Nästa artikel
Långtest: Diskad som miljöbil
Långtest

Långtest: Diskad som miljöbil

Publicerad 7 december 2015 (uppdaterad 7 december 2015)
Miljöbil, men endast enligt EU:s körcykel.
Teoretiskt sett är långteststallets Volvo V40 en miljöbil, men verkligheten visar någonting annat.
Vår V40 med 1,6-liters dieselmotor är enligt den svenska definitionen en miljöbil och därmed befriad från fordonsskatt under fem år. Motiveringen är att den ska ha bättre miljöegenskaper är den genomsnittliga bilen.

Det bygger helt och hållet på de uppmätta värdena enligt EU:s körcykel som visar en förbrukning på 3,8 liter/100 km som ger ett koldioxidutsläpp på 99 gram/km. Kväveoxidutsläppet är 0,1484 gram/km,  under gränsvärdet som är satt till 0,18 gram. Det sistämnda värdet påverkar ännu inte subventionerna här hemma.

Verkligheten, liksom för merparten av framför allt dieselbilar, är en annan. Efter snart tre års tester med V40 har vi  som lägst kommit ned på en förbrukning på 4,7 l/100 km  under ett avsnitt i svensk landsvägstrafik. På sommardäck har vi haft en medelförbrukning på 5,3 l/100 km. Det resulterar i ett koldioxidutsläpp på 139 gram – och solklar diskvalificering som miljöbil.

Kraftig överförbrukning är i dag mer regel än undantag. Vi välkomnar EU-kommisionens World Light Vehicle Test Procedure som från och med 2017 ska ge ärligare förbrukningssiffror.
Volvo V40

Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 8 122 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-07 10:48
LC4ever

Detta borde väl vara ett solklart bevis på att VW långt ifrån är ensamma om att fuska.
Men visst, jag tror inte VB har kört på kontinent-diesel, haft all elektronik avslagen, kört utan lyse och aldrig använt 1-ans växel. För det är ju under dessa förutsättningar som bilen testas.
Nä, dags att hårdgranska ALLA tillverkare. VW är bara toppen på isberget.

#2 • Uppdaterat: 2015-12-07 11:07
Henrik M

Ska inte försvara Volvo här, MEN, man hör väldigt många som säger att deras bil inte drar vad bilfabrikanten uppger, sen hör man hur de kör eller åker med dem och förstår genast varför...
Jag har en 2015 Volvo XC70 D4 AWD med automat, och nej, den drar inte heller vad Volvo säger när jag "kör som jag alltid gjort", dvs 10-20 km/h för fort, stampar på om långtradare m.m.....
Men när jag stålsätter mig och kör som man "ska", håller hastighetsbegränsningarna till punkt och pricka, låter vridet jobba åt mig med visst ecodrivingtänk som att samla fart nerför och släppa lite uppför....då är det inga problem ligga på deklarerad förbrukning, och det är min uppfattning på de flesta bilar jag haft på senare år, att de som anser deras bil drar 10-20 procent för mycket, de kör gärna lika många procent för fort och hårt med....
Bara en tanke....

#3 • Uppdaterat: 2015-12-07 11:21
hultarn

Detta visar tydligt hur fel vägskatten ligger. Här körs en massa bilar skattefritt trots att de har samma förbrukning som de som måste betala vägskatt.
Lägg skatten på bränslet istället!!

#4 • Uppdaterat: 2015-12-07 12:14
ENTJ1

Har vi inte nog skatt på bränslet för att helt kunna vara befriade från fordonsskatt hultarn?

#5 • Uppdaterat: 2015-12-07 14:43
ffodil

Henrik M
Håller med dig på vad du skriver då jag upplevt det samma på dom sista bilarna jag haft.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:04
George

Har en bekant som kör en Volvo XC90 D5, den drar 1,2 l/mil blandad. Allt över 1 liter känns ju bara väldigt mycket nuförtiden. Tror heller inte att den nya XC90:ns lilla 2 liters 4:a drar så lite som det står, den får jobba duktigt för att dra runt flaggskeppet.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:51
KF93

George,
apropå nya XC90...körde D5:an under några dagar. Den drog runt 9 l/100 km, men jag vill inte påstå att jag körde vidare ekonomiskt. Men har snackat med en bekant som lyckats komma ner till 5 L/100 km! Helt otroligt egentligen, men där ser man också vilken skillnad det finns som förare och vid en kanske ev. planerad körning. Sen körde jag ju mest inne i centrala Göteborg och han körde mer motorväg, det spelar ju väldigt stor roll också såklart.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:54
S-E S

Jag frågar mig, är Volvos bilar mindre "miljöbovar" än VW?

#9 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:54
Grosser

@George: Hyrde en ny XC90 D5 över en helg - den förbrukade 66 liter över 82 mils körning, alltså strax över 0,8 l/mil. 75 av dessa mil var lands- och motorväg, så ingen direkt blandad körning. Vi var fem pers i bilen med weekend-bagare, så inte vidare tungt lastat.
Det ska tilläggas att den officiella fantasisiffran för landsvägsförbrukning är 0,58 l/mil, så en överförbrukning på 25% kan noteras direkt.

#a • Uppdaterat: 2015-12-07 17:03
Pi

Jag förstår fortfarande inte hur man kan påstå sig köra en bil med samma förbrukning som i EU-cykelns helt orealistiska körförhållanden. Och vilka siffror i EU-cykeln jämför ni med - och hur kör ni då er egen bil?
Och att köra 110--120 km/t (=landsvägskörning) med samma resultat som landsvägskörning i EU-.cykeln måste ju vara helt omöjligt - för ingen "erkänner" att man håller de hastighetsgränser som gäller eller kör ännu långsammare för att hålla nere förbrukningen. Min erfarenhet är att lägst förbrukning får man i lägsta fart som motorn går "lätt" på högsta växeln - typ 70--80 km/t. Allt över den farten ökar förbrukningen och över 90--100 km/t drar det iväg ännu mera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.