Det är lätt att stirra sig blind på räckvidden i nya elbilar, och hur mycket kortare den kan bli på vintern. Men för många är elbilens snabbladdning i praktiken minst lika viktig.
Vissa modeller lockar med extra hög laddeffekt. Ett exempel är Hyundai Ioniq 5 som bygger på en ny plattform med 800-voltsteknik som delas med Kia, och som möjliggör snabbladdning på upp till 220 kW. Enligt Hyundai ska bilen kunna snabbladdas från 10 till 80 procent på 18 minuter.
Men det är nog många elbilsägare som blir besvikna på laddhastigheten på vintern. Redan vid nollgradigt ligger laddeffekten långt ifrån vad biltillverkarna lyfter fram i broschyren.
När vi testade snabbladdningen i Hyundai Ioniq 5 tidigt i september, med soligt väder och yttertemperatur på 19 grader, gick den imponerande snabbt. Bilen laddade från 10 till 70 procent på 15 minuter. Att få tio mils räckvidd tog bara sex minuter.
”MG och Hyundai laddar ganska länge med liknande effekt, trots att Ioniq är känd som något av laddkung”
På vintern är siffrorna inte alls lika imponerande. Vi Bilägare har gjort om laddtestet i nollgradigt väder i samband med vårt vintertest. Nu tar det plötsligt 28 minuter att ladda från 10 till 70 procent – nästan dubbelt så lång tid som på sommaren. Att få tio mils körsträcka tar nästan 13 minuter.
Det innebär att den ”supersnabbladdande” elbilen i själva verket får se sig slagen av MG Marvel R under de första tio minutrarna – en bil som officiellt bara ska kunna snabbladdas med 94 kW.
– Ganska länge laddar MG och Hyundai med liknande laddeffekt, trots att Ioniq 5 är känd som något av laddkung och Marvel har rätt beskedlig maxeffekt. Faktum är att Marvel, hjälp av sin förvärmningsknapp i dispalyen, har ett litet övertag på Ioniq, säger Vi Bilägares testförare Nils Svärd.
Sommar | Vinter | |
Förutsättningar | ||
Temperatur | 19 grader | 0 grader |
Testförbrukning | 16,8 kWh/100 km | 20,7 kWh/100 km |
Räckvidd | 432,1 km | 347,8 km |
Efter 10 minuter | ||
Laddad energi | 32,3 kWh | 13,5 kWh |
Laddad räckvidd | 192,4 km | 65,2 km |
Efter 30 minuter | ||
Laddad energi | 62,3 kWh | 41,7 kWh |
Laddad räckvidd | 371 km | 201,4 km |
Laddning 10–70% | ||
Tid | 15 min | 28 min |
Ladda 10 mil | ||
Tid | 6 min | 13 min |
Förvärmning på gång
Ioniq 5 är förstås inte ensam om att få långsammare snabbladdning under vintern. Det gäller för alla elbilar. Men siffrorna belyser hur en modell som marknadsförs med extremt snabb laddning kanske inte alltid kan leverera det under alla förhållanden.
Hyundai meddelade under torsdagen att modellår 2023 av Ioniq 5 som börjar säljas i höst får möjlighet att värma upp batteriet i förväg innan bilen når laddaren vilket förmodligen kommer ge snabbare laddning vintertid, något som Nils Svärd välkomnar.
– Biltillverkarna måste ta sitt ansvar och förbereda sina elbilar för skandinaviska vinterresor genom att lägga till funktionen förvärmning. Det är inte direkt raketforskning men förvånansvärt många har inte det. Alla bilar är redan uppkopplade och har navigationsdata i sina system, säger han.
- Plats: Tönnebro, Eons 300 kW-laddare.
- Temperatur: 0°C (med några enstaka minusgrader på resan).
- Körsträcka innan laddning: 28 mil (Vemdalen by-Tönnebro).
- Övrigt: MG aktiverade sin förvärmning av batteriet cirka 15 minuter innan ankomst. 15 minuters väntan på grund av laddkö innan laddduellen startade.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (73)
- 2024-01-09 14:24 Effekt-taxorna är väl enligt…
- 2024-01-09 14:04 Frågan är om det blir någon…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.