Trots det var det på gärdsgården att vi hann få in alla bilarna i tid.

Elektrifieringen av den svenska vagnparken accelererar. Under 2022 var mer än hälften av de sålda nya bilarna elbilar eller laddhybrider. Därför valde vi att i år inkludera representanter från bägge dessa grupper.

Förbränningsmotorn är dock inte död. Det är långt kvar innan det finns laddningsmöjligheter som räcker för alla. Vissa använder sin bil på ett sådant sätt att det inte går att köra elbil men viktigast är kanske att elektrifieringen fortfarande gör bilarna mycket dyrare i inköp. Än mer så sedan staten beslutat att dra in den klimatbonus som tidigare kommit de extra miljövänliga bilarna till del.

Man kan tro att det inte är värt mödan att testa sprillans nya bilar på det sätt vi gör. Nya bilar fungerar väl utan problem? Efter 35 års långtestverksamhet måste vi säga: tyvärr inte! Historien visar att de exemplar som klarar sig igenom 4 000 mil utan extra verkstadsbesök förutom service är lätt räknade.

Att leva med en bil under längre tidsperiod avslöjar egenskaper som spekulanten kanske inte alltid ser vid en kort provtur hos bilhandlaren. Långtestet ger också en viktig bild av hur väl märkets återförsäljare och verkstäder fungerar. Därför trotsar vi nu allt det dystra och drar igång 2023 års långtest – häng med!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.