Bild
Nästa artikel
Bästa långtestbilarna 2020: Här är testförarnas tydliga vinnare

Bästa långtestbilarna 2020: Här är testförarnas tydliga vinnare

Långtest

Årets långtest där Vi Bilägare köper in fem bilar rullar mot sitt slut. Bilarna utsatts för vardagsbestyr och tuffa testmoment. När testförarnas subjektiva intryck vägs samman med objektiva mätdata står det klart att Årets Långtestbil går till en välförtjänt vinnare.

I hela 34 års tid har Vi Bilägare köpt egna bilar som fått tjänstgöra i vår unika långtestverksamhet. Ett knippe om fem bilmodeller, som var och en på sitt sätt tillhör det aktuella årets mest intressanta vardagsbilar, ges chansen att visa upp sina förtjänster i ett svenskt elddop. 

Under året försöker vi köra ett teoretiskt varv runt jorden, cirka 4 000 mil, där deltagarna möter ett koncentrat av de tuffaste vardagsutmaningarna en bil måste klara av. Allt från kylslagna vinterprövningar till semestertest på sommaren där prestanda och körsäkerhet sätts på prov, med takbox och full packning.

Vidare gör vi nedslag och undersöker mycket annat som blottläggs när fem olika testchaufförer och dess familjer tar med bilarna på allt mellan reseäventyr och vardagspendling.  

Självklart ställer vi inte exakt samma krav på en stor mellanklasskombi som på en småbil. Gemensamt kriterium är att de ska klara vedermödorna utifrån sina förutsättningar, hur väl de håller sina utlovade löften till köparna.

Läs vidare hur bilarna lyckades nedan.

»När alla intryck summeras blir det en sista plats.«
Alla av årets bilar var utrustade med LED-strålkastare. Dock med varierande styrka.
Alla av årets bilar var utrustade med LED-strålkastare. Dock med varierande styrka.
Ger mer än du tror – totalt 38 poäng.
Ger mer än du tror – totalt 38 poäng.

1. Renault Clio är årets favorit

Nya Clio visar att även små bilar kan erbjuda en stor komfortupplevelse. Den erbjuder påkostad interiör och passar utmärkt på långa etapper utanför stan med bra ljus, lågt buller och bekväm fjädring. Synd på något osmidig drivlina. Väldigt mycket bil för pengarna!

Hur stor bil behöver man egentligen?

Nya Renault Clio ställer testlaget inför en filosofisk frågeställning. Den knappt 4,1 meter korta småbilen har under året visat framfötterna som långteststallets allra främsta långfärdsvagn. 

”Stadig som en tysk på väg till ölstugan, aldrig svajig som en fransman på väg hem”, står att läsa i ett förarprotokoll.

De traditionella småbilsnackdelarna lyser med sin frånvaro. Fjädringen rör sig snyggt och kontrollerat på knaggliga norrlandsvägar, ljudnivån är behaglig även på motorväg, LED-strålkastarna tillhör de bästa i gänget. Framstolarna känns alldagliga vid en första provsittning men visar sig fungera klanderfritt på långfärd. Det här är en imponerande liten småbil som duger lika bra som smidig cityloppa som sällskap till en resande säljare. Ärligt talat är den faktiskt allra bäst utanför staden. 

Den lilla enlitersmotorn med turbo ger goda fartresurser genom mellanregistret, men samspelet mellan motor (som vibrerar tydligt på låga varv), koppling och växellåda imponerar inte. Vi är besvikna på att en bil med Clions yttermått inte är smidigare att manövrera i den redan ryckiga stadstrafiken. Det är emellertid något som man lär sig när man lever med bilen en längre tid, vilket även gäller hanteringen av den något yxiga mediaenheten.

Innerutrymmena håller god nivå för småbilssegmentet. Isofixfäste fram underlättar småbarnslivet och bagaget med justerbart lastgolv sväljer det man förväntar sig. Att baksätet saknar kupébelysning är en irriterande besparingsåtgärd som givit upphov till grova kraftuttryck som ej går att citera här.  

Plåster på såren är fem års nybilsgaranti som ger köparen extra trygghet mot oförutsedda verkstadsutgifter.

Små anmärkningar och stundtals förvånansvärt stora förtjänster gör att Vi Bilägare korar Renault Clio till Årets Långtestbil 2020!

Renault Clio 1,0 TCe 100 Intens (körd 3 300 mil)

Inköpspris, kr 205 300
Längd/bredd/höjd, cm 405/180/144
Bränsle Bensin
Motor 3-cyl, 999 cm3
Effekt, hk/Nm 101/160
Växellåda Man, 5-vxl
Drivning Fram
Milkostnad, kr 39,47

Plus: Fjädring, bullernivå, säkra köregenskaper även med last, trivsam interiör, starka LED-stålkastare (tillval), generös nybilsgaranti.

Minus: Något begränsad kupévärme i kyla, okultiverad drivlina, svårt att nå deklarerad förbrukning, seg backkamera, ingen kupébelysning för baksätet.

Framtidsbilen - totalt 32 poäng.
Framtidsbilen - totalt 32 poäng.

2. Tesla Model 3 är årets underhållare

Model 3 charmar från första metern med kvick acceleration, rapp styrning och vassa köregenskaper. Digitala användarfunktioner i en helt egen liga. Men byggkvalitet, komfortbegränsningar och irriterande missar på vitala bilfunktioner lägger krokben för en testseger.

Om miljö är den viktigaste egenskapen är elbilen Tesla Model 3 den givna vinnaren. Men adderar vi fler aspekter får nykomlingen från Kalifornien det tuffare. Sällan har vi varit med om en bil som blandat högt och lågt så friskt. 

I ärlighetens namn imponerar företaget Tesla mer än själva bilen. De erbjuder ett fräscht och uppiggande omtag på den annars så förutsägbara bilindustrin.

De digitala lösningarna och uppkopplingstjänsterna är en försmak om hur bilägandet kommer se ut år 2025. Samarbetet mellan bil och förare håller högsta nivå med avancerad teknik som är lätt att använda. 

På kort tid har amerikanarna byggt upp sin egen infrastruktur där inte ens Norrlands inland är undantaget – Teslaladdare står i Storuman, Jäkkvik, Puolikasvaara och inom kort i Abisko. 

Nya funktioner och uppdateringar laddas automatiskt ned till bilen via trådlös internetuppkoppling. Vi har under året fått flera nya finesser som inte fanns när vi köpte bilen. Även digitala fel som annars kräver ett verkstadsbesök åtgärdas medan bilen är parkerad vid hemmet.  

Den fyraåriga nybilsgarantin gäller utan servicekrav och som ägare uppmuntras man att byta filter och kolla bromsar själv. Ändå blev Teslan årets flitigaste verkstadsbesökare. Vi har fått byta lister till bakdörrarna efter vattenläckage och en omfattande hjulinställning förklarades med ”sättningar i chassit”, men gick inte på garanti. När detta skrivs står bilen på verkstad för oljeläckage från drivaxelns reduktionsväxel.

Utöver miljöfördelar ger eldriften oslagbar körsmidighet. Kraften kommer direkt och få bilar upplevs så pigga och alerta som Tesla Model 3. Köregenskaperna håller högsta klass. Mellanklassedanen är smidig som en småbil och har en vägkänsla som en gokart. 

”Det är svårt att vara sur på den särskilt länge. En feelgoodbil med dubbla personligheter”, erkänner en chaufför. 

Insidan är ljus och luftig med generösa glaspartier. Utan motor i fronten finns det extra gott om plats för resande och dess bagage, men varför finns ingen halvkombilucka? 

Till bilens nackdelar adderar vi komforten. Stolarna håller god nivå men vägbuller och vindbrus läcker in i kupén. Mest av allt irriterar de plötsliga inbromsningar som spökar i bilens farthållare och i Teslas ”utökade självkörningsfunktion”. 

Hur summerar man en bil där dess förtjänster är på en nivå ingen annan varit på tidigare, det dåliga är slarv av sällan skådat slag där den totala milkostnaden för långteståret är lägst trots ett pris över halvmiljonen? 

De flesta jurymedlemmar gav Teslan en mittenplats. En jämnhet som resulterar i en andraplats i slutsummeringen.

”En nästan perfekt tjänstebil, men jag skulle aldrig köpa den för egna pengar”, är en kommentar som säger en hel del.

Tesla Model 3 Standard Range Plus (körd 3 200 mil)

Inköpspris, kr 552 260
Längd/bredd/höjd, cm 469/185/144
Bränsle El
Motor/batteri Synkron AC/ ca 55 kWh
Effekt, hk/Nm 325/420
Växellåda 1-vxl, reduktionsväxel
Drivning Bak
Milkostnad, kr 31,72

Plus: Unika, digitala tjänster, lågt servicebehov, eget snabbladdningnät som fungerar klanderfritt, körglädje, suveränt antisladdsystem, effektiv kupévärme, inga lokala utsläpp, låga drivkostnader.

Minus: Byggkvalitet, lynnig motorbroms på halt väglag, bullrig, opålitlig farthållare, klen maxlast, låg dragvikt, dyr i inköp.

Lågmäld tysk – totalt 26 poäng.
Lågmäld tysk – totalt 26 poäng.

3. BMW 3-serie är årets vattendelare

Nya 3-serien har tagit ett rejält komfortsteg framåt. Välisolerad från vägljud, god sittkomfort och silkeslen dieselmotor håller högsta premiumnivå. Spårkänslighet lägger dock sordin på milätarpotentialen och nog borde dieselmotorn vara snålare? Högst CO2-utsläpp.

BMW 320d Touring delar testlaget i två läger. De som hyllar BMW:n gillar den silkeslena dieselmotorn och behagliga ljudnivån. Nya 3-serien har också blivit mycket rymligare än tidigare, speciellt i baksätet. Sittkomforten är hög både fram och bak. Barnfamiljerna uppskattade också den separat öppningsbara bakrutan.

Rapp styrning med hög vägkänsla gillades också av följarskaran. ”En bil med karaktär och personlighet som inbjuder till mycket bilkörning”, löd en kommentar.

Den direkta styrningen har också sina nackdelar. Förarna som gav BMW:n en lägre ranking angav just den bristfälliga spårstabiliteten som huvudargument. ”Jätteskön att åka i, men jobbig att köra på långfärd” och ”Vettig bil, visst, men den lämnar inget habegär. Jag trivs inte med att aldrig riktigt kunna slappna av bakom ratten”, var två av de hundratals kommentarerna från våra förare under året.

Under året blev den verkliga förbrukningen klart högre än vad både färddatorn och broschyren utlovade. Vi summerar till 5,8 l/100 km. Dieselbränslets högre energiinnehåll gav därmed det högsta CO2-utsläppet i gänget – 151 g/km. Att jämföra med 143 för Mazda 3 eller 119 g/km för bensinhybriden Corolla.

BMW 320d Touring Connected (körd 3 300 mil)

Inköpspris, kr 339 000
Längd/bredd/höjd, cm 471/183/144
Bränsle Diesel
Motor 4-cyl, 1 995 cm3
Effekt, hk/Nm 190/400
Växellåda Man, 6-vxl
Drivning Bak
Milkostnad, kr 42,71

Plus: Kul att köra, kultiverad och kraftfull dieselmotor, goda innerutrymmen, hög sittkomfort, lågt kupébuller, Connected-paketet ger bra uppkopplingsfunktioner.

Minus: Spårkänslig och nervös, kärv manuell låda (välj automat!), lynniga köregenskaper i undanmanöverprovet, klent helljus, något svårlastad bagageutformning.

Bästa långtestbilarna 2020: Här är testförarnas tydliga vinnare

4. Toyota Corolla är årets favoritfall

Snål och smidig hybriddrivlina, fina köregenskaper, rymligt bagage och helt felfri. Corolla blev snabbt en favorit hos förarna och potentiell segerkandidat, men jobbigt vägbuller på långresor besvärar och den orimligt långa bromssträckan är svår att blunda för.

En annan japan vid sidan av Mazda som klev fram och imponerade i den härjedalska snöyran var Toyota Corolla. Spårstabil och säker tog den sig obekymrat an mil efter mil i dåligt väder med en mjuk, följsam fjädring som effektivt sorterade bort alla skarpa vägimperfektioner. I det tuffa vinterprovet blev Toyota lika klar tvåa som Mazda var överlägsen etta.

Rapporterna från vardagslunket innehöll inledningsvis nästan bara beröm. Hybridsystemet ger Corolla hög körsmidighet och låg förbrukning oavsett trafiksituation. Den klart lättaste bilen att leva med under året, enligt många. 

Speciellt imponerade drivlinan med sitt avslappade och snåla arbetssätt i hetsig stadstrafik. Elmotorns vridmoment gör den kvick iväg vid rödljusen samtidigt som förbrukningen ofta håller sig under halvlitern.  Snittet för hela året stannade på 5,2 l/100 km. Snålast av alla. 

En lång bit in på våren var det flera förare som hade Toyota-kombin som favorit till slutsegern. Men när asfaltsvägarna värmdes upp av vårsolen och sommardäcken åkte på blev tongången en annan, bokstavligen. Dånet från vägbanan gjorde att flera förare blev helt slutkörda efter längre åkturer. 

Sommarens semestertest avslöjade också en graverande säkerhetsmiss: bromsarna var inte alls dimensionerade för att hantera en fullastad familjekombi. Stoppsträckan från 100 km/tim med packning i bilen blev hela 43 meter – nästan sex meter längre än för BMW och Mazda. Ett mätvärde som inte kan klassas som annat än uselt!

”Corolla kombi är nästan en helgjuten bil, men tyvärr bara nästan”, är en ständigt återkommande kommentar.

En tröst är att Toyotan passerade långteståret med minst antal oplanerade verkstadskontakter: Noll.

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style (körd 3 400 mil)

Inköpspris, kr 286 000
Längd/bredd/höjd, cm 465/179/144
Bränsle Bensinhybrid
Motor 4-cyl, 1 798 cm3
Effekt, hk/Nm 122/142
Växellåda Aut, steglös (e-CVT)
Drivning Fram
Milkostnad, kr 40,46

Plus: Rymligt och flexibelt bagage, behaglig körupplevelse, lätt att köra snålt, bekväm fjädring, låga driftkostnader.

Minus: Uttröttande vägbuller, underdimensionerade bromsar, för klassen begränsat baksäte (trångt för bakåtvända bilbarnstolar), låg last- och dragvikt, rörig förarmiljö och taffligt mediasystem.

Drabbad av design – totalt 22 poäng.
Drabbad av design – totalt 22 poäng.

5. Mazda 3 är årets onödigaste

En trivsam och påkostad kompaktbil. Köregenskaper och säkerhet på topp. Men Mazda 3 krånglar till det för sig med en karossform som gör den svårnyttjad i vardagen. Den avancerade motorn visade inga framsteg – tvärt om irriterande ryckig. Kul bil, men för vem?

När det nya decenniet bara var några veckor gammalt styrde vår vita kvintett till Härjedalen för ett tufft vintertest.

Där kom testkaravanen att anföras av en tydlig ledare – Mazda 3. Den japanska Golf-utmanaren överöstes med imponerade ordalag. Köregenskaperna briljerade när underlaget växlade mellan spårig isbark, djup drivsnö och polerade isfläckar. 

”Bilen tycks inte veta vad varken halka eller sladd är för något”, konstaterade en av förarna.

Under vårt stora sommartest fortsatte lovorden över körupplevelsen. Styrningen är direkt med god vägkontakt utan att bli nervös.

”I den här bilen påminns jag om att det är roligt att köra”, var det någon som sade. 

Trots hög lastvikt hanterade vår lilla japan bromstest och undanmanöverprov med bravur. Därtill är säkerhetsnivån på topp både för vuxna och barn, där vår helt grundutrustade bil erbjuder det mesta i säkerhetsväg.

Nya 3:an är ett gediget bygge där Mazda stått emot ekonomifrestelsen att ta några genvägar. 

En riktig vinnare alltså? Nja, tyvärr hade Mazdas designavdelning en annan ambitionsnivå. Lika många lovord som nya 3:an fick på deltesterna, minst lika många var de frustrerande kommentarerna från långtestfamiljerna när de skulle använda bilen till vardags. Kupén har ett sällan skådat mörker och kraftigt begränsad bakåtsikt med en död vinkel som täcker halva Härjedalen. Därtill är utrymmet inte speciellt imponerande.

De sista spikarna i kistan slås fast av motorn. Skyactiv-X är namnet på Mazdas skapelse som är först i världen med att blanda dieselmotorns kompressionständning och bensinmotorns gnistdito. Ihop med trendriktigt mildhybridsystem var våra förväntningar uppskruvade.

Resultatet: slö på normala varvtal, ryckig och ojämn gång och törstigast av alla under teståret. Mazdas motor blev årets flopp.

När alla intryck summeras blir det en sista plats. Vi älskar Mazdan för vad den gör, men ogillar vad den är.

”En bortschabblad bil”, löd sammanfattningen från en förare.

Mazda 3 2,0 Skyactlv-X Sky (körd 3 400 mil)

Inköpspris, kr 264 900
Längd/bredd/höjd, cm 446/180/144
Bränsle Bensin
Motor 24V-mildhybrid, 4-cyl, 1 998 cm3
Effekt, hk/Nm 180/240
Växellåda Man, 6-vxl
Drivning Fram
Milkostnad, kr 34,14

Plus: Välbalanserade köregenskaper, sympatiskt mediasystem, trivsam förarmiljö, hög säkerhetsnivå, god sittkomfort, hög standardutrustning. 

Minus: Usel sikt, instängt baksäte, vridsvag motor som går ryckligt, litet bagage utan finesser, hög lasttröskel, klen värme bak, högt grundpris, törstigast i gänget.

Chassidetaljer, balkar och hålrum undersöks med fiberoptik.
Chassidetaljer, balkar och hålrum undersöks med fiberoptik.
Rostskydd
Bilmodell Rostbetyg Rostgaranti
BMW 4 12 år
Mazda 2 12 år
Renault 3 12 år
Tesla 3 12 år
Toyota 2 12 år
 
Strålkastare

Alla fem bilar har  LED-strålkastare. Vår BMW och Mazda har standardalternativet men vi rekommenderar starkt att välja kraftfullare och adaptiva helljus (tillval).

BMW:s standardljus är smalt och kort och Mazda har ett bra Matrix-helljus för sin klass.

Av testbilarna har Tesla Model 3 bäst ljussken. Men Clio imponerar med klassledande LED-strålkastare som inte är långt efter Model 3 i räckvidd.

Bilmodell Halvljus Helljus
BMW 4 1
Mazda 5 3
Renault 4 3
Tesla 5 4
Toyota 4 3

BMW, Mazda och Tesla har LED-strålkastare som standard. Renault har LED-strålkastare som tillval. Toyota har BiLED-strålkastare i paketet Style.

Garantipaket

BMW är snålast med nybilsgarantin, bara 2 år. Detta medan Renault ger 5 år. Tesla är också relativt generösa med 4 års nybilsgaranti och en batterigraranti (att kapaciteten håller sig över 70 % upp till 8 år/16 000 mil) för vår Standard Range (8 år/ 19 200 mil för Long Range med större batteri).

*3 år nybil med 7 års förlängd ”komponentgaranti” (ej slitdelar).

  BMW Mazda Renault Tesla Toyota
Nybil 2 3* 5 4 3
Batteri 8
Vagnskada 3 3 3 3 3
Rost 12 12 12 12 12
Lack 3 3 3 4 3
Vägassistans 5 3 3 4 3
Krocksäkerhet

Årets kvintett erbjuder högsta möjliga säkerhetsnivå och det gäller inte bara de största modellerna. Faktum är att allra bäst krockskydd för vuxna erbjuder Mazda 3 som kammar hem betyget 98 procent i EuroNCAP:s krocktester.

Den enda bilen som fått högre resultat än så länge är dess ”storebror” Mazda CX-30 som når 99 procent. Tesla Model 3 får ett extra högt betyg gällande förarstödstystem tack vare bra samverkan mellan människa och bil. Övriga hade ej tillräckligt tydliga varningssignaler för filhållningssystemet.

Bilmodell BMW Mazda Renault Tesla Toyota
Totalbetyg 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5
Vuxenskydd 97 % 98 % 96 % 96 % 95 %
Barnsäkerhet 87 % 87 % 89 % 86 % 84 %
Oskyddade trafikanter 87 % 81 % 72 % 74 % 86 %
Förarstödsystem 76 % 73 % 75 % 94 % 77 %
Pisksnärtskydd

bra

bra bra bra bra
Automatisk nödbroms std std std std std
Betyg autobroms bra bra bra bra bra
 
Kupébuller

Nya BMW 3-serie har tagit ett stort komfortsteg framåt – framför allt med kupébullret. Ett lågfrekvent och uttröttande vägljud ger sämst ljudkomfort i Corolla. Tesla har bullerdämpande däck men upplevs ändå ”småbilsburkig” och oisolerad med flera påtagliga ljudkällor. Clio är behaglig för öronen.

Bilmodell Buller (fin) 110 km/tim, dB(A) Buller (grov) 110 km/tim, dB(A)
BMW 69 75
Mazda 73 78
Renault 72 76
Tesla 71 76
Toyota 73 79
»Vettig bil, visst, men den lämnar inget habegär.«
Bästa långtestbilarna 2020: Här är testförarnas tydliga vinnare
Att sitta och vänta i bilen är mysigast i Tesla som kan bjuda på sprakande brasljud och maximal kupévärme. Det finns även inbyggt Netflix.
Att sitta och vänta i bilen är mysigast i Tesla som kan bjuda på sprakande brasljud och maximal kupévärme. Det finns även inbyggt Netflix.

Testförarnas favoriter

Calle Carlquist: Uppsala, hundägare

1. Toyota Corolla
Toyota blev oväntat nog min favorit. Vardagsvänlig i kubik, bra utrymmen och supersmidig att köra.

2. Renault Clio
Renault låg väldigt nära förstaplatsen, en småbil med stora egenskaper i komfort och utförande!

3. Tesla Model 3
Tesla var roligast att köra överlag men jag gillade inte den begränsade räckvidden i vårt exemplar.

4. BMW 3-serie
Bra komfort och hyfsade utrymmen, visst. Habegäret efter den här BMW:n infann sig ändå inte.

5. Mazda 3
I raden av roliga och lyckade modeller från Mazda finns inte 3. Rätt bil i alldeles fel kaross.

Maria Dahlin: Västerås, två 6-åringar

1. BMW 3-serie
Len motor och tyst kupé ger behaglig resa. Bekväm även bak. Lätt att montera barnstolar och supersmidig lastlucka! 

2. Renault Clio
Storbilskomfort med Isofix fram som extra familjeplus. Årets överraskning.

3. Tesla Model 3
Laddnätverket tar bort rädslan att bli kontaktlös. Men självkörningsförmågan är trafikfarlig!

4. Toyota Corolla
Hybriden manar till zenkörning. En vinnare om det inte var för vägbuller och dåliga bromsar.

5. Mazda 3
Kul fram. Mörkt baksäte en flopp. Passar ej mitt vardagsliv och motorn är en besvikelse.

Anders Helgesson: Sigtuna, båtägare

1. Renault Clio
Finfin komfort, bra utrymmen och gedigen känsla utom växellänkaget. Decenniets överraskning.

2. Tesla Model 3
Bullrig, sådär fjädring och passform från måndagsproduktionen. Helheten är dock fräschare än i många konkurrenter. 

3. Mazda 3
Kör- och teknikglädje i den högre skolan. Det gör det lättare att blunda för bristerna.

4. Toyota Corolla
Underbart avslappnade att köra. Bullernivån saboterar den fina stämningen.

5. BMW 3-serie
Bekväm. Snabb. Gedigen. Men känslomässigt ger den mig noll och intet. Sist i min bok. 

Klas Skarin: Stockholm, två tonåringar

1. BMW 3-serie
En kombidröm. Praktisk och tyst kupé med hög kvalitet på detaljnivån som ger sköna mil. 

2. Toyota Corolla
Imponerar på mig med låg förbrukning och fin sittkomfort. Skaplig på allt och dessutom vettigt prissatt.

3. Tesla Model 3
När bilen fungerar är den svårslagen, men vem vill vara Teslas försökskanin?

4. Mazda 3
Pålitlig långresekamrat för paret med lätt packning. Nya motorn var en besvikelse – trött och törstig.

5. Renault Clio
Chassi som ger storbilsvibbar. Resten av bilens utformning gör mig bara upprörd.

Nils Svärd: Stockholm, 3- och 6-åring

1. Renault Clio
Imponerande långfärdskomfort på grov, tjälskottsskadad asfalt. En småbil för Sverige!

2. Mazda 3
Påkostad och genomarbetad. Trång? Tja, ärligt med nackdelar som syns tydligt i bilhallen.

3. Tesla Model 3
Teslas nytänk imponerar, här finns den bästa elbilslösningen. Synd på flera irriterande bilmissar.

4. BMW 3-serie
Silkeslen diesel, lyxigt tyst kupé. Men tillför inget nytt i klassen. Nervös styrning irriterar.

5. Toyota Corolla
Trivsam körupplevelse och skön karaktär. Synd att buller och bromsar inte håller måttet år 2020. 

Utöver klimatanläggingarnas effektivitet mäter vi också stols- och rattvärme.
Utöver klimatanläggingarnas effektivitet mäter vi också stols- och rattvärme.
Värmekameran avslöjar om tillverkarna har snålat med eltrådarna.
Värmekameran avslöjar om tillverkarna har snålat med eltrådarna.
Vägbullret har mätts på fem olika underlag – fin och grov asfalt samt tre typer av vinterväg.
Vägbullret har mätts på fem olika underlag – fin och grov asfalt samt tre typer av vinterväg.
BMW:s öppningsbara bakruta gör livet lättare när matsäcken ska fram ur en fullastad bil.
BMW:s öppningsbara bakruta gör livet lättare när matsäcken ska fram ur en fullastad bil.
Priset på orginal taklastbågar har inget med montering att göra. Teslas är dyra och krångliga.
Priset på orginal taklastbågar har inget med montering att göra. Teslas är dyra och krångliga.
En drönare har följt våra äventyr under året. Filmerna finns att beskåda på vår hemsida.
En drönare har följt våra äventyr under året. Filmerna finns att beskåda på vår hemsida.
Totalt har långteststallet samlat ihop intryck från över 16 500 mil under året. Lite kortare än vanligt, något som beror på resbegränsningar och hemma-arbete under pandimiåret 2020.
Totalt har långteststallet samlat ihop intryck från över 16 500 mil under året. Lite kortare än vanligt, något som beror på resbegränsningar och hemma-arbete under pandimiåret 2020.
Tesla och Renault har svårt att nödbromsa för utspringade barn.
Tesla och Renault har svårt att nödbromsa för utspringade barn.
Inget klämskydd på passagerardörrens elhiss i Mazdan. Ajajaj!
Inget klämskydd på passagerardörrens elhiss i Mazdan. Ajajaj!

I hela 34 års tid har Vi Bilägare köpt egna bilar som fått tjänstgöra i vår unika långtestverksamhet. Ett knippe om fem bilmodeller, som var och en på sitt sätt tillhör det aktuella årets mest intressanta vardagsbilar, ges chansen att visa upp sina förtjänster i ett svenskt elddop. 

Under året försöker vi köra ett teoretiskt varv runt jorden, cirka 4 000 mil, där deltagarna möter ett koncentrat av de tuffaste vardagsutmaningarna en bil måste klara av. Allt från kylslagna vinterprövningar till semestertest på sommaren där prestanda och körsäkerhet sätts på prov, med takbox och full packning.

Vidare gör vi nedslag och undersö

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-11 16:32

Härmed utser jag Nils Svärd till Åets och Orets korrekturläsare.
Se där ja. +poäng på korrekturläsningen.

#2
2020-12-11 13:30

Den enda som egentligen är intressant bekräftar tyvärr mina fördomar om amerikanska produkter. Jag har gärna en bil som är bättre sammansatt än "good enough".

#3
2020-12-11 13:48

Väldigt spretigt bland förarna, BMW först hos någon och sist hos någon annan? Visar på svårigheten med att bedöma bilar :)

#4
2020-12-11 13:57

Som vanligt är bilägande en fråga om vad man vill ha. Är det ett sätt att ta sig från A till B. Är det en bil som inte belastar ekonomin mer än nödvändigt? Är det en bil för körglädje? Är det en bil som dämpar klimatångest? Är det en bil som är pålitlig? Är det en bil som är bekymmerslös?
Inga tester kan ge svar på alla individuella önskemål.
Min senaste bil var en Subaru WRX vilket talar för min preferens i bilägande. Okomplicerat ägande kombinerat med körglädje.
Men den måste jag sälja pga importrestriktioner till Norge. Så vad ersätta den med?
Det blev Testa M3.
Besviken? Nej, tvärtemot. Har hittills kört den 2000 mil. Inga problem, varesig med elektronik eller något annat tekniskt. Finns inga serviceintervaller att bevaka. Bilen bara gör det som den ska göra. Och för att vara över 60 år gammal så finns det ett visst behov av körglädje i en bil. Och där är det få bilar som uppfyller kravet.
Problemet ViB gjorde var att välja en standard range RWD Tesla istället för en Long range AWD Tesla.

#5
2020-12-11 16:34

Lilla Renualt Clio är bäst!

#6
2020-12-12 11:39

Kul att denna långtest visar att det för många går bra att leva med en mindre bil-störst är inte bäst. Varje ny generation av en bilmodel blir lite större, t ex en Golfkombi är i dag ungefär som den större Passaten för 20 år sedan, Focus som mondeon för 20 år sedan. Varför måste bilmodellerna bli större i varje generationsbyte? De finns förhoppningsvis några med mig som inte väljer större bil än de behöver.

#7
2020-12-13 22:18

@simon, det behöver ju inte alls peka på några svårigheter, utan just att man tycker olika, kan det vara så att det är därför det mer än en bilmodell (och mer än ett märke)?

Själv skulle jag ha större problem med en tidning där alla testare tycker lika.

#8
2020-12-14 22:28

Det står nog lite fel om Tesla.
Det blev ju lokala (olje)utsläpp... ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.