Nästa artikel
Däcktest 2016: Friktionsdäck
Däcktest

Däcktest 2016: Friktionsdäck

Publicerad 6 oktober 2016 (uppdaterad 18 oktober 2016)
Vi har jämfört nio odubbade vinterdäck i tolv ronder, och på fyra olika väglag. Kör du mest på våta, isiga eller snötäckta vägar? Välj bästa däcket för dig!
Av de odubbade vinterdäck vi testat 2016 och nu redovisar hör sju av åtta till marknadens mest välkända och bästa fabrikat – de är premiumdäck.

Vi har ett kontinentalt friktionsdäck med i testet för att belysa skillnaderna mellan vinterdäckstyperna. Det får en hyfsad slutpoäng eftersom det tar full poäng när vi testar egenskaperna på våt och torr väg, men på is och snö är kontinentala vinterdäck inte bara dåliga, de är närmast usla!

Inte ens tillverkarna själva vill veta av några jämförelser mellan däcktyperna. ”Dessa däck är inte avsedda för Sverige” får vi höra. Vi är böjda att hålla med.

Än så länge fungerar de kontinentala vinterdäcken möjligen i södra Sverige eller om vi har en mild vinter – men hur vet man om det blir en sådan?

Det finns en hel del att läsa bland de enskilda resultaten. Summeringen av alla värden säger inte hela sanningen, det är en bra idé att kolla på snabbetygen och resultaten i de olika delmomenten. Först då kan man välja det däck som passar ens egna körförhållanden.

Självklart har vi testat dubbdäck också. Det testet hittar du här.

Diskutera: Vilka däck väljer du?
Testade däck:
  • Bridgestone WS80
  • Continental ContiVikingContact 6
  • Goodyear UltraGrip Ice 2
  • Kumho I’zen KW-31
  • Michelin X-Ice XI3
  • Nokian Hakkapeliitta R2
  • Pirelli Ice Zero FR
  • Sava Eskimo Ice



I testet ingick även ett icke-namngett kontinentalt friktionsdäck, för att påvisa hur mycket sämre det är på is och snöunderlag.



Bild borttagen.

Så gjorde vi testet:

Testet av friktionsdäck gjordes samtidigt som testerna av dubbade däck på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under första veckan i mars 2016.

Testförhållandena skiftade mellan ganska mild väderlek med temperatur omkring noll och dagar då temperaturen låg omkring minus 8 grader.

Alla tester är gjorda med Volvo V40, V60 alternativt Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen har varit inkopplade, såväl ABS som ASR, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i april, då också mätning av bränsleförbrukning utfördes. Som testbilar användes också nu Volvo V40/V60/V70.

På torr asfalt utförs även undanmanöver och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Betyg finns under rubriken ”Körning torr väg” och omdömen i kommentarerna för varje däck.

Vid broms- och accelerationstester används mätintervallerna 20-5 km/tim respektive 5-20 km/tim. Detta för att minimera felmarginaler skapade av bilens elektronik (ABS, ESP och varvtalsstopp).

Alla däck har dimension 205/55 R16.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ni som är skeptiska till ViBs test av det kontinentala "vinterdäcket", har ni provat nåt av dessa?
Eller raljerar ni bara?

Har haft "förmånen" att få prova en bil med Goodyear Vector 4 M+S märkt, bra däck så länge det inte var snö, is eller det minsta tillstymmelse till halka...

#c • Uppdaterat: 2016-10-08 12:05
S-E S

Vidstige, #8, du har rätt, men nu är det så att för den som inte behöver köra forcerat på is och snö utan kör på plogade och saltade vägar med en hel del slask, vatten, våtväg, torrväg och dessutom kan komma att behöva göra en undanmanöver i alla väglag, är valet av ett mellaneuropeiskt friktionsdäck fullt relevant. I dag är det så att skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck minskar från år till år. Jag har själv kört med hyrbil i alpområdet mellan Davos och St Moritz vintertid i snöväglag på mellaneuropeiska friktionsdäck som inte var så bra som dagens däck, utan att tycka att det var obehagligt på något sätt, så dessa däck duger nog i de flesta fall även i Sverige om även hjärnan får vara med på ett hörn. Schweizarna klarar detta bra så varför ska en svensk bilförare vara sämre, eller är hen det?
Själv kör jag på kontinentala friktionsdäck om vintern utan att sakna dubbar. Då kan jag ta en sväng till Tyskland, till Oslo ja till och med köra på Hornsgatan utan att byta däck och samtidigt glädja miljövännerna med ett lågt partikelutsläpp från däcken.

#d • Uppdaterat: 2016-10-11 15:08
S-E S

Håller med dig AudiS4, alla vinterdäck ska testas vid samma tillfälle på samma underlag och samma betygskriterier så som t ex Teknikens Värld gör. Det är det som ger rätt information till konsumenten inför däckvalet.

#e • Uppdaterat: 2016-10-17 12:46
daem0n

Håller 100% med AudiS4.
Det är säkerhet och inte "friktionsdäck propaganda" vi bilägare vill höra läsa här!!!

#f • Uppdaterat: 2016-10-20 15:45
BMW_4ME

Håller med S-E S.
Jag var nere i alpområdet i början av året och körde en hel del bergspass med hyrbil med mellaneuropeiska vinterdäck.
Det var bitvis riktigt svåra förhållanden på de små slingriga vägarna och jag tyckte däcken uppförde sig väldigt bra.
Skulle absolut kunna tänka mig att ha sådana däck på min egen bil.

#g • Uppdaterat: 2016-10-20 16:01
BMW_4ME

Exakt det jag också tänker när någon nämner friktionsdäck E30 :)
Därför undviker jag den benämningen. Dubbfria vinterdäck passar bättre att säga.

#h • Uppdaterat: 2016-10-27 16:50
puttis

AudiS4
Vad tror du själv kommer hända i 90km/h i vinterväglag? Hastigheten är ju klart mer avgörande beroende på vinterväglaget än vilket däck du rullar på. Det bästa däcket ger dig kanske 5-10 meter kortare stoppsträcka, men vad hjälper det om du kör för fort enligt gällande väder och har en stoppsträcka runt 80 meter?
Du krockar eller flyger av vägen lik förbannat.

20-5 km/h passar väl otroligt väl för stadskörning eller hur? Finns många som fortsätter med sin sommar-bromsning på snötäckt is precis vid korsningar och rödljus där det blir som halast. Möjligen kan ett bra däck rädda ett kolhuvud från att meja ner framförvarande som står still. Eller en svartklädd typ som är ute och går mitt i vintern där det är dåligt upplyst. Fel hastighet/bromssträcka så hittar du ändå inget däck som räddar situationen om det ska köras på så små marginaler som möjligt.

#i • Uppdaterat: 2017-01-10 13:45
Koogan

Jag är lite av en däckfetischist. ;) Jag har inget med gummibranschen att göra utan intresset kommer av min körglädje, på både bil och mc. Däck är ju det viktigaste på hela bilen, och ännu viktigare på MC:n. :)
Jag förser hela min bekantspaskrets med däck efter att först frågat vilka egenskaper de värdesätter mest. Fäste på snö/is, fäste på torr/våt asfalt, rullmotstånd....
I mitt eget fall. Gick jag för flera år sedan från Nordiska dubbdäck (Gislaved som då var världsledande) till Kontinentala dubbfria - Good Year Ultragrip 7+ i mitt fall, idag kör jag Good Year Ultragrip 9 och är helnöjd. :)
Jag kan säga att de fungerar i stort sett lika bra på snöiga vägar som vilket nordisk däck som helst. I verklig trafik alltså, inte när man testar gränser i ett test. Men jag är helt medveten om att de inte är absolut bäst. Men i gengäld får jag ett optimalt däck för torra och våta vägar, vilket är 99% av våra vintrar här nere i södra Sverige där jag bor.

Mina kriterier var att ha ett optimalt däck för våta vintervägar som även fungerar bra på snö och is.
Good Year UG 9 är/var det absolut bästa "snödäcket" av alla kontinentala dubbfria däck.
Min kära far prioterade snöfäste mer än våtfäste.
Han fick Gislaved Softfrost 3 eftersom det var det dubbfria nordiska vinterdäck som fungerar bäst på våta och torra vägar.

Anledningen till att jag blev så positivt överraskad av GY UG 7+ är pga. att den första vintern jag köpte dem hade vi en vargavinter och jag tog mig fram överallt utan problem, med en framhjulsdriven Ford Focus ST. De klarade vinteregenskaperna med Bravur!
På den stora utomhusparkering jag hade då, stod det flertalet fina Saabar och Volvosar med Nokian dubb och Continentaldäck som inte kom loss i djupsnön en morgon. Medan jag i min lille bil med mina icke nordiska vinterdäck bara körde ut som ingenting. Några timmar senare kom jag hem igen och parkeringen såg fortfarande likadan ut, och bilarna stod där de stått när jag åkte. De hade inte kommit loss. Jag bara plöjde genom snön och in på exakt samma ruta som jag startat ifrån tidigare.
Där och då gick jag runt och kollade varumärket och skicket på däcken på de andra bilarna som bara spunnit och fastnat. Och där blev jag frälst i mina "Good Year Ultra Grip 7+". De var med RÅGE godkända! :D
När jag köpte däcken var jag tillfreds med tanken att det skulle vara JAG som skulle stå där i djupsnön och inte komma loss om/när det inträffade. Men så blev det alltså inte. :)
Idag kan jag Aldrig tänka mig att köpa ett fullnordiskt dubbfritt pga att gummiblandningen är för mjuk liksom. För mjuk för våra torra vägar. Och dubb - ja i min värld är det ren idioti för dagens vintrar, iaf i södra Sverige.

Så jag vill bara poängtera att det är bra att ni visar olika däck för olika typer av vägegenskaper.
Eftersom det däck som är "Bäst" på en grej kan vara sämst på en annan.
Och jag tycker precis som någon tidigare här nämnde att ni bör ägna mer tid åt kontinentala vinterdäck då det finns riktigt bra och lämpliga sådana för oss i södra Sverige (som har 99% barmark under vintrarna). I övrigt så saltas ju alla vägar till förbannelse här i Sverige och inne i städerna, så vem behöver dessa grymma snö/is/dubb egenskaper överhuvudtaget? :o

Det jag reagerar på är att ni i testet får kontinentala däck att framstå som usla plastdäck från Kina. Därför ni uppenbarligen tagit med ett av de sämre däcken...?

Jag slår en Skål för Kontinentala däck av Premium kvalité!
Den dagen på året marken täcks av snö i nån timme kan jag bara ta det lite lugnare. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.