Bild
Nästa artikel
Förhoppningsvis kan våren få ner Yaris törst en aning.
Förhoppningsvis kan våren få ner Yaris törst en aning.

Långtest: Toyota Yaris är förbluffande törstig på vintern

Långtest

Vår första långtestrapport av Toyota Yaris efter tre månader bjuder på både beröm och kritik.

Att jag tillbringat tre månader i Årets Bil 2020 kom som en överraskning. Toyota Yaris framgångsfaktor är modellens köregenskaper, knappast bränsleförbrukning vintertid.

Med rätt förare ska nya Yaris kunna köra 80 procent på el i stadstrafik vilket ger en officiell förbrukning på 4,3 l/100 km. Tyvärr blir snittförbrukningen för vår testperiod långt över den utlovade. När Yaris lämnar stadstrafikens trygga famn för motorvägskörning med full last får den trecylindriga motorn på 116 hk det tufft. Under årets första testperiod låg snittförbrukningen 27 procent över Toyotas deklarerade uppgifter, vilket innebär 5,5 l/100 km. 

Att småmotorer har det kämpigt när belastningen ökar blir tydligt när vi jämför med Corolla Hybrid som långtestades under förra året. Modellens fyrcylindriga motor uppvisade inte alls samma bränsletörst vid motorvägskörning som Yaris Hybrid.

En viktig fråga att ställa sig som spekulant på Årets Bil 2020 är alltså hur bilen ska användas. Bilägare som är bosatta utanför tätbebyggt område och mestadels kör motorväg eller landsväg bör överväga om Toyotas dyrare hybrid verkligen är det bästa alternativet.

Ska drivlinan verkligen komma till sin rätt, och i närheten av Toyotas utlovade snittförbrukning, bör bilen användas i stadstrafik där eldriften kan hjälpa till. Hybridsystemet fungerar som bäst när elmotorn får sköta drivningen i låga hastigheter och ladda batteriet vid inbromsning.

För dig som bor utanför tätort är en vanlig Yaris Active utan hybriddrift ett bättre och framför allt billigare alternativ. En bonus är att du slipper den ylande CVT-lådan som ersätts av en helt vanlig sexväxlad manuell låda.

Yaris är trevlig att köra, men vi hade gärna sett en varningslampa för spolarvätskenivån.
Yaris är trevlig att köra, men vi hade gärna sett en varningslampa för spolarvätskenivån.

I tidigare långtestrapporter påpekades felaktigt att vår Yaris Hybrid inte är godkänd för dragkrok. Utöver takbågar – som får ta 45 kilo last – får nya Yaris Hybrid dra 450 kg, att jämföra med Yaris Active som är godkänd för 850 kg.

Trots en hög utrustningsnivå och åkkomfort, särskilt bakom ratten, är det bestående intrycket att Yaris är trång och mörk, särskilt i baksätet. Med tanke på prislappen känns materialvalen lite väl billiga, ett exempel är det bakre lastskyddet som knappt går att sätta fast ordentligt.

Yaris saknar också varningslampa för låg spolarvätskenivå vilket ställer till det på vintern för den som inte har som vana att fylla på vid tankning, alternativt saknar en reservdunk.

Trots skavankerna är Yaris fortsatt populär och just nu Europas bäst säljande bilmodell. Bilen tillför knappast något nytt i sitt segment men har onekligen goda köregenskaper. 

Att prisa bilen för sin snåla drivlina är att ta ut svängarna väl långt – kanske kan vi få ner Yarisens törst en aning med lite vårsol och bättre väglag? Fortsättning följer i nästa rapport.

Att jag tillbringat tre månader i Årets Bil 2020 kom som en överraskning. Toyota Yaris framgångsfaktor är modellens köregenskaper, knappast bränsleförbrukning vintertid.

Med rätt förare ska nya Yaris kunna köra 80 procent på el i stadstrafik vilket ger en officiell förbrukning på 4,3 l/100 km. Tyvärr blir snittförbrukningen för vår testperiod långt över den utlovade. När Yaris lämnar stadstrafikens trygga famn för motorvägskörning med full last får den trecylindriga motorn på 116 hk det tufft. Under årets första testperiod låg snittförbrukninge

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.