Nästa artikel
Provkörning: Volvo V90 (2016)
Provkörning

Provkörning: Volvo V90 (2016)

Publicerad 9 juli 2016
Frontpartiet präglas av det karakteristiska ljusarrangemanget ”Tors hammare” och grillen som är inspirerad av sportbilen P1800.
Nej, det är inte längre någon tvekan. Nya Volvo V90 har vad som krävs för att konkurrera med de bästa kombibilarna i världen.
Nya V90 är en riktigt stor bil. Lång hjulbas och rejäl bredd tar vägyta i anspråk. När det blir riktigt tajt i gränderna i de små spanska städer där provkörningens rutt går, är det med hjärtat i halsgropen som man baxar runt ekipaget.

Men när vi kommer ut ur staden och farten ökar genomgår Volvon en påtaglig förvandling. Visst är den fortfarande stor men den känns lätt i steget och väldigt lättkörd. Volvos chassitekniker är med rätta stolta över sitt jobb. I snabba svängar är V90 lätt att placera och håller spåret trots ojämnheter utan att föraren behöver kompensera. Bromsarna är effektiva och lättdoserade. Styrningen anpassar sig efter hastigheten. Den är mycket lättgående i låg fart men styvnar med stigande hastighet. Testbilen är utrustad med körlägesväljare på mittkonsolen som påverkar styrningens fasthet, växlingspunkter, stötdämparnas sättning samt motorns gasrespons.

När de första V90-bilarna levereras efter sommaren blir det D5 AWD som får representera dieseln. Det gör den med den äran! Dieselmotorn är förstås fyrcylindrig. I och med SPA-plattformens introduktion har Volvo bestämt sig för att inte använda fler cylindrar än så.

För att matcha konkurrenterna som i vissa fall har sexcylindriga motorer med ytterligare en liters cylindervolym har Volvo trollat. Tack vare två turboaggregat samt en nyhet, Powerpulse, ger tvålitersdieseln prestanda som räcker mycket långt. Powerpulse är ett tryckluftsystem som blåser igång ett av turboaggregaten direkt vid gaspådrag. Trycklufttanken rymmer bara två liter luft så kraftpuffen är kortvarig men hjälper ändå till att kraftigt reducera turbofördröjningen vid gaspådrag. I realiteten innebär det här att motorn känns oerhört ”på” i alla lägen. Tillsammans med den åttastegade automatlådan bildar dieselmotorn ett oerhört kompetent team med komfort och dynamik som väl matchar de bästa tyskarna kan erbjuda.
 
Vi får också prova T6, den av bensinmotorerna som introduceras först. Här är den fyrcylindriga bensinmotorn utrustad med en kompressor och ett stort turboaggregat. Tanken är att kompressorn ska hjälpa till att ge dragkraft på lägre varv innan turbon fått upp flåset. Bensinmotorn ger dock inte samma monumentala bottendrag som D5. Vid gaspådrag dröjer det ett ögonblick innan alla hästarna hittat fram och bilen skjuter fart, ackompanjerad av ett riktigt aptitligt morrande motorljud. Vid mer behärskad körning går bensinmotorn ytterst mjukt, tyst och vibrationsfritt.
 
Volvo V90 är en ytterst komfortabel bil. Fjädringen är mjukt satt, motorbuller och vindbrus väl dämpat. Framstolarna är oerhört bekväma och i den provkörda versionen utrustade med inbyggd massage, ventilation och allsköns justeringsmöjligheter. Stolarna innehåller också en viktig säkerhetsdetalj, direkt överflyttad från XC90. I stolarnas infästning sitter små deformerbara bleck som absorberar delar av det våld som annars skulle transporteras upp i ryggen på den som sitter i stolen vid en olycka, som till exempel en avkörning.

Säkerheten är Volvos paradgren. Förutom autobroms som också upptäcker fotgängare och cyklister kan S-/V90 bromsa automatiskt för stora djur som älgar. Systemet har sina begränsningar, men detta är ändå ett första steg på vägen mot att bygga bort en av den svenska trafikens största dödsfällor. En annan nyhet heter Run-off Road Mitigation. Det är ett ”elektroniskt staket” som ska förhindra avåkningar. Om bilen upptäcker att föraren är på väg att köra av vägen och ner i diket, styr den automatiskt upp på vägen igen och slår till bromsarna.

Volvos system innehåller också vingelvarnare, adaptiv farthållare och en avancerad filhållningsassist kallad Pilot Assist. V90 är inte självkörande men Volvo kallar den semi-självkörande. Tanken är att föraren ska hålla i ratten och styra men bilen hjälper till och placerar sig på bästa sätt på vägbanan samt avpassar avståndet till framförvarande. Pilot Assist ska främst användas på motorväg, är aktivt upp till 130 km/tim och fordrar tillvänjning. Inledningsvis upplever en del förare att systemet snarare bråkar med föraren om vart bilen ska styras och man sitter och slåss med ratten innan man lärt sig att koppla av och följa med dit ”Kålle” själv vill åka. Säkerhetspaketet inklusive farthållaren är standard i alla versioner av V90.
 
Förarmiljön är också något man får vänja sig vid. Sensus kallas systemet med en nio tum stor pekskärm på mittkonsolen som styr navigation, Bluetooth, ljudanläggning och andra, icke akuta eller frekventa funktioner. Systemet kompletteras med ett batteri av knappar på ratten samt en röststyrningsfunktion. Jag har kört systemet tidigare i XC90 men har fortfarande svårt att komma överens med det. Det är svårt att hitta den information jag vill ha och när man måste trycka direkt på bildskärmen är det krångligt att träffa rätt, speciellt i situationer där körningen kräver mycket koncentration. 

Jag flyttar till baksätet. Här är det rymligt på alla ledder och väl försett med ventilation i sidostolparna och egna klimatkontroller i mittkonsolens bakkant.
Sitthöjden är dock lägre i V90 än i gamla V70. Det gör baksätet mindre bekvämt för storvuxna som hamnar lite med knäna uppdragna och rumpan i en grop. Det gör också att baksätespassagerarna riskerar att känna sig mer instängda bakom framstolarnas höga nackstöd.
 
Bagageutrymmet slutligen. Puritanerna må gnälla över att Volvo övergivit den lodräta bakluckan för en mer sluttande variant men det är sannolikt få som kommer att känna att V90 är för trång. Trots att bakrutans lutning inkräktar på lastvolymen klarar V90 sina modiga 560 liter bagage. Och som Volvos vd Håkan Samuelsson säger:
– Hur ofta kör man runt med ett kylskåp i bilen?

Generationsskifte för Volvokombin, folkhemmets främste fraktare, är naturligtvis en stor sak för motorintresserade. Men den här bilen kommer att ta stort utrymme i allas våra liv. Vi kommer att åka V90 som taxi. Vi kommer att hyra V90 till semestern. V90 kommer att bli måttstocken utifrån vilken andra bilar mäts och värderas. Tråkig som en V90? Säker som en V90? Dyr som en V90?

Länge trodde jag att utträdet för V70 också markerade slutet för eran med stora Volvokombi som svenskarnas främsta transportör. Volvo har under Håkan Samuelsson varit oerhört tydligt i sin ambition att klättra på statusstegen. Det är svårt att bygga premium och samtidigt vara så prisvärd att man klarar att vara Sveriges mest sålda bil. Men så plingade det till i mejlkorgen och Volvo berättade om V90 D3 Kinetic som man säljer för 319 000 kronor i Sverige. Därmed konkurrerar man på samma prisnivå som Passat, Mondeo och Audi A4. Nya V90 kan vara märkets bästa modell hittills.

Saken är klar, i höst blir V90 Sveriges mest sålda bil.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90?

Volvo V90 D5 AWD Inscription

Pris, från kr: 467 900.
Modell: 5-dörrar, 5-sitsig kombi.
Säljstart: Nu (första leverans efter sommaren).
Mått, cm: L 494/B 189/H 148.
Markfrigång, cm: 15,3.
Bagage, l 5/2-sits: 560/1 526.
Tjänstevikt, kg: Från cirka 1 805.
Max dragvikt, kg: 2 200.
Motor: Tvärställd 4-cyl dieselmotor. Direktinsprutning. Dubbla turboaggregat med med Powerpulse, tryckluftssystem för snabb respons. Volym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm vid 1 750–2 250 v/min.
Kraftöverföring: Automatisk fyrhjulsdrift Borg Warner generation 5 (Haldex) som kan fördela kraften upp till 50/50, 8-stegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 129 g/km.
Konkurrenter: Mercedes E-klass, Audi A6, BMW 5-serie, VW Passat, Skoda Superb, Ford Mondeo.

Plus: Bekväm, smidig drivlina, fina utrymmen, hög säkerhet.
Minus: Krånglig förarmiljö, lågt baksäte.
 
Vad nytt? V70 får avlösare baserad på samma plattform som suven XC90.
För vem? Upp mot 25 000 svenskar under nästa år!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-09 10:34
Lars58

Säkert en helt underbar bil att köra och åka i men, "konkurera med världens bästa kombibilar"???
Bör man (en 5 meters bil) då inte ha större lastutrymme än en Golf eller Astra?
Tidigare sågades lutande bakruta på kombibilar men verkar inte vara nåt stort aber längre, nu när Volvo har det...

#2 • Uppdaterat: 2016-07-09 10:47
Gunnar Lindberg

Kombibilar är inte främst bilar att transportera gods. Det finnas annat att välja för den uppgiften. Nu handlar det först och främst om persontransport med komfort och flärd. Lastutrymmer är för de flesta en bonus när det behövs men inte något som har högsta prioritet.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-09 11:39
Lars58

Så är det Gunnar. Och det har jag också alltid hävdat då snygga sk "Sport Kombis" dissats till förmån för en kantigare design. Vem fasen vill pula in ett kylskåp i en ny bil, med risk för att skada inredningen?
Konstaterar bara att "Sport Kombi" designen inte verkar vara nåt problem längre...

#4 • Uppdaterat: 2016-07-09 12:16
Vidstige

Tycker testaren var otydlig om hur power pulse känns att köra. Vad som framkommit i andra tester är att den inte riktigt verkar vid lätt gas, dvs man får då inte riktigt känslan av en större motor som man ju skulle vilja ha när det bara är en fyra i en stor lyxbil. Audis system med elektrisk överladdning verkar då mer lovande och som nu finns i deras dieseldrivna SQ7. Det systemet i en fyra kan vara en hit.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-09 12:53
Axa

För en gång skull håller jag med Vidstige.
Systemet med PowerPulse bidrar till en hel del funderingar. Räcker tvåliterstanken till vid mer aktiv körning eller stadskörning med flera gaspådrag? Hur kommer systemet att fungera ihop med tung last med tex ett släp? Hur påverkar den bränsleförbrukningen? Antar att tanken måste fyllas på efterhand, hur mycket energi behövs för att göra det?

Jag gissar på att Volvo kommer ha en hel del problem med barnsjukdomar nu när de tagit steget närmare premium.

#6 • Uppdaterat: 2016-07-09 16:43
HT19

Snygg! Inget överdesignat japanskt över den här!

#7 • Uppdaterat: 2016-07-09 20:07
Zyn

Tycker det ser himla bra ut.

#8 • Uppdaterat: 2016-07-09 20:33
Swemba

Inte helt överens med interiören och instrumenteringen som känns allt för amerikansk. Exteriört är den dock riktigt snygg. Ska bli kul att se XC-versionen.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-10 11:10
Farbror Blå

Kul att Volvo fortsätter att bygga allt säkrare bilar där premiumkänslan ökar. Verkar som att prislappen för en D3 Kinetic hamnar på rimlig nivå för många.

Jag håller med Lars58 om att bagaget är väl snålt tilltaget. Att man inte skaffar en kombi för det extra bagageutrymmet är inte sant. Klart att man vill ha möjligheten att lasta större saker och trycka in hundburar och annat skrymmande då och då. Hade man hållit fast vid den gamla formen på bakdelen hade bilen varit både mer praktisk och behållit det snyggare Volvosignumet.
Vill man ha en snyggare bil och inte är i behov av lastutrymme så köper man troligen en sedanmodell.

Jag har tidigare uttryckt att bilen troligen blir en sämre efterträdare till Volvo V70 som radiobil till Polisen. Det mindre bagaget, den längre hjulbasen och nu ett standardiserat säkerhetssystem för att hålla bilen inom körfältet är faktorer som blir problematiska ur polisiär synvinkel. Jag hoppas dock att de olämpliga säkerhetssystemen plockas bort, men jag är inte så säker då andra system tidigare missats att tas bort.

#a • Uppdaterat: 2016-07-10 15:04
Rutger Jönåker

Jag tycker det är en fin bil Volvo tagit fram. Har dock några invändningar ang. bagaget och baksätet. "Volvos vd Håkan Samuelsson säger: – Hur ofta kör man runt med ett kylskåp i bilen?" Han kanske snarare skulle fråga sig: Hur ofta kör man runt med en hundbur i bilen? Ganska ofta, skulle jag säga! Samtidigt förstår jag att den förmodligen sett ut som en likbil med rakare bakdel och utdraget tak. Hade nog blivit väldigt baktungt intryck. Hundägare får väl hoppas på nya V60, som förhoppningsvis får en rakare bakdel!

Beskrivningen av baksätet låter inte heller så bra... "Sitthöjden är dock lägre i V90 än i gamla V70. Det gör baksätet mindre bekvämt för storvuxna som hamnar lite med knäna uppdragna och rumpan i en grop." Är det så man vill sitta i en stor premiumkombi??? Låter inte så bekvämt... Kardantunneln har även blivit högre än tidigare, liksom att baksätets fällning numera är 60/40 istället för 40/20/40 som det var i V70. Så allt har inte blivit bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.