Nästa artikel
Så mycket långsammare går snabbladdningen på vintern
Laddtest

Så mycket långsammare går snabbladdningen på vintern

Publicerad 2022-02-10 15:05 (uppdaterad 2022-09-15 11:32)
Hyundai lockar med extremt snabb laddning i elbilen Ioniq 5. Men på vintern blir det inte riktigt så. Redan vid nollgradigt ligger laddeffekten långt ifrån vad som lyfts fram i broschyren, visar Vi Bilägares test.

Det är lätt att stirra sig blind på räckvidden i nya elbilar, och hur mycket kortare den kan bli på vintern. Men för många är elbilens snabbladdning i praktiken minst lika viktig.

Vissa modeller lockar med extra hög laddeffekt. Ett exempel är Hyundai Ioniq 5 som bygger på en ny plattform med 800-voltsteknik som delas med Kia, och som möjliggör snabbladdning på upp till 220 kW. Enligt Hyundai ska bilen kunna snabbladdas från 10 till 80 procent på 18 minuter.

Men det är nog många elbilsägare som blir besvikna på laddhastigheten på vintern. Redan vid nollgradigt ligger laddeffekten långt ifrån vad biltillverkarna lyfter fram i broschyren.

När vi testade snabbladdningen i Hyundai Ioniq 5 tidigt i september, med soligt väder och yttertemperatur på 19 grader, gick den imponerande snabbt. Bilen laddade från 10 till 70 procent på 15 minuter. Att få tio mils räckvidd tog bara sex minuter.

”MG och Hyundai laddar ganska länge med liknande effekt, trots att Ioniq är känd som något av laddkung”

Elbilister på vintern får inte bara kortare räckvidd, när energin går ut till att både värma kupé och själva batteriet, utan pauserna blir längre då laddeffekten blir lägre. Detta är något man måste ta med i sin resplanering och åka med större tidsmarginaler än vanligt.

På vintern är siffrorna inte alls lika imponerande. Vi Bilägare har gjort om laddtestet i nollgradigt väder i samband med vårt vintertest. Nu tar det plötsligt 28 minuter att ladda från 10 till 70 procent – nästan dubbelt så lång tid som på sommaren. Att få tio mils körsträcka tar nästan 13 minuter.

Det innebär att den ”supersnabbladdande” elbilen i själva verket får se sig slagen av MG Marvel R under de första tio minutrarna – en bil som officiellt bara ska kunna snabbladdas med 94 kW.

– Ganska länge laddar MG och Hyundai med liknande laddeffekt, trots att Ioniq 5 är känd som något av laddkung och Marvel har rätt beskedlig maxeffekt. Faktum är att Marvel, hjälp av sin förvärmningsknapp i dispalyen, har ett litet övertag på Ioniq, säger Vi Bilägares testförare Nils Svärd.

Så snabbt – eller långsamt – går laddningen
Sommar Vinter
Förutsättningar
Temperatur 19 grader 0 grader
Testförbrukning 16,8 kWh/100 km 20,7 kWh/100 km
Räckvidd 432,1 km 347,8 km
Efter 10 minuter
Laddad energi 32,3 kWh 13,5 kWh
Laddad räckvidd 192,4 km 65,2 km
Efter 30 minuter
Laddad energi 62,3 kWh 41,7 kWh
Laddad räckvidd 371 km 201,4 km
Laddning 10–70%
Tid 15 min 28 min
Ladda 10 mil
Tid 6 min 13 min

Så här snabb är laddningen i Hyundai och MG på vintern, samt för Hyundai på sommaren. 

På papperet ska Hyundai Ioniq 5 ladda betydligt snabbare än MG Marvel R. Men på vintern blir det inte riktigt så i praktiken.

Förvärmning på gång

Ioniq 5 är förstås inte ensam om att få långsammare snabbladdning under vintern. Det gäller för alla elbilar. Men siffrorna belyser hur en modell som marknadsförs med extremt snabb laddning kanske inte alltid kan leverera det under alla förhållanden.

Hyundai meddelade under torsdagen att modellår 2023 av Ioniq 5 som börjar säljas i höst får möjlighet att värma upp batteriet i förväg innan bilen når laddaren vilket förmodligen kommer ge snabbare laddning vintertid, något som Nils Svärd välkomnar.

– Biltillverkarna måste ta sitt ansvar och förbereda sina elbilar för skandinaviska vinterresor genom att lägga till funktionen förvärmning. Det är inte direkt raketforskning men förvånansvärt många har inte det. Alla bilar är redan uppkopplade och har navigationsdata i sina system, säger han.

Så gjordes laddtestet på vintern
  • Plats: Tönnebro, Eons 300 kW-laddare.
  • Temperatur: 0°C (med några enstaka minusgrader på resan).
  • Körsträcka innan laddning: 28 mil (Vemdalen by-Tönnebro).
  • Övrigt: MG aktiverade sin förvärmning av batteriet cirka 15 minuter innan ankomst. 15 minuters väntan på grund av laddkö innan laddduellen startade.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (13)

  • 2022-02-11 10:54 Axa skrev: Grosser Sedan kan…
  • 2022-02-11 00:07 Trodde innan jag viste, att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.