Bild
Nästa artikel
Trots kraftiga veck i karossen bjuder Yaris på bra bakåtsikt.
Trots kraftiga veck i karossen bjuder Yaris på bra bakåtsikt.

Långtest: Toyota Yaris Hybrid (2021)

Långtest

Vi Bilägare har köpt in en Toyota Yaris som långtestbil – numera med trecylindrig motor. Här är våra första intryck av den populära modellen.

Att starta året med långteststallets minsta bil har varit en prövning. När familjen med fyra personer och tillhörande packning skulle förflyttas under jullovet blev det två vändor – en med familjen och en med packningen. Ett problem som går att lösa enkelt med lite bättre planering. 

Yaris takbågar får ta 45 kilos last och en packbox i halvformat står och väntar på att monteras i min brors garage. Hur detta påverkar förbrukningen återstår att se. En klar förbättring jämfört med förra generationen är att nuvarande Yaris Active Hybrid är godkänd för dragkrok med möjlighet att dra 450 kg, såväl bromsad som obromsad släpvagn. Att jämföra med en vanlig Yaris Active som är godkänd för 850 kg med bromsat släp och 550 kg med släp utan bromsanordning. 

Annars rullar milen på i rask takt och efter några veckor med bilen är det lätt att förstå varför Yaris har blivit så populär. Storleken är perfekt i stan och sikten god. Trots det kompakta formatet är utrustningsnivån hög och nere vid vänsterknäet finns även en knapp för aktivering av det automatiska helljuset, en funktion som har fungerat prickfritt hittills. 

Trång och mörk

Till baksidorna hör att bilen är trång, även jämfört med andra småbilar, vilket framför allt märks i baksätet. Trots karossens kraftiga veck är bakåtsikten god men avsaknaden av belysning i baksätet irriterar när man skall leta efter saker i mörkret. Då är det fick- eller mobiltelefonlampa som gäller. 

Rätt använd ska nya Yaris kunna köra 80 procent av tiden på el i stadstrafik vilket ger en officiell förbrukning på 0,37 l/mil. Hittills har vi snittat strax över 0,5 l/mil med fullastad bil och mycket motorvägskörning.

Yaris hade tidigare en fyrcylindrig motor som nu är utbytt mot en trecylindrig motor på 116 hk. Hur det påverkar förbrukningen ska bli intressant att följa. Vi vet sedan tidigare att små motorer har en förmåga att öka törsten vid full last och högre fart. Klarar den lilla stadsbilen av att lämna citytrafiken för en vecka i fjällen med takbox?

Även ljuset i lastutrymmet kunde vara bättre.
Även ljuset i lastutrymmet kunde vara bättre.
Toyota Yaris Hybrid
Modell 1,5 Hybrid Style
Årsmodell 2021
Inköpspris 245 418 kr
Aktuell körsträcka 483 mil
Förbruning (dek.) 4,3 l/100 km
Förbrukning (ViB:s) 5,5 l/100 km

Att starta året med långteststallets minsta bil har varit en prövning. När familjen med fyra personer och tillhörande packning skulle förflyttas under jullovet blev det två vändor – en med familjen och en med packningen. Ett problem som går att lösa enkelt med lite bättre planering. 

Yaris takbågar får ta 45 kilos last och en packbox i halvformat står och väntar på att monteras i min brors garage. Hur detta påverkar förbrukningen återstår att se. En klar förbättring jämfört med förra generationen är att nuvarande Yaris Active Hybrid är godkänd för dragkrok med möjlighet att dra 450 kg, såväl bromsad som obromsad släpvagn. Att jämföra med en vanlig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-02-06 09:46

Rätt planering för att få med familjen i en Yaris bör vara flitigt användande av kondom.

Är det inte överlast med fyra personer och packning?

#2
2021-02-06 16:08

Max lastvikt 394 kg ser jag. Rätt mycket ändå på en så pass liten bil.

#3
2021-02-06 17:37

Hur kan ni inte ha koll på att Yaris får ha dragkrok?

Däremot extremt låg dragvikt så liten kärra eller cykelställ är det som gäller

#4
2021-02-06 20:04

Tur att Toyotamaffian finns för att upplysa dom om att den får ha dragkrok

#5
2021-02-08 18:12

Snål bil.

#6
2021-02-09 19:11

Vi tackar "Toyotamaffian" för upplysningen om korrekt dragvikt som nu är uppdaterad. Misstaget har förföljt oss sedan en tidig provkörning där förseriebilarna inte var homologerade och saknade vissa tekniska uppgifter. //

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.