Bild
Nästa artikel
Tesla Model 3 har extremt bra andrahandsvärde. Men om bara två år kan läget vara ett annat, enligt vår expert.
Tesla Model 3 har extremt bra andrahandsvärde. Men om bara två år kan läget vara ett annat, enligt vår expert.

Långtestet avslöjar: Så mycket kostar bilarna – egentligen

Långtest

Vi Bilägares unika långtest innebär att vi köper in fem bilar varje år – och utsätter dem för tuffa tester. Trots att Tesla Model 3 är 150 000 kr dyrare än dieselbilen BMW 3-serie blir elbilen billigare att äga.

2020 består Vi Bilägares långteststall av Renault Clio, Mazda 3, BMW 3-serie, Toyota Corolla och Tesla Model 3 – alltså två bensinare, en diesel, en hybrid och en elbil. 

Med intåget av laddbilar blir ägarkalkylen inte lika linjär som tidigare. Totalkostnaden varierar allt mer beroende på körsträcka/tid för olika drivmedel.

Därför redovisar vi numera både den den faktiska totalkostnaden för långteståret, uträknat på 4 000 mil samt kompletterar med ett teoretiskt ägande för 3 år/6 000 mil – baserat på våra egna erfarenheter under ägandet.

Under 2020 har vår elbil Tesla Model 3 varit billigast att äga. Servicefri, låga elkostnader och hög efterfrågan på begagnatmarknaden håller totalkostnaden nere trots högt inköpspris.

Men om två år, när elbilsutbudet mognat, är det inte säkert att en sedanmodell likt Model 3 är lika eftertraktad. Vid en ägartid av 3 år/6 000 mil ligger Teslans prisbild modellen i fatet och den riskerar att förlora mest i värde räknat i rena kronor.

På längre sikt ser vi att de billigare bilarna från Mazda, Toyota och Renault ger den mest förmånliga totalkalylen. Högt pris och dyr skatt gör BMW 320d dyrast i drift i båda våra räkneexempel.

*Efter miljöbonus. **Inkl. laddavgifter. ***Fri service i 4 000 mil/3 år. ****Inget servicekrav. ****Inkl. hjulinställning à 2 616. (1) Enlig Autovista Inter-Globals värdering basert från Vi Bilägares inköpspris. (2) Folksam bilförsäkring, körsträcka 2 000 mil, i stad typ Västerås. (3) En uppsättning ContiVikingContact7 på alufälg. (4) Baserat på det snittpris långtestslaget betalat för blyfri 95, diesel och el under året. Priserna är 14:43 kr/l (95) , 14:41 kr/l (D) respektive 1,53 kr/kWh.
*Efter miljöbonus. **Inkl. laddavgifter. ***Fri service i 4 000 mil/3 år. ****Inget servicekrav. ****Inkl. hjulinställning à 2 616. (1) Enlig Autovista Inter-Globals värdering basert från Vi Bilägares inköpspris. (2) Folksam bilförsäkring, körsträcka 2 000 mil, i stad typ Västerås. (3) En uppsättning ContiVikingContact7 på alufälg. (4) Baserat på det snittpris långtestslaget betalat för blyfri 95, diesel och el under året. Priserna är 14:43 kr/l (95) , 14:41 kr/l (D) respektive 1,53 kr/kWh.
Värdeminskning: Lullull faller tungt

Värdeminskningen är en dold utgift som inte visar sig förrän det är dags att sälja bilen.

En prognos på inbytesvärdet visar att det är relativt välutrustade Clio och Corolla som faller brantast under långtestårets 4 000 mil. Men de står sig bättre på lite längre sikt.

För BMW och Tesla är förhållandet omvänt. Där finns en hög betaljningsvilja för en ”ettåring”, men två år senare är läget ett annat. Basutrustade Mazda 3 förlorar relativt lite i både kronor och procent.

Andrahandsvärdet är beräknat av Autovista. Siffrorna anges i procent.

  Värdefall 1 år/4 000 mil Värdefall 3 år/6 000 mil
BMW 25 43
Mazda 25 35
Renault 46 54
Tesla 13 37
Toyota 34 39

Experten: Elbilar håller värdet – i 1–2 år

Vid ett bilköp är skatt, försäkring och delvis även förbrukning förutsägbara konstanter i ägarkalkylen. Desto svårare är det att bedömma värdefallet framåt i tiden.

Vi har låtit Autovista göra två analyser av långtestbilarnas attraktionskraft på begagnatmarknaden – dels hur stor del av värdet som är kvar nu vid långtestårets slut, dels hur värdet står sig över lite längre tid i 3 år och 6 000 mil. 

Införandet av ett bonus/malus-systemet där många modeller med förbränningsmotor betalar en straffskatt de första tre åren ger följdeffekter på begagnatmarknaden. Lätt begagnade bilar med bensin- eller dieselmotor går faktiskt mot ett något bättre andrahandsvärde än tidigare.

– Bonus/malus styr tjänstebilsåkarna att välja el- eller laddhybrid. Men eftersom skatten sjunker efter år tre kommer många begagnatköpare vara intresserade av diesel och fyrhjulsdrift även i framtiden, förklarar Johan Trus, professionell bilvärderare på Autovista.

Utbudet av elbilar är begränsat just nu och många går på export, vilket håller uppe prisbilden. Det är också Tesla Model 3 som behåller värdet bäst efter vår tid med bilen. Vid ett inbyte hos en handlare skulle vi få tillbaka hela 87 procent av nybilsvärdet! Så lite har ingen annan bil förlorat i värde tidigare. Men om bara två år till kan läget vara ett annat.

– Elbilar håller värdet bra de första 1–2 åren men sjunker sedan snabbare än bensin- och dieselmodeller när de är 3–4 år, berättar Trus.

– Under de kommande 2–3 åren kommer många nya elbilar i flera segment. Räckvidden kommer troligtvis att öka i takt med utvecklingen. Det är faktorer som ger ett lägre framtida restvärde trots att de håller värdet bra i dag.

Dessutom är Model 3 en sedan, en karossform som generellt inte har så stor efterfrågan i Sverige. Skulle vi behålla vår bilen i 2 år och 2 000 mil ytterligare kommer Teslan att tappat mest av alla i värde räknat i kronor. Vår BMW 320d kommer att förlora något mer i procent, men inte i rena pengar. 

Högst värdefall i förhållande till nybilspriset, både nu och efter 3 år, har Renault Clio. Extrautrustning betalar sig inte på en småbil, men även märkets historia ligger den i fatet.

– Historiskt har Renault många olika kampanjer och rabatter för privatkunder vilket drabbar andrahandsvärdet, förklarar Trus.

Japanska bilar är uppskattade på begagnatmarknaden. Det ger lågt värdefall för både Mazda 3 och Toyota Corolla. Mazdas generösa grundutrustning, som gör att vår bil helt saknar tillval, bidrar till den allra minsta värdeförlusten i årets kvintett. 

2020 består Vi Bilägares långteststall av Renault Clio, Mazda 3, BMW 3-serie, Toyota Corolla och Tesla Model 3 – alltså två bensinare, en diesel, en hybrid och en elbil. 

Med intåget av laddbilar blir ägarkalkylen inte lika linjär som tidigare. Totalkostnaden varierar allt mer beroende på körsträcka/tid för olika drivmedel.

Därför redovisar vi numera både den den faktiska totalkostnaden för långteståret, uträknat på 4 000 mil samt kompletterar med ett teoretiskt ägande för 3 år/6 000 mil – baserat på våra egna erfarenheter under ägandet.

Under 2020 har vår elbil Tesla Model 3 varit billigast att äga. Servicefri, låga

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-28 17:06

Elbilen värde efter 3 - 4 år sjunker mer än genomsnittet för bilar. Det kommer mer och mer nya elbil modeller hela tiden. Priset på en ny Tesla sjunker fortare, än när det bara fanns Tesla och nästan ingen konkurrens.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.